Bukefalos 28 år!

*FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Haha, snygg rubrik jag skrev. Det är för övrigt inte första gången jag rider, utan första gången jag blev filmad ;)
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Haha det ser jätteroligt ut för att den typ hackar på nått sätt, asså först går det seegt sen snabbt. Så det var det jag mena med att det ser roligt ut :P

Annars ser det jättebra ut :)
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Ja jag vet, jag vet inte varför den gör så ;) Tror det blev något fel på överföringen till datorn.
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Såg ganska bra ut, men när sdu rider lätt så lägger du först all vikt i stigbyglarna sen all vikt i sadeln och så håller du på så därför är dina ben inte stilla. Och du tappar stigbyglarna om du har dem längre för du lägger all vikt i sadeln, men det ska vara hälften i stigbyglarna och hälften i sadeln.
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Tack för tipset! Det ska jag tänka på. Har försökt sluta flaxa med benen sådär, men det är svårt. Kanske blir lättare nu när du beskrev hur vikten borde ligga.
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Någon mer som har en åsikt?
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Kom igen :D Det är första gången du rider hästen.
Första gången jag red min häst hade jag inte ridit på 4 månader, och det var ingen vacker syn det inte. Du lär snart känna hästen och kan slappna av och börja rida den på det sättet som passar den.

Lycka till!

M-oaa
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Nä det är inte första gången jag rider hästen, det är första gången som jag har blivit filmad ;) Men jag har inte helt hittat knapparna på honom, det har du rätt i.
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Vet hur svårt det kan vara att hitta knapparna på en medryttarhäst! Kanske du kan få en lektion av ägaren någon gång? Så kan hon visa och förklara hur hon rider sin häst. Om hästen är van att ha bara en ryttare på ryggen kommer det underlätta för dig om du kan försöka anpassa dina hjälper till hur ägaren rider.

Sen tycker jag att du rider bra, men några övningar för att få hästen att lyssna ännu bättre på dig tror jag kan hjälpa er framåt!
Börja varje ridpass med att få hästen att svara direkt för dina hjälper genom att skritta tex 5 steg, göra halt, skritta 5 steg, halt osv. Sen går du över till att skritta, trava ex 10 steg, skritta. Då får du hästen att aktivera sina bakben bättre och börja lyssna på dig. När det fungerar bra kan du börja koncentrera dig mer på formen och fortsätta samma övning, sen göra den i volter, serpentiner osv. Låt inte hästen springa iväg från dig utan försök göra massor med övergångar så det hela tiden händer något!

Låter kanske enkelt men är grunden till en bra kommunikation!
Lycka till!
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

Vilken fantastiskt samlad galopp ;) Hihi, lustigt att det blev så med filmen.

Jag tycker du har bra hand, den är för det mesta stilla, och väl buren, och din blick är bra. Dessutom har hästen väldigt fin takt.
I galoppen ser man stolsitsen du nämnde, du lutar dig bakåt och skjuter fram fötterna. Var noga i fattningarna att verkligen sitta upp och vara stark i "core"musklerna, och sitta mitt på sitsen (båda sittbenen och blygdbenet bildar som en triangel), inte bara på skinkorna.

I övrigt, försök lägga in lite tempoväxlingar och flytta den för skänkeln etc, så den lyssnar bättre och är mer med dig.

Verkar vara en trevlig häst!
 
Sv: *FILM* Filmad på för första gången när jag rider

*KL* Tack båda för era utförliga kommentarer! Kommer med all sannolikhet hjälpa till på vägen :)
 

Liknande trådar

Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 104
Träning Har precis börjat ta upp ridningen igen efter ett långt ofrivilligt uppehåll p.g.a. knäoperationer och har nu hittat en mycket trevlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 744
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp