###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar in lite i tråden här och hoppas att jag är välkommen!

Eftersom jag inte har varit här så gör jag en liten presentation :)

Min häst är en arabhingst som är 162 hög, 6 år gammal och är världens snällaste pärla! Han är ganska grön eftersom han har växt mkt och jag tyvärr lyckades trilla av ganska så illa en gång, och sen vid igångsättning senare så trillade jag av igen och slog mig ganska rejält då med, den gången var inget brutet iaf.

Nu är planen att muskla upp herrn från marken innan jag hoppar upp. Han har stått sen i vintras och bara gått och betäckt hela sommaren. Hans status är med andra ord noll.

Jag har nu börjat arbeta honom lite i skritt från marken. Han har nu varit igång kanske 2 veckor, och jag tänkte lägga ut en video när han tömkörs av min ena tränare.

Vingligt och dant, men nåt steg här och där ser man att de får till det. Tyvärr fick vi avbryta tidigt då vi upptäckte att gjorden åkte fram över manken, och då slog han i armbågen i den, och givetvis hände detta endast när han jobbade rätt... Så till nästa gång ska tränaren ta med sig sin hålslag och längre lädertömmar, så får vi se hur det går då!


Våran plan är att vi så småningom ska ge oss ut på tävlingsbanorna, egentligen skulle jag vilja att någon annan tävlade honom, men jag letade medryttare ett tag, och tyckte att det var väldigt svårt att hitta någon med den erfarenheten och skickligheten jag sökte. Jag själv blir sjukt nervös på tävling, och det i kombination med att Fille (som han kallas) är väldigt känslig för min sinnesstämning gör det hela lite knepigt ;)
Men vi får se, vi har ju hela livet oss!!
 
Jag hänger på här, verkar vara roligt tråd. Får väl börja med att presentera oss. Jag är ringrostig tant som inte tävlat på ett par år. Fick i höstas ta bort min gamla häst men då hade redan nya stjärnan kommit på plats i stallet. Han är 6 år, ganska grön och inte mycket riden. Jag skulle säga som en 4-4,5-åring utbildningsmässigt. Filmerna är från vår första tävling tillsammans, dessutom F:s första tävling någonsin. Det var en klubbtävling och jag valde att göra det lätt för oss och startade Ryttarmärke 1 och 2. Passade bra eftersom galoppen inte var helt befäst.
 
Lite från idag.
Var inget strålande pass idag men så är det ju, det går inte super jämt.
Hon är lite svår nu, är rädd om munnen och då framförallt i högersidan så man får vara väldigt försiktig -det kan bli en tvärnit där hon kastar och slänger med huvudet om man inte passar sig. Hon blir kort och hög (spänd) och "av och på" eftersom hon kryper undan.
Det är svårt för hon är väldigt känslig i munnen redan innan och nu när det är ännu mer så blir det riktigt svårt att få till det. Lägg till lite extra energi nu när det börjar bli kallt med....
Hon är kollad i munnen efter att detta började, och då avlägsnades en vass tandflis som satt inkilad vid en tand på högersidan, så jag tror att det är nåt som sitter i -att hon är rädd att det ska göra ont.
Hursomhelst, såhär kan det se ut en vanlig dag när det är lite svårt :p

 
Hoppla, 2000 inlägg har passerats med råge! Jag låser denna, starta gärna en ny vid behov.

LenaH, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp