Bukefalos 28 år!

Finkarna boar på fel ställe

gul_zebra

Trådstartare
Okej, såhär är det - zebrafinken Ove boar för fullt (kan man göra annat när man har två fina damer helt för sig själv? ;)). Problemet är att han boar i matskålen, att det finns rede att boa i skiter han fullständigt i.

Att jag får förstöra redet är ju rätt uppenbart, matskålen är ju till för maten och inte för bebisar. Men sen då, hur får jag de att inte bygga ett nytt bo där och välja ett bättre ställe? Matskålen är en öppen skål, en sån där aluminiumskål i ställning - deras reden är den där stängda korgtypen och de har gett blanka fan i de sen dag ett. Kan det vara så enkelt som att byta ut redena mot öppna reden istället, att de öppna helt enkelt föredras av de?
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Jag har ingen koll på finkar, men rent spontant hade jag testat öppet rede istället.
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Eller låt dem boa i matskålen, har de gjort ett ordentligt bo där, så vad spelar det för roll att det var tänkt som matskål från början?

Zebrafinkar bygger normalt slutna reden, det blir som en kula av flätat gräs om de bygger själva, så det verkar lite märkligt att dina bygger ett öppet rede utan tak?
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Jag vill helt enkelt ha maten där den är tänkt att vara kan man säga :p Köpte just en sån här skål för att slippa krångla med fastsättning i gallret så fort den ska fyllas på, samtidigt som den är bra placerad för att enkelt plockas i och ur. Visst kan de få ha ett rede där men jag föredrar om de kan ha redet någon annanstans - var som helst men inte i matskålen (eller badkaret för den delen) :D

Redesbygget i sig hade de inte kommit så långt med, utan det var mest en liten grop av bomaterial bara. Möjligtvis skulle de kunna bygga ett slutet om de hunnit innan jag plockade ur alltihop, men det gjorde de inte.

Blir till att köpa hem ett öppet rede iaf och se om det uppskattas mer :)

Förresten, när vi ändå är inne på ämnet - hundpäls, brukar det uppskattas? Jag har fått en kasse med päls från mammas gamla pudel men hittills är det inte uppskattat alls. Tänkte om det öht är värt att ha kvar pälsen till kommande finkar (blir ju garanterat fler när voljärbygget är färdigt :bump: ) eller om den lika gärna kan slängas?
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Haha vad fan, nu har han börjat boa i badkaret istället... Som är vattenfyllt! Han måste seriöst vara jävligt efterbliven :D
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Var har du hängt redet?

Fåglar väljer det bästa av det som står till buds, så frågan är ju hur redet hänger i jämförelse med matskålen och badkaret?

Har han möjlighet att bygga ett bo från grunden där han själv vill (dvs finns det grenar med klykor och kvistar i burinredningen, och tillräckligt med byggmaterial)?
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Redet hänger längst bak i gallret, så högt upp det går. Matskålen hänger på framsidan och badkaret sitter på en kortsida.

Jodå, har bara naturgrenar och de sitter lite kors och tvärs med klykor och hela köret, inga problem om han vill bygga där. Bomaterial finns det gott om, dels hundpälsen som inte verkar uppskattas alls, dels ett trådigt bomaterial från zoo som uppskattas desto mer, och så lite hö som han gärna använder också :)
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Okej, hur många tror att jag har världens mest efterblivna fågel om jag nämner att han försökte boa i vattenautomaten idag också? :angel: :rofl:

Har flyttat redet iaf, får se om det uppskattas mer på nuvarande placering :D
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Häng det där badkaret, vattenautomaten eller matskålen var - uppenbarligen var ju det bra ställen.

Jag tror inte du har en efterbliven fågel, jag tror du har dålig förståelse för hur finkar fungerar. Skratta åt dig själv istället för åt dina djur.
 
Sv: Finkarna boar på fel ställe

Redet är redan flyttat dit.

Ja jag är nybörjare på finkar, nej jag har inte hunnit lära mig allt som finns att kunna om de än, vilket lär ha framgått ganska tydligt iom att jag faktiskt startade en tråd och frågade. Naiv som jag är så trodde jag att det framgick tydligt att jag försöker underlätta för lilla Ove och att efterblivenheten är ett skämt, vilket knappast gör mig till en dålig ägare.

Och jo, det ser faktiskt kul ut när han försöker boa i vattenautomaten :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar, travstoet på 19 år har börjat bete sig konstigt och jag är mycket bekymrad för henne. Jag har ägt henne 7,5 år och...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp