Finns det en app som varnar andra ifall jag blir stillastående?

Ramona

Trådstartare
Efter att jag flög av hästen igår och skadade mig "lite grann" så rasar umgängeskretsen då faktiskt ingen visste att jag ens var ute och red. Jag la inte ens ut en Snap att jag var ute och red och det brukar jag göra.

Hur som haver så har det blivit lite ändring i rutiner här, men så kom mitt ex (efter att han pratat med sin mamma som är den personen jag numer måste sms:a) med förslaget att jag skulle kolla efter en app som varnar ifall jag blir stillastående.

Jag tänker mig att appen ska fungera så att när jag rider ut klickar jag att jag är ute, lite som man sätter igång RunKeeper. Och blir jag stillastående i mer än 5 minuter så larmar appen. Säg att jag då har typ 20 sekunder på mig att stänga av larmet, annars går det vidare till någon ICE som ser vart jag befinner mig.

Tänker att det funkar lika bra om man är på väg hem på kvällen, kör bil långa sträckor själv, är ute och går eller vad som. Behöver ju verkligen inte handla om bara ridning.

Någon som har sett eller har en liknande app? Jag har letat på appstore men inte hittat någonting bra.
 
Om du söker på personal safety apps antingen genom google eller i app store så får du upp en del alternativ så kan du se vad som kan tänkas fungera.

Två förslag som kom upp var bl.a. bsafe och kitestring.
 
Vet någon som hade nåt - larmade tillochmed när jackan föll av en sittbänk! Larmade valda nr och gps-uppgifter kunde vidarebefordras till larmtjänst mm.
 
Den verkar ju urbra, jag ska genast testa den. Har själv sökt efter något liknande tidigare utan framgång.
 
Bumpar upp denna tråd efter en händelse igår när jag flög av i skogen och slog i huvudet. Hade uppenbarligen sinnesnärvaro nog att få hem både mig och hästen, men har inget riktigt minne av det...

Har någon hunnit testa appen som nämns? Fungerar den bra?
Jag laddade ner den tidigare när jag läste tråden men har inte testat den förrän nu, och får det inte riktigt att fungera. För det första verkar den vara extremt rörelsekänslig? Minsta lilla "vick" på mobilen räknas som rörelser och avbryter ett påbörjat meddelandeutskick. Men om man ligger helt avsvimmad är man förmodligen tillräckligt still.
Men, provade också att låta alarmet gå på så att ett meddelande skulle skickas till min sambo som jag angett som kontakt, men han fick aldrig något.

Så, missar jag några inställningar som kan göras eller fungerar den bara inte så bra?
 
Har någon hunnit testa appen som nämns? Fungerar den bra?
Jag kan inte ens ladda ner den för jag har fortfarande en iPhone5s och iOS är för gammal på den telefonen.

Men jag fattar inte hur jag ska kunna ha en större mobil än jag redan har? Den måste ju få plats i fickan när jag rider annars försvinner ju hela poängen med att ha en app som varnar ifall jag ramlar av.
 
Jag försökte kontakta företaget och fråga i vilka länder den funkar, men fick aldrig nåt svar (mer än en månad sen nu). Eftersom inte appen var gratis kände jag inte för att testa. Dessutom använder jag redan Equilab när jag rider ut och det känns onödigt att ha igång två appar parallellt som båda kör gps och rörelseananlys. Därför frågade jag även Equilab om det är något som de funderat på att utveckla och de hörde av sig omgående och sa att det är något de tittar på. :up: Kan tänka mig att det tar ett tag att utveckla dock...
 
Bra tråd, märkligt bara att inte fler har tips på sådana appar.
Efter en rejäl avramling söker nämligen även jag en app för positionering. Börjar inse att det är en djungel av sådana där ute och behöver också tips, gärna från nån som redan har appen och har testat den.
Jag vill dock inte ha något stort larmpådrag om jag blir stillastående, jag måste ju kunna ta en paus för picknick ute i vildmarken utan att behöva meddela omvärlden detta. Vill heller inte ha en alltför integritetskränkande app utan vill vara säker på att enbart av mig utvalda personer får uppgifterna om min position.
Har en Samsung X Cover.
 
Jahapp, det var visst inte så krångligt för min del. Google Maps har en funktion där jag kan dela min plats med utvalda personer. Man lägger in deras gmail-adress och kan bestämma hur länge de ska se min plats.
Har t.o.m hunnit testa det på föräldrarna som blev överlyckliga över att om än för en kort stund kunna ha koll på var deras 42-åriga dotter hålls:D
 
Jag håller med, verkligen konstigt att det inte finns fler sådana här appar? Är ju inte bara ridsporten som kan vara intresserade att ha en menar jag?
 
Jag har slutat att rida ut längre rundor själv dvs de som tar ca 2 timmar ifall det händer något. Har ju alltid telefonen med men svimmar man kan man ju inte ringa efter hjälp.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp