Bukefalos 28 år!

Finns det perfekta torrfodret för mig?

D

Duplica

Mina två katter äter Mjau torrfoder, men deras bajs är kladdigt, rödaktigt och luktar fruktansvärt. Lyckligtvis har jag fantastisk sand som tar bort detta när det skrapas över, men killen är lite dålig på det där med att skrapa. I vilket fall som helst så tycker jag inte att de ska behöva bajsa ut sånt.

Eftersom jag tyvärr (för tillfället) lever i fattigdom och misär så måste kraven begränsas lite.
Jag vill ha ett:
* Köttbaserat torrfoder med så mycket kött som möjligt
* utan färgämnen och kostigheter
* som helst inte kostar mer än 60kr/kg
* och gärna får vara lättillgängligt

Är jag omöjlig nu? :crazy: Mitt hundfoder uppfyller i princip alla mina 'krav', så det finns ju hopp för kisarna också ;)

Jag har tittat på Purina ONE, något att rekommendera?
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Själv köper jag Nutra Nugget Maintenance 7,5 kg, kostar 38,53:-/kg. Proffessional Aktiv kostar 47,86:-/kg. Jag köper på Zookompaniet.

en gång i tiden hade även jag Mjau torrfoder, dom blev helkassa i magarna och det stank apa om avföringen.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Kollade Olivers, och det lät super! Har bestäkkt hem provpåsar nu, så får se vad kisarna tycker :)

Mynta2: näe, mjaus torrfoder verkar inte vara någon hit, men jag har hört att många gillar deras blötmat. (det är dock inte mitt ämne och jag vill inte gå in på det heller;))
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Mjaus torrfoder är väl ändå ett av dom bästa skulle jag tro? I vilket fall ska Olivers vara bra säger dom. Samt Eukanuba (inte Iams) och Orijen. Orijen innehåller dock en hel del "spännande" örter som känns väldigt överkurs.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Som tidigare sagt, Olivers låter som ett bra alternativ
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Jag kan också rekommendera Olivers. Jag har tre katter och alla fungerar bra på det. Enda nackdelen är det är väldigt små bitar, ena katten hade behövt större bitar att jobba med då hon är så glupsk.

Fast jag har iofs seniorfodret till mina kan jag ju tillägga. Det kanske är större bitar i det andra.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Purina ONE är ett helt OK torrfoder. Rekommenderar Sensitive om det är så att katterna är lösa i magen just nu. Mammas huskatt får rännskita av allt vad torrfoder heter, förutom av just Purine ONE Sensitive.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Royal Canin ger jag till min katt. Är bra i magen och det går inte åt lika mycket foder.
En säck på 4 kg kostar ca 369:- och räcker länge.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Kollade Olivers, och det lät super! Har bestäkkt hem provpåsar nu, så får se vad kisarna tycker

Måste bara fråga hur du lyckades med det?

Har själv suttit på deras sida i flera kvällar men inte hittat hur man gör? :o
Ska också prova om kissarna äter detta då det verkar vara ett bra foder och till ett bra pris.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Royal har vi till våra katter. Drygt och bra.
Vi bytte tillfälligt till Eukanuba men dom blev jättedassiga och toviga i pälsen. Ganska så odrygt är det också.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Gå in på Shop i menyn, välj Cat smakprov till vänster på skärmen och tada, beställ max 2 smakprover och sedan till kassan!
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

KL

TACK !! för alla svar!

Vill inte ge royal canin, mest med tanke på att hundfodret är spannmålsbaserat (sist jag kollade iaf?).

De är inte direkt lösa i bajset, mest att det inte är så fast som jag önskar. Mer som .... pudding? Dessutom känns det inte riktigt bra i det sunda förnuftet att det är alldeles rödaktigt av färgämnena i det fodret.

Kanske ska slå på sort och ge hunden olivers i så fall också, så man kan få lite mängdrabatt. Himla fint att det levereras kostnadsfritt. Synd bara att man bor i ett hyreshus med låst port utan porttelefon eller något över huvud taget i den stilen.

Nu har jag ju dessutom problemet att min ena katt är kastrerad (blev det idag) men inte den andra, på grund av redan nämnda fattigdom. Han har haft lite hetsätartendenser ikväll. Jag hoppas på att det bara är för att han inte ätit nåt på hela dagen, men å andra sidan så är tösen en bra bit smalare redan än vad han är. Risk att han äter upp hennes mat också? Hon är inte så glupsk av sej och går gärna och småäter bara.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Jag ger också Royal Canin, katterna är bra i magen och det finns som dietfoder. Jag köper 10kg säckar och dom kostar ung 500:- tycker att det är helt ok. Det räcker länge också:)

Sen vet jag iofs inte hur mkt kött det är i så här på rak arm.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

KL

TACK !! för alla svar!

Vill inte ge royal canin, mest med tanke på att hundfodret är spannmålsbaserat (sist jag kollade iaf?).

De är inte direkt lösa i bajset, mest att det inte är så fast som jag önskar. Mer som .... pudding? Dessutom känns det inte riktigt bra i det sunda förnuftet att det är alldeles rödaktigt av färgämnena i det fodret.

Kanske ska slå på sort och ge hunden olivers i så fall också, så man kan få lite mängdrabatt. Himla fint att det levereras kostnadsfritt. Synd bara att man bor i ett hyreshus med låst port utan porttelefon eller något över huvud taget i den stilen.

Nu har jag ju dessutom problemet att min ena katt är kastrerad (blev det idag) men inte den andra, på grund av redan nämnda fattigdom. Han har haft lite hetsätartendenser ikväll. Jag hoppas på att det bara är för att han inte ätit nåt på hela dagen, men å andra sidan så är tösen en bra bit smalare redan än vad han är. Risk att han äter upp hennes mat också? Hon är inte så glupsk av sej och går gärna och småäter bara.

Finns inte nått torrfoder till katt som inte innehåller spannmål. Det gäller bara att hitta ett foder med så mycket protein (av kött, endel fuskar tydligen med majsprotein) och så lite spannmål som möjligt.
 
Sv: Finns det perfekta torrfodret för mig?

Eftersom du har två katter kan du ju köpa de större säckarna. Det blir STOR skillnad på kilopriset om du köper 5-10 kilos säckar istället för 3 kilo eller mindre! Va bara noga med förvaringen så fodret håller den goda smaken. Det är klart att det blir mer pengar på en gång, men mycket billigare i längden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp