Bukefalos 28 år!

Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Congeria

Trådstartare
Häromdagen när jag skulle koka kaffe en morgon så höll jag på att får en hjärtattack..
Precis när jag ska hälla upp kaffe i muggen ser jag en STOR J*VLA SPINDEL hänga på kanten av muggen.
Och jag kan verkligen inte komma på vad det var, skulle ha tagit ett kort men mitt i paniken så tänker jag inte längre än att den ska ut.
Av det jag kommer ihåg så var kroppen mer rund än avlång, ca 1 cm, och benen var långa och grova, och den var grön, lite spräcklig.
Husspindel/källarspindel var det inte, dessa har jag sett tillräckligt av för att kunna utesluta. Denna var dessutom större.

Den åkte som sagt kvickt ut. Men nu har paniken kommit tillbaka då jag imorse upptäckte blod på ena benet, och på det andra hittade jag såret. Efter att ha tvättat av blodet så var det två små hål som satt rätt tätt ihop. Har jag blivit biten av en spindel förra natten? :p Eller vad kan annars lämna såna bett?
Vet inte om jag vågar sova inatt :nailbiting:
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Grön bladspindel?
Micrommata_virescens__by_PiaBobacka.jpg


Verkar finnas lite olika färger på bakkroppen av vad jag kunnat se när jag googlat. De blir rätt stora, 8-10 mm.
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Jag kan absolut inget om spindlar eller några andra vidriga livsformer, men vid mitt förra stall såg jag i alla fall sådana gröna lite större spindlar titt som tätt.
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Bettet kan ha varit av en spindel eller av något annat. Kanske har du blivit biten av loppor och kliat så att det börjat blöda? Insektsbett brukar ju inte blöda direkt, min systerdotter är allergisk mot spindelbett (man tror iaf att det är spindelbett) och får bara som stora uppsvullnader som kan täcka halva låret i stl. Ser ganska läskigt ut men är helt ofarligt.

Tror inte att du behöver vara orolig, gröna spindlar finns i Sverige. :)
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Nix ingen sån.
Såg typ ut som den här i kroppen och benen
black-widow-spider-225.jpg

Fast typ, blekgrön och ljusbruna fläckar på benen. Och stor :arghh:
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Hmm min tanke var också loppor, men jag har haft loppbett förut och de brukar bli som små plitor som kliar, det här kliar inte och det är bara två hål, ingen svullnad.
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Okej. Det finns ju ganska många insekter som bits men min systerdotters bett har faktiskt sett ut som "vampyrbett", dvs två små hål. Man har ju inte sett henne bli biten men hon har varit hos läkaren pga reaktionerna och de misstänker starkt spindelbett pga hur det såg ut. Så det är ju inte omöjligt. :eek: Men som sagt tror jag inte att den är giftig i alla fall. :)

Fö har jag också bara sett gröna spindlar med den kroppen som på din bild. Men så jättestora har dom inte varit.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Borde vara en grön bladspindel. Honans kropp kan bli upp till 1,5 cm så stora är de. Testa bildgoogla och se om det är nåt som ser bekant ut. Vad det är som bitit dig kan jag dock inte svara på.
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

Det kan inte vara en sporrspindel du sett? Finns i lite grönare nyanser.
Det du beskriver låter som en spindel som fastnade på mitt ben när vi stängslade hage.
Bakkroppen va nästan klotrund , stor o den hade rejäla ben o va något utav det vidrigaste jag sett.
Hade jag inte hittat en pinne så hade jag dragit av mig byxorna för det va inget jag ville peta på, o härdad av spindlar är jag men där gick gränsen :p
När jag googlade då så hittade en spindel fast på det latinska namnet men får inte fram det nu :/
Men hyfsat lik dom gröna utav sporrspindlarna va den, dock något mera fläckig har jag för mig.
 
Sv: Finns det stora gröna spindlar som är svenska?

De finns faktist vissa spindlar i Sverige som kan bitas om de känner sig tränga.. Vissa bett känns som ett geting stick och kan även blöda och ge rodnader...

En på jobbet blev biten av en vanlig hus spindel han blödde och blev svulten ont gjorde de då han
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp