Finns det typ kvinnofridslinjen för män?

Elo

Trådstartare
Min pappa vill försöka separera från sin sambo som inte har behandlat honom särskilt väl. Hon vägrar separation och hotar med självmord om han försöker lämna henne.

Var kan han få hjälp? Vad kan jag göra för att hjälpa till?

Han mår jättedåligt men vågar nu inte separera pga hoten.
 
Min pappa vill försöka separera från sin sambo som inte har behandlat honom särskilt väl. Hon vägrar separation och hotar med självmord om han försöker lämna henne.

Var kan han få hjälp? Vad kan jag göra för att hjälpa till?

Han mår jättedåligt men vågar nu inte separera pga hoten.
Snabb googling:

"Stödlinjen för män 020-80 80 80 är en nationell stödtelefon för män som utsatts för fysiskt eller psykiskt våld av en närstående eller sexuellt våld. Även närstående och yrkesverksamma som möter våldsutsatta i sitt arbete är välkomna att ringa. Den är öppen alla dagar kl. 7–21."
 
Han mår jättedåligt men vågar nu inte separera pga hoten.
Man ska absolut ta hot om självmord på allvar, men det är faktiskt inte hans ansvar att vara tillsammans med henne för att hon vill. Här måste han syna bluffen! Går det att prata med henne så prata med henne om det. Oftast är det inte viljan att leva som är problemet, utan att personen har svårt med förändring. Men pratar man om hur separationen ska bli, tex hur möbler ska delas, hur ekonomin ska fixas i detaljnivå så skapar man trygghet och en väg ut.

Men att vara tillsammans med någon bara för att den hotar är ju själsdödande. Det är oerhört manipulativt och sjukligt att hota.

Går det inte att prata med henne så separera ändå och ring polisen och berätta att hon är självmordsbenägen.
 
Snabb googling:

"Stödlinjen för män 020-80 80 80 är en nationell stödtelefon för män som utsatts för fysiskt eller psykiskt våld av en närstående eller sexuellt våld. Även närstående och yrkesverksamma som möter våldsutsatta i sitt arbete är välkomna att ringa. Den är öppen alla dagar kl. 7–21."

@Elo Jag rekommenderar också https://stodlinjenforman.se/?gclid=EAIaIQobChMI5cPf-8u4ggMViYVoCR1PEgpzEAAYASAAEgIxvvD_BwE.

Stödlinjen för män drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid som också driver Kvinnofridslinjen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 178
Senast: Ridinglady
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 776
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Min pensionerade pappa har hängt alldeles för mycket på olika internetforum där man har en sjuklig fixering vid att förneka könsdysfori...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 145
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp