Bukefalos 28 år!

Nillizan

Trådstartare
Har en dobberman-hane på snart 6 år och varit ägare till honom sedan mars månad.
En jättego hund på alla sätt och vis, MEN han fiser och pruttar något fruktansvärt.
Har aldrig i hela mitt liv varit med om en hund fiser så, och så illaluktande! :eek:
Och jag har testat olika foder, uppblött, torrt, konserv m.fl.
Hill´s försökte jag med, men han var för lös i magen av det!
Nu får han äta doggy original för att han är bäst i magen av det fodret, men han slutar aldrig att fisa.
Någon som har några ideér om något!?
 
Sv: Fisar!

Upplever att en del hundar är fisiga, och det utan att de behöver vara fel på fodret.

Hade en schäfer tidigare som åt ett bra foder och var superfin i hull, päls och muskler. Men jädrans vad hon fes. Näshåren krullade sig när hon låg i soffan och fes. Så höll hon på i flera år. :crazy:

En kompis har även en RR-hane som fiser riktigt illa. Även han är i mkt bra skick och välmående.

Det är nog olika.
 
Sv: Fisar!

Sen kan de även bli sämre under foderbyten och det verkar ju har varit en hel del just nu för hunden... Prova ett foder under en längre period och se om det blir något bättre.
 
Sv: Fisar!

Jag har kört med Doggy Original nu en längre tid, då han blev bra i magen, men fisarna minskar inte!
 
Sv: Fisar!

Största sannolikhet är fodret. Tyvärr kan jag inte tala gott om Hills, utan ett bra foder är tex ANF eller FRANKS PRO GOLD. Du måste ge fodret ca 6 veckor innan man ser större skillnad. Doggy är ett uselt foder som efter lång tids användning kan ge njur-problem bland annat. Kolla hur mycket av Doggy du behöver använda egentligen!! Till tex en dobermann som växer får du ge över 2 kg 2 ggr / dag. Och hunden kan OMÖJLIGT tillgodose sig all denna mat. Med ett kvalitetsfoder ca 5 dl/dag. Ex: Min rottis som vägde 45kg fick 5 dl ANF /dag och blev superfin och höll sig i perfekt hull. Och alla vitaminer osv tillgodosåg hon sig.
 
Sv: Fisar!

prova att ha i lite pepparmynta(örtform) i maten...hjälper mot fisiga hästar iallafall...
 
Sv: Fisar!

Aha! Det kanske skulle vara något för min fis-larsson. :D Han fiser jämt och det är inte så kul när man sitter bakom och kör. :crazy:
 
Sv: Fisar!

Jag tror nog att det är rasbetingat - för min RRs fisar luktar inte hallon direkt...

En kompis, som var här nyss, berättade att man minsann kan få bort fislukten genom att tända en tändsticka. Svavlet tar tydligen död på lukten??! Jag frågade om det inte fanns explosionsrisk, men hon hade tydligen prövat och lovade dyrt och heligt att det fungerade...! (fast hon har en Rottis, kanske bara fungerar på dem.. *L*)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 551
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 415
Senast: TantEster
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 382
Senast: seaflower
·
C
Övr. Katt Katten min blev väldigt dålig i mars, inlagd på klinik i 2 omgångar på 2 veckor för urinsten med massa medicin, dropp, nedsövd ett antal...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: katwin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp