Fiskar som husdjur

Kookaburra

Trådstartare
Ja, jag kanske är lite konstig - men jag har något fantastiskt att berätta. Jag är så stolt över vad jag fick uppleva igår kväll!

Jag har två malar som bor i var sitt akvarium. Den ena (Råger) är en ancistrus, som jag haft sen han var två veckor - nu är han 5 år. Den andra (Ellet) var äldre när jag köpte den, men har haft den i kanske 2-3 år. Ellet är en mycket blyg mal (L235 eller nån siffra) som sällan kommer fram i ljuset. Den håller sig alltid undan och visar sig inte för vem som helst. Den är liten och har inte växt något sen den kom. Vet inte kön - men det gör inte nåt... :D Skulle vara kul att veta vilken siffra han är - men jag har glömt av.

Igår kväll fick jag klappa dom! Jag var rädd att Råger skulle börja suga på mitt finger, han har ju små vassa tagar i munnen, men han rörde inte en min.

Jag har ännu inte fått klappa mina Killis - dom är lite för rädda och uppmärksamma än - men de är roliga att komunicera med, så kanske snart? Min räka är jag lite feg för att klappa än - men jag tror han skulle gå med på det.

Är jag ensam om att ha fiskar som husdjur på detta sätt?? :o
 
Senast ändrad:
Sv: Fiskar som husdjur

Angående din L-mal du inte kommer ihåg nummret på så kan jag tipsa om planetcatfish.com, bli medlem (gratis), ta några bara bilder på din mal när den väl är framme och posta dem i deras Forum under "What is my catfish?"
Du kan också leta själv i deras catfishbase, de har i princip bilder och beskrivning på varenda mal där :)

Och nej, du är inte ensam :) fiskar ÄR ju HUSDJUR, vet en hel drös som har kontakt med sina fiskar på det viset. Men visst är det roligt? Betydligt roligare än att bara ha dem som prydnad. Oscars jämför ju många med glupska hundvalpar till och med x). Malar kan vara himla sociala om de behandlas rätt.

Jag har alltid varit lite reserverad mot att "ta i" småfiskarna eftersom jag har hört att slemmet över deras fjäll kan skadas på dem? Men kan ta upp alla mina guppies i handen, med vatten runt utan att de bryr sig. Sen är det väl olika från fisk till fisk, mina glasmalar fick jag tillexempel aldrig någon kontakt med.
 
Sv: Fiskar som husdjur

Är det en L235, "Flyer Cat" Pseudolithoxus anthrax ser den ut såhär :)
20qgg76.jpg


Saxat därifrån: "According to Armbruster, P. anthrax should have two dorsal spines and seven to eight branched dorsal rays; one anal spine and four branched anal rays; 24-26 lateral line plates; seven to eight dorsal plates; seven to eight adipose-caudal plates and 12-14 post-anal plates. The fish is usually dark grey or black with white spots."
 
Sv: Fiskar som husdjur

Ah! Tack för ditt svar! Va kul med guppisarna! Det ska jag öva på med mina Killis... :laugh:

Nä, den ser inte ens i närheten lik ut... Det är något annat nummer helt klart, bara att jag inte kommer ihåg vilket! Frustrerande. Ska försöka ta en bild och se om jag kan göra som du säger på hemsidan där. Tack för tipset!
 
Sv: Fiskar som husdjur

Vad roligt att du kan klappa dom! :) Själv skulle jag aldrig våga... är LIVRÄDD för fiskar! :o :eek: Fast jag tycker såklart dom är fina och så men jag är jätterädd när jag badar i sjön eller havet att dom ska komma med sin slemmiga kropp och stryka sig mot benen... :p Finns säkert inte många fiskar som gör så i det vilda men för säkerhets skull så plaskar jag väldigt mycket för att skrämma iväg dom...
 
Sv: Fiskar som husdjur

Thihi, brukar snorkla och hålla på en del på sommrarna, så en vacker dag när jag ligger och flyter på rätt grunt vatten och kollar på en aborre så ser jag något ur ögonvrån, UNDER mig. En gädda på dryga halvmetern kommer smygande bara typ två handsbredder under mig! Jag frös fast på stället o rörde inte en fena. Rätt rejäl fisk, speciellt huvudet :crazy:
Då var jag lite rädd om tårna kan jag säga! :P

Men det är det absolut närmaste en fisk kommit mig, så det är nog ingen fara :D
 
Sv: Fiskar som husdjur

Shit! :eek: Jag hade nog simmat och plaskat för allt jag var värd därifrån i ren panik skulle jag gissa... :D
 
Sv: Fiskar som husdjur

:eek: Jag hade aldrig vågat ha kvar ansiktet i vattnet om det simmat förbi en gädda...
 
Sv: Fiskar som husdjur

Det tänkte jag inte ens på!!! AH!
Men bättre att ha koll på VART odjuret är än att veta att det är någnstans i närheten. Sen är de ju väldigt vackra tycker jag så ville gärna se fiskisen bara utav den anledningen ^^.
 
Sv: Fiskar som husdjur

:eek: Jag hade fått hjärtinfarkt och dött på en enda gång! Jag har utvecklat någon slags total gädd-fobi och jag skulle ALDRIG bada i en insjö.

Jag får hjärtklappning och blir helt kallsvettig bara jag ser en gädda i ett akvarium! (Alltså, akvarium på typ museer eller så, man har väl inte gäddor i hemmaakvarium? Väl? Så man inte ovetandes kan komma hem till någon och riskera att råka ut för en gädda)

Jag fick ångest bara av att läsa vad du skrev. :eek:
Ursäkta för OT...
 
Sv: Fiskar som husdjur

Vissa fångar bebisgäddor och har dem i akvarium tills de blir lite större, sedan släpper de ut dem igen. Vuxna gäddor hålls inte i akvarium dock, en fullvuxen hona kan nå en längd på nästan en och en halv meter och väga hela trettio kilo. (så risken är nog liiiten att du ska stöta på en gädda hos någon hihi) Sen går det inte att ha dem med andra (mindre)fiskar heller, inte ens andra gäddor då de är kanibaler och väldigt rovgiriga!

Söker man på youtube finns det några videos där folk som fått en gädda på kroken och ska dra upp den plötsligt får en till, ännu större. Jag är ingen gäddexpert men har läst en del och så efter att jag stötte på denna gäddan, haha :P

Vart har du sett gädda i musee-akvarium? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Fiskar som husdjur

Det finns mkt gäddliknande fiskar man kan ha i akvarium, dvs tropiska typer. Crenicichla av alla de slag, hepsetus odoe, Boulengerella osv..

Hepsetus%20odoe%20nigeria07.11-01L.jpg

Hepsetus..
 
Sv: Fiskar som husdjur

KL

Rackarns va svårt det är att få till ett foto! Måste vänta tills sambon kan hjälpa mig...


Sen skulle jag då ALDRIG våga snorkla där det simmar gäddor. fy så läskigt! Jag är impad! :bow:
 
Sv: Fiskar som husdjur

Malmöhus. :)

Så jag brukar gå och gömma mig bland ormarna där jag trivs och låter andra vandra mot det farliga gäddakvariet när vi är nere i trakterna. HU!
 
Sv: Fiskar som husdjur

Hahaha! Lite ovanlig fobi har du allt, "Esocidaephobia" får man väl kalla den om man vill sätta ett namn på den, låter lite fancy till och med... x)

TS: Inte lätt att ta kort på fiskar i akvarium inte :S
Har för mig att det blir lättare när det är mörkt ute, och man kan släcka hela rummet utom akvariet. Sen har jag för mig att det kan funka och bli rätt bra kort om man tar med blixt men riktar kameran så att blixten inte speglar sig i glaset. :) Längesen jag tog kort på fiskarna nu märker jag :P
 
Senast ändrad:
Sv: Fiskar som husdjur

Tack för tipset - det ska jag prova. För ja, det blir lixom inte någon vettig skärpa eller ljus. Sambon har iofs vattentät kamera som han har med sig när han är ute o fiskar - kanske ska prova stoppa ner den i vattnet o knäppa någora biler? Fast då blir det ju bara ovanifrån - om jag inte kämpar lite. Sen ska ju fisken vara stilla oxå, det är ju en blygis och näst intill omöjlig att få med på kort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 494
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 918
Senast: skuggi
·
B
Övr. Barn Hej! Skrivit tidigare om min dotter som mår dåligt. Då frågade jag hur ni tyckte jag skulle göra med idrotten, pga att hon skär sig. Det...
2
Svar
23
· Visningar
2 661
Senast: Litenvit
·
R
Övr. Djur Jag har sedan länge haft ett akvarium. Men nu har jag fått ett till och jag bestämde mig att ett ska hålla 25*C och det andra max 20*c...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp