Bukefalos 28 år!

Fiskproblem

Mabuse

Trådstartare
Vi har ett par fjärilsciklider i vårt akvarium, men tyvärr tycks vi inte kunna få det fungera - hanarna dör hela tiden. :(

Vi köpte ett par för ett och ett halvt år sen, lite drygt. Efter ett halvår ungefär blev hanen sjuk och dog. Vi köpte en ny hane, efter nån månad dog han också. Han verkade inte bli sjuk eller så, utan från den ena dagen till den andra så var han död. Sen fick honan vara ensam ett tag, men så i söndags så köpte vi en ny hane - som jag just hittade flytandes upp och ner. Igår såg han pigg och frisk ut, lite smal kanske, men åt med god aptit :(

Vad kan det vara för fel? Honan mår utmärkt, hon är stor och fin och fullt utfärgad med klara färger. Hon kom bra överens med hane ett, hane två var lite rädd för henne, och hane tre verkade hon också trivas med.

Nu känns det ju lite som att man inte vågar köpa en fjärde hane, när man inte vet vad som är fel. :( Hjälp!
 
Sv: Fiskproblem

Är det ingen som har någon idé? Det är ju en ganska vanlig akvariefisk, ingen som har någon erfarenhet av dem?
 
Sv: Fiskproblem

Fjärilsciklider är ganska känsliga för vattenkvalité, och vissa individer (av alla arter) verkar vara känsligare än andra.

Jag har lite samma problem, köpte två (kön okänt), en dog efter någon vecka. Köpte så småningom en till, men den dog också. Andra gången tror jag dock det berodde på den som varit här längst, den var inte speciellt trevlig mot nykomlingen.

Är fortfarande osäker på vad min är för kön, kan de bara vara i par eller kan man ha 2 av samma också?
 
Sv: Fiskproblem

Honorna har röd mage, och de plå prickarna går in i den svarta fläcken på sidan.

Visst vet jag att de kan vara känsliga, men det verkar ju märkligt när honan mår så bra (hon är alltså rätt stor och väldigt färggrann, har färgat ut för fullt) och alla hanarna dör? Dessutom har vi en massa räkor i akvariet som trivs utmärkt, de borde ju också må dåligt om vi hade problem med vattenkvaliteten?

Vi har gjort såna där test med stickor då och då, och de har aldrig visat på några problem. Borde man göra ett bättre test i en akvariebutik?
 
Sv: Fiskproblem

Jag har tyvärr inga bra svar. Det kan ju vara bra att testa det ni inte kan testa hemma kanske.

Tack för förklaringen. Det verkar vara en hane jag har.
Någon som vet om det är lättare att få de vara sams om man har hona+hane än hane+hane?
 
Sv: Fiskproblem

Men det verkar ju konstigt att honan och diverse andra känsliga arter skulle klara sig bra om vattenproblemet vore problemet? Känns inte som en rimlig slutsats riktigt.
 
Sv: Fiskproblem

Inte haft fjärilsciklider, men andra ciklider, och många av dessa hade hanar som var mkt för revir, även gentemot egna sorter och andra sorters hanar.
Så kan handla om en snällare art som tyvärr stressas ihjäl av ngn annan starkare art du har i karet?
 
Sv: Fiskproblem

Haha, nej, fjärilscikliderna är kungar i akvariet, det är de andra som får hålla sig undan! Vi har väldigt snälla fiskar, de enda som kan bråka är siameserna, men de pucklar bara på varandra. De andra, pansarmalarna, tetrorna och kampfiskarna, är supersnälla och går undan när fjärilscikliderna kommer.
 

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 471
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp