Bukefalos 28 år!

"Fixa Drömhästen"

Andrii

Trådstartare
Hej!
Jag har en halvblod/connemarakorsning som är den finaste häst jag någonsin ridit. Han börjar nu tyvärr bli lite äldre, så har börjat fundera på att skaffa mig en yngre liknande förmåga. jag har kollat runt en del men är svårt att hitta vad jag söker.

alternativ 1. Köpa en, ca 160 hög (ej över 165) högrest, långa ben, lagom "massa" för hoppning!. Vet någon något om folk som säljer connemara/halvblod? hur hittar man dem och hur kontaktar man dem isf?

alternativ två. betäcka mitt halvblodssto e: metall- fullblod. hon är ca 160 hög smäcker i kroppen. pigg, känslig med nerv. vill ha en avkomma med lite lugnare temperament isf. mer högrest, långa ben och mycket hopp. ca 160+. ej över 165. vilken hingst?

tacksam för svar.
 
Sv: "Fixa Drömhästen"

Connemara/halvblod är en vanlig korsning, även Connemara/fullblod så om du letar så dyker det med största sannolikhet upp en häst som uppfyller dina kriterier.
 
Sv: "Fixa Drömhästen"

Om man letar efter något så specifikt som du verkar göra är det säkrast att köpa och inte att försöka föda upp själv.

Givetvis hittar du såna korsningar via annonser, du kan annonsera själv om du inte hittar bland säljesannonserna.
Som moderator påminner jag om att det inte är tillåtet att annonsera här på forumet.
 
Sv: "Fixa Drömhästen"

jag har letat ett tag nu på annonser och så faktiskt, men inte hittat det jag sökt. köpa gör jag gärna i första hand om det går (därav alternativ 1). halvblod/connemaran jag har nu köptes från början av uppfödare(uppenbarligen) som födde upp många korsningar. hon bedriver ej verksamheten längre. tänkte om det finns andra kanske? eftersom jag inte hittat något intressant än började jag fundera även på andra alternativ (betäcka mitt sto). Stoet ska betäckas i vilket fall som helst så småingom om det blir med connemarahingst är dock ej fastställt, tänkte bara undersöka alternativ. annonsera själv var ett bra tips.
 
Sv: "Fixa Drömhästen"

Fast det blir nog väldans svårt att få en avkomma på 160+ med ditt sto som är 160cm när du betäcker med en mindre hingst...:angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 350
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 476
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 282
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp