Fjorddam som behöver hjälp

I

ican_89

hej
jag har en fjording som jag lånar nu.
Hon är 17 år gammal men är pigg och så hon har haft föl i sommar men ska nu sättas igång på riktigt då hon bara stått hela sommaren.
hennes ägare rider inte själva alls ofta så hon har inte gått alls mkt det senaste året.
Just nu ser hon hemsk ut och jag bara kände att jag måste göra nått så jag har lånat henne nu.
hon har tappat musklerna och ser hemsk ut nu va ska jag göra för att få den här hästen i fin form igen?
 
Sv: Fjorddam som behöver hjälp

hej
jag har en fjording som jag lånar nu.
Hon är 17 år gammal men är pigg och så hon har haft föl i sommar men ska nu sättas igång på riktigt då hon bara stått hela sommaren.
hennes ägare rider inte själva alls ofta så hon har inte gått alls mkt det senaste året.
Just nu ser hon hemsk ut och jag bara kände att jag måste göra nått så jag har lånat henne nu.
hon har tappat musklerna och ser hemsk ut nu va ska jag göra för att få den här hästen i fin form igen?
 
Sv: Fjorddam som behöver hjälp

Mkt skritt i början gärna om du har någon backe att skritta i. Lite trav efter hand och då gärna i rätt form så att inte ryggmusklerna glöms bort. Jag skulle ha ridit mkt i skog och mark så att det blir roligt för henne att bli riden. Sedan efter ett tag ökar man på med träning när hon får bättre kondis och mer muskler. Lägg in lite bomar och små hinder så att bakbenen får jobba lite. Med andra ord.. ta det lugnt i början och öka sen efter hand. Lycka till med din häst:bump:
 
Sv: Fjorddam som behöver hjälp

Kör mycket mjukgörande övningar som volter, serpentiner osv.
Tömkörning är också väldigt bra för att bygga ryggmuskler.
Samma övningar som vid ridning, bommar, cavaletti och volter.
Ha även bommarna på olika avstånd så hon får korta och länga sig i stegen.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: Keb71
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp