Töja ut ridstövlar?

Bellanpellan95

Trådstartare
Hej!
Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har tagit ett uppehåll på 3-4 år och därmed gått upp några kilo :P Dom har snörning på framsidan av foten och stretch längst med dragkedjan.
Jag får på mig stövlarna med dragkedjan utan ridstrumpor, men det är väldigt tight. Jag får inte på mig dom med ridbyxor och ridstrumpor.

Någon som vet om man överhuvudtaget kan töja ut ett par gamla ridstövlar på egen hand?
Någon som har erfarenhet av att lämna in ridstövlar på lästning? Hur många cm skulle eventuellt behövas för att få på sig strumpor också?
Är detta ens möjligt eller bör jag ge upp och leta efter nya stövlar?

Tackar i förhand för eventuella svar!!
 
Hej!
Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har tagit ett uppehåll på 3-4 år och därmed gått upp några kilo :P Dom har snörning på framsidan av foten och stretch längst med dragkedjan.
Jag får på mig stövlarna med dragkedjan utan ridstrumpor, men det är väldigt tight. Jag får inte på mig dom med ridbyxor och ridstrumpor.

Någon som vet om man överhuvudtaget kan töja ut ett par gamla ridstövlar på egen hand?
Någon som har erfarenhet av att lämna in ridstövlar på lästning? Hur många cm skulle eventuellt behövas för att få på sig strumpor också?
Är detta ens möjligt eller bör jag ge upp och leta efter nya stövlar?

Tackar i förhand för eventuella svar!!
Är det inte svårt att lästa om det finns resårdelar, dragkedjor osv? Att töjningen mer hamnar på de delarna och sliter ut dem? Tror det behöver vara rent läder den delen man lästar för att det ska fungera bra? men kan ha helt fel. Tänker att man kanske kan be en skomakare gå in och som någon skrev ovan försöka sy delarna så de sitter längre ut?

Så dvs om man testar varmvattenflaskor så är det sannolikt effektivare före resårdelen?

Jag har haft väldigt tighta stövlar med dragkedjor (där de tyärr inte kunde flytta ut dragkedjorna) och ben har lite olika storlek och form vid olika tillfällen har jag noterat :) tex så satt de bra på morgonen men inte på eftermiddagen så jag använde stödstrumpor tex för att inte svullna i benen innan jag skulle ha dem på mig.

Att studsa upp och ned mycket gör att mina ben svullnar mindre lätt, så tex Friskis jumpa eller hopprep några veckor var positivt för stövlarnas anpassning. (jag har dem fortfarande men nu passar de bra igen)

Sedan såklart, att helt enkelt skippa ridstrumpor tills stövlarna vänjer sig vid dig igen? Oljig lädersmorning lär göra dem lite mjukare i alla fall också.
 
Senast ändrad:
Är det inte svårt att lästa om det finns resårdelar, dragkedjor osv? Att töjningen mer hamnar på de delarna och sliter ut dem? Tror det behöver vara rent läder den delen man lästar för att det ska fungera bra? men kan ha helt fel. Tänker att man kanske kan be en skomakare gå in och som någon skrev ovan försöka sy delarna så de sitter längre ut?
Tror samma.
Men det är ju inga problem för en duktig skomakare att lägga in kilar osv. Men man ska gå till en duktig, inte till någon sådan "nyckel- och skofixare" 😅
 
Tror samma.
Men det är ju inga problem för en duktig skomakare att lägga in kilar osv. Men man ska gå till en duktig, inte till någon sådan "nyckel- och skofixare" 😅
Iofs har jag haft positiv erfarenhet av nyckel och skofixare :) vi har en som är gammal som gatan och mest ha nyckel som extra. (Den finfina skomakaren är hästallergiker :laugh: o jag orkar inte åka till grannstaden längre varje gång stövlarna kreverar.) Men inte ens han ville lappa mina stövlar, då var jag tvungen att gå till en riktig nyckelfokuserad amatör som glatt sydde på lite lappar där det behövdes. Ingen riktig ville göra det, skulle bli för fult sa de :D så de tyckte jag skulle slänga och köpa nytt, troooligt.
 
Iofs har jag haft positiv erfarenhet av nyckel och skofixare :) vi har en som är gammal som gatan och mest ha nyckel som extra. Men inte ens han ville lappa mina stövlar, då var jag tvungen att gå till en riktig nyckelfokuserad amatör som glatt sydde på lite lappar där det behövdes. Ingen riktig ville göra det, skulle bli för fult sa de :D så de tyckte jag skulle slänga och köpa nytt, troooligt.
Jag har bytt dragkedja hos diverse sådana och det har alltid blivit jättefult. Fula sömmar osv. När jag sedan lämnat till en riktigt duktig här i stan så har jag fått ett helvete med att ta bort alla fula sömmar överallt. Ska man göra sådant som ts vill så är det bättre att gå till någon som faktiskt vet vad den håller på med. Den jag lämnar till vurmar verkligen för att man ska laga istället för att köpa nytt.
 
Jag har bytt dragkedja hos diverse sådana och det har alltid blivit jättefult. Fula sömmar osv. När jag sedan lämnat till en riktigt duktig här i stan så har jag fått ett helvete med att ta bort alla fula sömmar överallt. Ska man göra sådant som ts vill så är det bättre att gå till någon som faktiskt vet vad den håller på med. Den jag lämnar till vurmar verkligen för att man ska laga istället för att köpa nytt.
Absolut, ville bara säga att det finns riktiga skomakare som har tagit till sig nycklar också. Dessa vurmar också för att man ska laga, men de har inte kunnat lappa hål på insidan av skaften. De har inte haft läder nog och inte haft lust. Hela måste täckas från kant till kant för att det ska fungera. Men jag ska göra ett nytt försök med någon av dem nu i vår och får se om de ändrat sig. Dragkedja har jag bytt en fem gånger på dem och det hos riktiga skomakare, ingen av dem har klagat på tidigare jobb :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag beställde hem ett par Opus High Rider från MH i veckan då de håller på att sälja ut den och några andra modeller till nedsattpris...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: Fanny1012
·
Utrustning Hej! En liten kvällsfundering: hur mycket vågar man hoppas på att ett par ridstövlar töjer sig i skaftet? Om man med lite (okej, ganska...
Svar
4
· Visningar
3 419
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 263
Utrustning Hej! Jag har ett par stövlar som jag nu tänker sälja begagnat. Jag köpte dem för drygt ett år sedan på Hööks, de är svarta och små i...
Svar
3
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp