Bukefalos 28 år!

Fler "krävande" jobb?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.

Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?

Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.

Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.

Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler? :)
 
Jag kan, utan egen insikt i många branscher, komma på ganska många yrken och tjänster som är krävande på det sätt du beskriver. Där man måste hålla koll på lagar och regler för att kunna agera korrekt, där ett snedsteg kan få förödande konsekvenser (för liv och hälsa eller för ens eget arbete/arbetsgivare) och arbeten där man måste kunna ha tusen saker i huvudet för att få jobbet att flyta, om det så bara handlar om att få nöjda kunder = utföra ett bra jobb och dra in pengar till arbetsgivaren. Det är väl snarare så att det är väldigt få jobb man kan utföra utan att behöva tänka alls?
 
Det är väl snarare så att det är väldigt få jobb man kan utföra utan att behöva tänka alls?
Nu var det inte det jag var ute efter, det jag är ute efter är allt det andra utanför den egentliga arbetsuppgiften.
Jag undrar vilka branscher där man får dyra böter eller liknande för en bagatell (t ex ta rast 1 min sen). Kan du namnge dom branscherna? Jag vill veta. :)
 
Nu var det inte det jag var ute efter, det jag är ute efter är allt det andra utanför den egentliga arbetsuppgiften.
Jag undrar vilka branscher där man får dyra böter eller liknande för en bagatell (t ex ta rast 1 min sen). Kan du namnge dom branscherna? Jag vill veta. :)
Hur ofta får någon dryga böter för att ha tagit rast en minut försent?
 
Men jag tänker att det därmed i allra högsta grad ingår i arbetsuppgiften att hålla koll på just sådana regler? Precis som en polis t.ex. kan sägas ha i uppgift att gripa brottslingar, men därmed också måste ha stenkoll på lagstiftningen för att kunna utföra dessa gripanden korrekt.
 
Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.

Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?

Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.

Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.

Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler? :)
Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.

Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?

Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.

Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.

Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler? :)
Jag är socialsekreterare. Jag gör allt från att sortera post, bevilja 14 kronor till medicinkvitton,ägnar mig år sexualupplysning, gör ĹVMbedömningar, utför utandningsprov,letar akutboende, googlar de mest otippade saker, osv

Jag vet inte hur många gånger jag tänk "det här är nog det underligaste jag gjort" men det blir övertrumfat gång på gång.
 
Många yrken är krävande. Därmed vill jag inte förringa just chaufförer men bara jämföra.

Mitt eget yrke är krävande - inte i antal lagar att hålla reda på men däremot krävande i den dagliga koncentrationen man måste ha. Att stå framför 20 personer och ha oupphörligt fokus på varenda en och kunna fånga frågor, miner, sinnesstämningar. Det är utmattande - många, många timmar varje dag..
Få gånger orkar jag göra något vettigt efter jobbet, något som kräver min koncentration.

Det var mycket enklare att sitta på kontoret och "tvätta" och layouta vetenskapliga texter 8 timmar varje dag. Rena semestern. :D
Men inte lika kul....
 
Inom sjukvården kan en nolla för mycket innebära att du blir dömd för vållande till annans död. Det tycker jag känns ganska tungt. Ett till synes obetydligt misstag (feldosering) kan få fatala konsekvenser med vissa läkemedel. Väldig många yrken har dessa avgörande situationer hela tiden, inkl ditt eget.
 
Inom industrisektorn kan misstag kosta enorma summor pengar.

Inom vårdsektorn kan misstag kosta liv (och enorma summor pengar).

Jag har en kompis som jobbar med att utveckla styrsystem för kraftverksanläggningar. Där finns det både en hel del risk och en hel del pengar på spel.
 
Nu var det inte det jag var ute efter, det jag är ute efter är allt det andra utanför den egentliga arbetsuppgiften.
Fast på de flesta mer kvalificerade arbetena har du inte regelrätta arbetsuppgifter så pass att du sitter och tänker "oj, det här är utanför mina arbetsuppgifter" för det man gör är så pass avancerat och varierat.
Jag undrar vilka branscher där man får dyra böter eller liknande för en bagatell (t ex ta rast 1 min sen)
För mig är inte ett arbete mer krävande bara för att du kan få böter för nån rastminut hit eller dit, utan snarare när det kan få seriösa och allvarliga konsekvenser för människor om du gör fel. Skulle den största risken på mitt jobb vara böter skulle jag vara långt mer avslappnad än när största risken är att någon som behöver hjälp inte får det och därför riskerar att bli utsatt våld, hot om våld eller till och med mord.
 
Många yrken är krävande. Därmed vill jag inte förringa just chaufförer men bara jämföra.

Mitt eget yrke är krävande - inte i antal lagar att hålla reda på men däremot krävande i den dagliga koncentrationen man måste ha. Att stå framför 20 personer och ha oupphörligt fokus på varenda en och kunna fånga frågor, miner, sinnesstämningar. Det är utmattande - många, många timmar varje dag..
Få gånger orkar jag göra något vettigt efter jobbet, något som kräver min koncentration.

Det var mycket enklare att sitta på kontoret och "tvätta" och layouta vetenskapliga texter 8 timmar varje dag. Rena semestern. :D
Men inte lika kul....
Just att jobba med människor, som du gör, är ju krävande på ett sätt som inte går att kvantifiera.

Och som @escodobe gör. Bryter hon mot sina regelverk kanske hon slipper böter, hon hamnar i Uppdrag granskning istället. Och riskerar åka dit för tjänstefel.
 
Jag höll på att bli lokförare en gång i tiden, men hur är det för dom, måste de gå kurser för att få behålla sitt jobb eller går de en gång och sen är det klart. Jag minns inte.

Ja, varje år har de prov i säkerhetsföreskrifter. Sen är det hälsoundersökningar, el, brand osv som ska göras med jämna intervaller.
 
Fast på de flesta mer kvalificerade arbetena har du inte regelrätta arbetsuppgifter så pass att du sitter och tänker "oj, det här är utanför mina arbetsuppgifter" för det man gör är så pass avancerat och varierat.

För mig är inte ett arbete mer krävande bara för att du kan få böter för nån rastminut hit eller dit, utan snarare när det kan få seriösa och allvarliga konsekvenser för människor om du gör fel. Skulle den största risken på mitt jobb vara böter skulle jag vara långt mer avslappnad än när största risken är att någon som behöver hjälp inte får det och därför riskerar att bli utsatt våld, hot om våld eller till och med mord.

Förhålla sig till och kunna lagar och regler känner jag dessutom ingår i uppgiften att frakta last från A till B.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 538
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 191
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp