Hur sjuk är "tillräckligt"

Jamtland

Trådstartare
Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi.

Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än vanligt, orkeslös och ont, ont, ont...

Jag släpar mig upp på morgonen och får iväg yngsta dottern till skolan, går in igen och måste oftast sitta en låååång stund innan jag tar mig iväg till jobbet.

Kallsvettas igenom de två timmarna jag jobbar, får kämpa för att orka köra halvmilen hem och däckar när jag kommit hem. Sover oftast 1-2 h efter jobbet och får verkligen kämpa mig upp för att laga någon enkel middag till familjen.

Sedan ser vi oftast till djuren utomhus, hästar och stutar. Jag vill göra så mycket med de tre hästarna jag har, men jag orkar helt enkelt inte... Jag tittar på dem, klappar lite och ger dem hö.

Tre kvällar i veckan är jag på gympa/zumba, ca 45 minuter varje gång för att iaf hålla igång lite. Det är en kamp att ta sig iväg varje gång, vore det inte för att sambon också går på gympan skulle jag inte ta mig iväg.

Alltså är det så här livet ska vara?! Är det läge att be om 100%sjukskrivning? Törs jag det eller kommer jag aldrig kunna komma igång med jobbet igen då? Så sjukt less på att inte ha något liv...
 
Jag tänker att det låter som att du åtminstone skulle behöva vara helt sjukskriven en period för att se om det bara är återhämtning du behöver för att komma igång igen.
Hur är det med träningen, ger den mer energi eller tar den mer energi? Kanske minska den till en eller två gånger i veckan ett tag för att se om det gör skillnad?
 
Mår du bättre på helgerna när du inte jobbar?

Jag är generellt en sån där som tycker att ha en arbetsplats och kunna jobba lite kan vara värt väldigt mycket, men det går ju inte om man inte klarar det förstås.
En tanke är att, om helgerna är bättre än dina nuvarande vardagar, undersöka om arbete 2,5 timme fyra dagar i veckan (med en återhämtningsdag på mitten) då du är ”barnfri och ensam” kan göra skillnad?
För en del jag arbetat med har den dagen kanske varit viktigast i återhämtningen.
 
Jag tänker att det där är högst individuellt!
Skattning av hälsa och mående är så olika mellan personer så jag tror inte att man ska jämföra sig så mkt med andra.
Det beror också så mycket på hur ens vardagsliv ser ut och inte minst vilket typ av jobb en har.

Jag har målstyrd arbetstid vilket innebär att om jag har en sämre dag så kan jag sova lite längre, gå runt hemma i tofflor och en mysig kaftan och ta pauser när det behövs (dock kanske det innebär att jag då tex jobbar lite längre en annan dag eller skriver några texter en lördag).

Jag har blivit erbjuden 100% sjukskrivning flertalet och läkare har skickat intyg till FK osv men har hittills inte utnyttjat det.
Din situation verkar ju annorlunda och jag tycker inte att du ska jämföra dig med andra så mycket.
 
Jag tänker att det låter som att du åtminstone skulle behöva vara helt sjukskriven en period för att se om det bara är återhämtning du behöver för att komma igång igen.
Hur är det med träningen, ger den mer energi eller tar den mer energi? Kanske minska den till en eller två gånger i veckan ett tag för att se om det gör skillnad?

Jag tänker att det låter som att du åtminstone skulle behöva vara helt sjukskriven en period för att se om det bara är återhämtning du behöver för att komma igång igen.
Hur är det med träningen, ger den mer energi eller tar den mer energi? Kanske minska den till en eller två gånger i veckan ett tag för att se om det gör skillnad?
Träningen gör liksom varken till eller från. I längden får jag bättre kondition men det blir inte bättre i värken. Det är inte alltid jag tar mig iväg alla träningsdagar och det blir varken till eller från med mindre träning.
 
Mår du bättre på helgerna när du inte jobbar?

Jag är generellt en sån där som tycker att ha en arbetsplats och kunna jobba lite kan vara värt väldigt mycket, men det går ju inte om man inte klarar det förstås.
En tanke är att, om helgerna är bättre än dina nuvarande vardagar, undersöka om arbete 2,5 timme fyra dagar i veckan (med en återhämtningsdag på mitten) då du är ”barnfri och ensam” kan göra skillnad?
För en del jag arbetat med har den dagen kanske varit viktigast i återhämtningen.
Jodå, jag mår lite bättre på helgerna när jag inte måste jobba.
Och den sociala samvaron på jobbet är guld värd.
Jobbar som lokalvårdare på en hälsocentral och har världens bästa "jobbarkompisar" (det är ju bara jag som städar, de andra är läkare, sköterskor och undersköterskor). Därför är det ju också lite svårt att inte jobba alla dagar då det behöver städas varje dag.
 
Fast det är inte ditt problem att lösa. Kan du inte jobba alla dagar för att din hälsa inte mäktar med, då är det din arbetsgivare som ska se till att någon annan städar de dagar som du inte är där.
+1 här 👍

Skulle 2,5 timme fyra dagar i veckan vara bättre för dig så får arbetsgivaren lösa det. Och jag tror dessutom att de gärna gör det om det blir bättre för dig!
 
+1 här 👍

Skulle 2,5 timme fyra dagar i veckan vara bättre för dig så får arbetsgivaren lösa det. Och jag tror dessutom att de gärna gör det om det blir bättre för dig!
Nej, det är inte upp till arbetsgivaren att lösa att man får jobba som man vill för att försöka få mer energi till sina fritidsintressen. Ett fungerande liv så man orkar upprätthålla personlig hygien och hyfsad renlighet på sitt boende är snarare det som brukar diskuteras och utöver det eventuella aktiviteter eller träning som är rekommenderad av vården. Det är upp till den anställda att vid sjukskrivning delta i den plan för återgång till arbetet man kommer överens. En plan som ska tas fram i samarbete med sjukvård, företagshälsan och ev facklig företrädare/skyddsombud. Förhoppningsvis har man dock en bra arbetsgivare och företagshälsovård som man kan ha en bra dialog med och hitta lösningar som fungerar för alla så långt det är möjligt. Men arbetsgivaren har inga skyldigheter att hitta på arbetsuppgifter som inte redan finns för att lösa någonting utan det är främst kortare arbetspass eller mer pauser som brukar rekommenderas förutom byte av arbetsuppgifter som redan finns inom företaget. Sen är det i många fall så att längre pass men färre dagar fungerar bättre för verksamheten och då är det absolut också alternativ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 574
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 110
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp