Bukefalos 28 år!

Fler kvinnor än män på hovslagarutbildning

På hovslagarutbildningen på Ridskolan Strömsholm ser man att en majoritet av de som utbildar sig idag är kvinnor. "Det är mellan 80 och 90 procent tjejer på utbildningen", konstaterar läraren Malin Frommegård i en radiointervju.
Det är helt naturligt eftersom det är flest tjejer som håller på med hästar. Bara deras kroppar håller så spelar det ingen roll om en kille eller tjej skor.
 
Vi var fler kvinnor än män när jag gick hovslagarutbildningen vid Högakusten 07/08. Så så nytt fenomen tycker jag inte det är.
 
Såg en blond tjej senast igår som hade "Hovslagare" skrivet på ryggen. Hon var inte direkt byggd som den klassiska muskulösa bysmeden men det behövs säkert inte heller för att sko hästar.
 
Såg en blond tjej senast igår som hade "Hovslagare" skrivet på ryggen. Hon var inte direkt byggd som den klassiska muskulösa bysmeden men det behövs säkert inte heller för att sko hästar.
Ingen av de hovslagare jag har haft till mina hästar har sett ut som "den klassiska bysmeden", utan snarare varit lite mindre och istället funktionellt starka. Oavsett om de varit män eller kvinnor. Min dotter utbildar sig till hovslagare och hon är 1.65 lång och ser verkligen inte ut som en bysmed - men sko hästar kan hon och stark är hon också! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 207
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Hästnyheter Vad hästnäringen behöver är fler män i branschen och fler kvinnor där besluten fattas, det anser de förtroendevalda i LRF:s...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Statistiken talar sitt tydliga språk. Över 70 procent av barn- och ungdomsträningarna i Uppland leddes av män under 2017. Nu vill...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 592
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp