Bukefalos 28 år!

Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

T

Tarzan

Återkommer med lite fler frågor angående vår nye familjemedlem.
Då han kom hem till oss var han redan rumsren och det har funkat toppen med en låda i badrummet. Vi vill gärna avveckla denna framöver...

Nu har vi ytterdörren öppen när vi är hemma och kattungen har än så länge hållt sig i närheten av oss (är vi inne är han inne och tvärtom). Det hade varit väldigt bra om vi framöver kan komma ifrån kattlådan eller åtminstone minskat ner användningen av den. Men hur får vi katten att förstå att utomhus är en "oändlig" toalett? (Idag kutar han in så fort det är dags om han är utomhus).
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Jag började ha gårdsgrus(sand) i lådan inne, sen ställde jag lådan ute. Efter någon dag eller två tog jag av locket (tak på lådan), grävde ner den lite i gruset runt omkring och grävde även upp gruset runtom så det var lättkrafsat. Sen slängde jag ut lite nerpinkat grus runt omkring. Det gick väldigt smärtfritt. :D
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Nu kanske du har förmånen att bo helt utan grannar men gör du inte det så är det väl ganska bra att katten gör ifrån sig inne? Du slipper få uppretade grannar då ute inte bara är en oändlig toalett utan andras rabatter, gräsmattor, sandlådor osv.
Mina går gärna på lådan inne om de ändå är inne och jag skulle gärna se att de gjorde alla sina behov i den.
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Bra tips. :idea:Ska slänga ut lite använd sand här och där. Nu bor vi så att det är skog och åker runt om så att göra det lättgrävt är kanske inte det enklaste eftersom jag inte direkt vill inbjuda till våra rabatter.
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Det är inte gott om grannar utan det finns gott om plats för kattoa. Givetvis ser jag ju hellre att annan yta än mina få rabatter används...
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Men hon hade ju inte gott om grannar!
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Nä, utan typ skogen och ängen runtomkring...;)
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Nu har vi bytt sand i kattlådan och gjort som tidigare tipsats och strött ut detta på lämliga ställen. Nu får vi se om det funkar...

En annan fråga: (trådstöld från mig själv typ)
Ska de ha obegränsat med torrfoder framme hela tiden eller ska man ge bestämda måltider? Just nu har vi aldrig tomt i skålen och fyller på några gånger om dagen (liten skål). Blir torrfodret mjukt och gammalt fort om det ligger framme (jag kunde ju i och för sig provsmaka men är inte riktigt sugen)?
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Jag förespråkar fri tillgång om katten inte är tjock, katter äter normalt sett små mål som varar ungefär 1-2 minuter flera gånger om dagen. När det dessutom är en kattunge är det extra viktigt att den får i sig det den ska men det beror också mycket på om du ger ett bra foder anpassat för kattungar och inget skit från mataffären.
Jag brukar fylla på så mycket mat i taget så att allt i skålen äts upp helt minst en gång om dagen så det inte ligger gammalt kvar i botten men det är ändå i princip fri tillgång.
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Bra tips. :idea:Ska slänga ut lite använd sand här och där. Nu bor vi så att det är skog och åker runt om så att göra det lättgrävt är kanske inte det enklaste eftersom jag inte direkt vill inbjuda till våra rabatter.

Risken är ganska stor att katten väljer din rabatt att göra sina behov ute för jorden i rabatter är faktiskt inbjudande för katter då den är porös och lättgräven.

Varför vill ni avveckla kattldan inne? så jobbigt kan de väl inte vara att mocka till en katt:crazy:
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Nu tillhör jag motsatsen vad gäller var jag önskar att mina katter gör ifrån sej - jag vill att de skall gå på låda inne!

Nu har de tack vare den fina sommaren själva valt att avveckla inne-toaletten och göra ifrån sej i skogen bakom vårt hus. (OBS! De går inte till grannarna så vitt jag vet utan har ett "område" bakom hundrastgården med mjuk jord som de tycker är lämplig.)

För MEJ känns dock detta lite "jobbigt".
Jag tycker att just möjligheten att se hur mycket de kissar/bajsar, konsistens, färg, lukt osv ger en väldigt bra grundläggande hälso-check!
Som ägare till urinstenskatter tidigare är detta en viktig "kontroll-möjlighet" ;)

Så... Med lite "tur" kommer katten själv att välja att flytta ut sina toalettbestyr, men om inte... Varför försöka påverka den?

/Swat
 
Sv: Fler nybörjar-frågor: Hur får jag katten att gå på toa utomhus?

Nu har vi i o f kattlucka (rekomenderas tycker jag!!!) men vi ställde helt enkelt kattlådan på altanen. Så oavsett om katten var ute eller inne så gick den dit, och nu efter ett tag har den helt enkelt valt att kissa i skogen istället.

Och till din andra fråga. Har alltid torrfoder framme och ger blötmat två gånger per dag. (ungkatt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp