Flera hästar med skador i munnen på tävling

Jag tycker det är skitbra att detta sker, dock är jag inte övertygad att allt är ett resultat av handridning. Det kan hända vem som helst och det var dessutom av olika karaktär.

Mja. Klart att en "orolig mun" inte behöver komma ur munnen. Men de filmer och bilder jag ser från dagens dressyrtävlingar/clinics/träningar - elit eller lokalnivå spelar inte så stor roll - stärker min åsikt att alldeles för många ryttare a) har för mycket i handen, och b) sitter fast i en drivande, bakåtlutad sits. Det gör ont i mig att se den svenska "dressyreliten" sprätta runt med hästar där ryggen hänger och svansen piskar irriterat, men frambensaktionen framför allt. :up:

Obs, min åsikt. Är medveten om att den kanske är kontroversiell i sammanhanget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Panik utbröt på Djurgården i somras när ett antal hästar skenade. Flera personer skadades, bland annat en äldre man som fick svåra...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Global Champions Tour kommer till Stockholm i helgen. Men Rolf-Göran Bengtssons förhoppningar är små – innan tävlingarna ens har börjat...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra unghingstar fick panik och flydde ut i skogen när de blev jagade av en hund. Efter flera dagars sökande har nu äntligen ägaren Ida...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp