Bukefalos 28 år!

flerbarnstillägg?

Jag tycker att flerbarnstillägget ska avskaffas. Men det är av ren ideologi, inte den faktiska kostnaden. Flerbarnstillägget kostar samhället ca 3,7 miljarder kronor varje år.

Jämför det med tex missbruksvården som går på ca 150 miljarder kronor varje år. Försvaret kostar 119 miljarder varje år. Svenskt internationellt bistånd uppgår till ca 60 miljarder varje år.

Men vi ska inte bygga ett samhälle där människor är beroende av bidrag för att överleva. Det är liksom fel väg att gå. Vi behöver skapa ett samhälle där människor i absolut största möjliga mån är självförsörjande.
 
Jag tycker att flerbarnstillägget ska avskaffas. Men det är av ren ideologi, inte den faktiska kostnaden. Flerbarnstillägget kostar samhället ca 3,7 miljarder kronor varje år.

Jämför det med tex missbruksvården som går på ca 150 miljarder kronor varje år. Försvaret kostar 119 miljarder varje år. Svenskt internationellt bistånd uppgår till ca 60 miljarder varje år.

Men vi ska inte bygga ett samhälle där människor är beroende av bidrag för att överleva. Det är liksom fel väg att gå. Vi behöver skapa ett samhälle där människor i absolut största möjliga mån är självförsörjande.

Jag tycker snarare att vi inte uppmuntra till att kvinnor ställer sig utanför arbetsmarknaden. Om det blir skilsmässa så behöver båda parter kunna stå på egna ben och försörja sig själv. Om kvinnan vill skiljas ska hon ha den ekonomiska förmågan att göra det. Ingen kvinna ska behöva stanna i ett förhållande hon inte vill vara i pga ekonomi.
 
Jag tycker snarare att vi inte uppmuntra till att kvinnor ställer sig utanför arbetsmarknaden. Om det blir skilsmässa så behöver båda parter kunna stå på egna ben och försörja sig själv. Om kvinnan vill skiljas ska hon ha den ekonomiska förmågan att göra det. Ingen kvinna ska behöva stanna i ett förhållande hon inte vill vara i pga ekonomi.
Också ett superbra argument! 👍🏻
 
Jag håller med dig. Förstår det inte alls. Tycker dessutom att barnbidrag borde betalas ut till två barn. Vill man ha fler får man självklart skaffa det om man har ekonomiska förutsättningar.
Ok, och om man har fler barn - eller om omständigheterna ändras man t.ex blir sjukskriven eller skiljer sig - är det bara att välja sina två favoriter och sälja övriga. Eller koka soppa på dem om de inte är söta nog att ha ett marknadsvärde.

Dåliga beslut vad gäller familjebildning drabbar inte bara de personer som tar besluten utan även de personer som är resultatet av besluten. Och det som är ett bra beslut idag kan vara ett dåligt beslut om fem år
 
Ja, jag borde få 0 och han allt med tanke på att min inkomst är minst 4 x hans. Vi har en egen deal om vad jag ska betala men det är upp till mig att vara så generös jag känner för och det tycker jag sällan är fördelaktigt för den som tjänar minst
Barnbidraget är ju till barnet, inte föräldern, så det spelar ingen roll till vems konto det betalas ut så länge det används till barnets utgifter.
 
Studiero till läxor verkar vara en viktig faktor för dig. Du har lyft det förut vill jag minnas.

För mig inte studiero till läxor parallellt med drägligt liv. Däremot att underlätta läxläsning utifrån barnets förutsättningar är en självklarhet för mig, oavsett ekonomi och/eller om syskon delar rum.
Det var en artikel i sydsvenskan för ett par år sedan om barn som klagade över just detta. De fick ingen studiero hemma! De fick dåligt med hjälp av sina föräldrar som ju absolut inte hade tid och möjlighet, så de hade dåliga förutsättningar på alla håll och kanter. Vi snackar inte 2 jämnåriga barn per rum här, utan fler.
 
Det var en artikel i sydsvenskan för ett par år sedan om barn som klagade över just detta. De fick ingen studiero hemma! De fick dåligt med hjälp av sina föräldrar som ju absolut inte hade tid och möjlighet, så de hade dåliga förutsättningar på alla håll och kanter. Vi snackar inte 2 jämnåriga barn per rum här, utan fler.

Absolut ett viktigt perspektiv kring barns omsorg men tror inte att det bara beror på antal barn i hemmet eller att de delar rum. Du får gärna länka artikeln om du minns vad den heter.
 
Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället.

Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att fatta varför.
OK förr när myndigheterna desperat vill ha en växande befolkning och uppmuntra till många barn. Men idag, som allt ser ut nu?

Så - just nu är jag skeptisk. Övertyga mig om att det är bra
Jag är också i grunden skeptisk. Jag ser inget skäl för att politiskt uppmuntra folk att få många barn.

Men jag tror inte heller att det är pga flerbarnstillägg som folk "investerar" i fler barn än två. Ekonomiskt vore det usel matte.

Och, eftersom vi vet att det oftare är familjer med svag ekonomisk och social position som har fler än tre barn, tycker jag gott att vi alla kan stötta de barnen med den lilla slant som flerbarnstillägget är på nationell nivå.
 
Det var en artikel i sydsvenskan för ett par år sedan om barn som klagade över just detta. De fick ingen studiero hemma! De fick dåligt med hjälp av sina föräldrar som ju absolut inte hade tid och möjlighet, så de hade dåliga förutsättningar på alla håll och kanter. Vi snackar inte 2 jämnåriga barn per rum här, utan fler.
Jag antar att de ungarna inte hade fått någon hjälp av sina föräldrar oavsett om de haft ett eget rum eller inte.
 
Jag antar att de ungarna inte hade fått någon hjälp av sina föräldrar oavsett om de haft ett eget rum eller inte.
Nja men då hade de kunnat få försöka i alla fall. Detta var hur som helst de intervjuade barnens största bekymmer med att vara många på liten yta. Jag vet inte varför man ska tvivla på att de har rätt?
 
Jag tycker snarare att vi inte uppmuntra till att kvinnor ställer sig utanför arbetsmarknaden. Om det blir skilsmässa så behöver båda parter kunna stå på egna ben och försörja sig själv. Om kvinnan vill skiljas ska hon ha den ekonomiska förmågan att göra det. Ingen kvinna ska behöva stanna i ett förhållande hon inte vill vara i pga ekonomi.

Men för att det här resonemanget på något sätt ska vara relevant så behöver ju flerbarnstillägget vara en drivkraft och faktisk ekonomisk förutsättning för att skaffa fler barn. Tror du verkligen att det är så?

Själv tror jag ju att kvinnorna du beskriver kommer få bidrag i form av bostadsbidrag eller socialbidrag om flerbarnstilägget tas bort 🤷‍♀️
 
Men för att det här resonemanget på något sätt ska vara relevant så behöver ju flerbarnstillägget vara en drivkraft och faktisk ekonomisk förutsättning för att skaffa fler barn. Tror du verkligen att det är så?

Själv tror jag ju att kvinnorna du beskriver kommer få bidrag i form av bostadsbidrag eller socialbidrag om flerbarnstilägget tas bort 🤷‍♀️
Alternativt bara får leva ännu fattigare…
 
Nja men då hade de kunnat få försöka i alla fall. Detta var hur som helst de intervjuade barnens största bekymmer med att vara många på liten yta. Jag vet inte varför man ska tvivla på att de har rätt?
Varför ska det ifrågasättas att det fungerar för alla som har delat och delar rum med syskon? Vad är det som säger att det inte går att få studiero i ett hem eller någon annanstans för att man delar rum? Faktum är att det är inte enbart i storfamiljer som syskon får dela rum, det är snarare regel än undantag för ensamstående med fler barn än ett att de kan behöva dela rum då ekonomin och bostadsbrist lägger hinder i vägen.
 
Det var en artikel i sydsvenskan för ett par år sedan om barn som klagade över just detta. De fick ingen studiero hemma! De fick dåligt med hjälp av sina föräldrar som ju absolut inte hade tid och möjlighet, så de hade dåliga förutsättningar på alla håll och kanter. Vi snackar inte 2 jämnåriga barn per rum här, utan fler.
Det är inte eget rum som är lösningen eller problemet i en sådan situation.
Det är helt andra saker som sitter djupare.
Prioritering av skolarbete i familjen går alltid att göra.
 
Nja men då hade de kunnat få försöka i alla fall. Detta var hur som helst de intervjuade barnens största bekymmer med att vara många på liten yta. Jag vet inte varför man ska tvivla på att de har rätt?
Det går att lösa med god planering och diciplin.
Barn har inte förmågan att organisera de lösningar som behövs utan det är de vuxnas uppgift.
Jag förstår att det i en stökig familj finns en fördel i att ha ett eget rum att stänga in sig i.
Men det verkliga problemet är att familjen är stökig
 
Det är inte eget rum som är lösningen eller problemet i en sådan situation.
Det är helt andra saker som sitter djupare.
Prioritering av skolarbete i familjen går alltid att göra.
Oftast handlar det om föräldrarnas/förälderns förmåga/tid att kunna hjälpa barnen med läxor, och inte platsen i sig. Mina barn gjorde läxor där jag var, så att de blev gjorda, så att jag kunde hjälpa. Köket var ett bra ställe.
 
Jag tycker absolut egna rum är att föredra om möjligheten finns. Dock inte i första hand för läxläsning för mindre barn, där är så mkt viktigare att den vuxne engagerar sig. Minns min egen barndom. Blev ju inte mer läxor gjorda för att jag kunde gå in i ett eget rum. Den disciplinen fanns inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 985
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 260
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 602
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 193
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp