Bukefalos 28 år!

flerbarnstillägg?

Knepigt det där med mer fyrkantiga lagar o regler än för de som får biologiska barn.

Mmm, egentligen skulle alla som vill få barn biologiskt behöva genomgå samma process som de som adopterar. Det skulle vara betydligt mindre barn öht då ;) Allting kontrolleras, ekonomi, de mest intima frågor om samlivet, utfrågningar av vänner, familj, släkt. Ingenting är tabu. Det sociala nätverket kring barnet måste vara starkt, psykologisk utredning. Ett par fick avslag för att de aldrig(!) grälade.

De måste gå utbildningar i föräldraskap där det första mötet börjar med att läraren tittar på dem och säger, ditt barn kommer säga att det hatar er och att ni är inte deras föräldrar. Diskussioner med andra adoptivföräldrar om hur man hittar verktyg för upproriska tonåringar och vilsna barn som har svårt att hitta sin plats. Plus då att det går på ett antal hundra tusen även om staten går in och subventionerar.

Om alla biologiska barn kom till under samma villkor som adopterade så skulle de flesta ha bättre förutsättningar i livet.

Internationell adoption har ifrågasatts vet jag. Men med det system vi har i Sverige så minimerar man risken med barnhandel och annat eftersom allt går via svenska myndigheter. Och för att återknyta lite till tidigare saker som tagits upp i tråden, eftersom det finns så många barn redan som behöver föräldrar varför är det då så nödvändigt att dna måste förvärvas?
 
Unga och medelålders arbetande människor bidrar till landets ekonomi. Pensionärer gör inte det längre, däremot står dom för mest kostnader när det gäller vård osv. Så det har varit så att många yngre människor tar hand om ett färre antal äldre människor. Om det blir tvärtom så kommer kostnaderna bli ohållbara för människorna som kan arbeta, det är enorm risk för exploderande sjukvårdskostnader och fattigdom, vilket redan har börjat hända i vissa delar av världen. Att ha en värld som styrs av mestadels äldre människor är även knappast bra för innovation eller långsiktigt tänkande, typ på klimatkrisen. Populationen kommer oavsett att fortsätta att växa ett tag till så att vänta på att populationen ska sjunka som en lösning på att vi spenderar för mycket resurser fungerar liksom inte, klimatkrisen kommer att behöva lösas innan det händer. Infrastrukturer osv blir inte hellre enklare eller billigare att sköta bara för att vi är färre människor så det är inte så enkelt som att "skaffa mindre barn" så blir allt bättre. Såvida vi inte inför typ ättestupa igen.
 
Goda vänner till mig berättade att när de utreddes för adoption gjorde socialtjänsten solklart för dem att om inte barnet fick ett eget rum skulle de inte godkännas.
En fd kollega berättade att inte nämna att dom tyckte om att vara i skogen och plocka bär och svamp för det gjorde bara fattiga enlighet landet som dom ville adoptera ifrån. Ingen adoption om dom inte var gifta och mycket mycket mer.
 
Och för att återknyta lite till tidigare saker som tagits upp i tråden, eftersom det finns så många barn redan som behöver föräldrar varför är det då så nödvändigt att dna måste förvärvas?
Det är kolonialt att dränera andra länder på deras framtida arbetskraft.
Och därför dåligt ur ett globalt perspektiv.
 
Det går att lösa med god planering och diciplin.
Barn har inte förmågan att organisera de lösningar som behövs utan det är de vuxnas uppgift.
Jag förstår att det i en stökig familj finns en fördel i att ha ett eget rum att stänga in sig i.
Men det verkliga problemet är att familjen är stökig
Men läs artikeln. De nämner inte dålig föräldraförmåga.
 
Men läs artikeln. De nämner inte dålig föräldraförmåga.
Den nämner att det är rörigt hemma.
Vilket går att åtgärda.
Om alla gör läxor samtidigt i samma rum så går det att få till.
Det behöver inte vara hela havet stormar bara för att man är många i samma rum.

Dessutom så var detta under pandemin med hemundervisning vilket bostäder inte skall behöva vara dimensionerade för i normalfallet.
 
En fd kollega berättade att inte nämna att dom tyckte om att vara i skogen och plocka bär och svamp för det gjorde bara fattiga enlighet landet som dom ville adoptera ifrån. Ingen adoption om dom inte var gifta och mycket mycket mer.

Det var Kina. Att plocka bär och svamp är ett tecken på fattigdom så det är ett absolut nono. Inga skildringar om hur man går ut och myser i skogen, grillar korv och plockar svamp och bär. De flesta länder kräver äktenskap och en del att barnet ska uppfostras katolskt. Och tyvärr så är det många länder som vägrar godkänna samkönade par.
 
Tror du verkligen att alla barn som föds kommer jobba inom vården då?

Jag tror snarare att den här inställningen som folk har, att den enda lösningen som finns är att vi blir konstant fler är där samhället brister.

Folk i den här tråden verkar tro att det bara finns 2 alternativ. Att vi inte föder barn alls eller att vi aktivt försöker bli fler. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut och det faktum att vi redan nu har för få människor inom vården kommer naturligtvis inte lösas av att folk föder mer barn.
Det kommer definitivt inte lösas genom att det föds färre barn heller.
 
Egentligen så är det vattentoaletter som borde tas bort så att allt fosfor återanvänds i stället för att spolas ut i våra sjöar och hav.
Men den bekvämligheten är ju ingen beredd att offra.
Ingen är väl att ta i det finns en del som redan offrat bekvämligheten och andra som är beredda, men folk står väl inte direkt i kö till alternativen.
 
Jag tycker det räcker med barnbidrag. Flerbarnstillägg är överflödigt.

Och jag tycker det är fel att man ska kunna typ leva på det. Dvs få in så mycket pengar att ena föräldern inte behöver arbeta (99% kvinnan då).
Jag förstår problematiken för en nysvensk kvinna med arbete. Men språket är A och O. Jag är ingen arbetsgivare, men skulle jag vara det hade jag aldrig brytt mig om etnicitet vid en anställning. Hade anställt den jag tycker passar bäst för jobbet.
Iof hade kanske inte det varit en person med 10 barn. Det lär bli mycket vab då. Sorgligt men sant.
Bra, problemet är löst redan innan det uppstått. Det är inte så man kan leva på flerbarnstillägget. Och redan utan det finns det en hel del som kan skippa jobbet och vara hemma. Det är inte så att flerbarnstillägget har någon avgörande betydelse för att folk stannar hemma. Det är billigare att vara hemma utan barn skulle jag tro.
 
På det temat anser jag att barnbidraget verkligen måste ses över. Jag har flera bekanta som lägger barnbidraget rätt in på barnets sparkonto dvs statliga bidrag blir pengar med ränta hos de bemedlade. Jag tycker också att det är sjukt att barnbidraget för mitt barn betalas ut till mig (där barnet är skrivet) istället för till barnets pappa som lever på sjukpenning/förtidspension. Jag tjänar för mycket för att få bidrag, fast jag är ensamstående. Alla de par med medelinkomst och högre, som är två om alla utgifter och som får statliga bidrag för lyxkomsumtion eller sparande, det är dem vi ska klämma åt om vi ska spara pengar!
Barn bidraget är till för barnets skull inte för föräldrarnas. Bor barnet lika mycket hos båda skriv barnet på pappan istället eller se till att han får det.
 
Ja, men blir det dyrare per barn är ju frågan? Att det totalt sett blir dyrare ju fler barn man har är det nog ingen som ifrågasätter.

Som sagt, dyrast borde barn nr 1 vara. Allt måste anskaffas. Man får vab som man aldrig haft innan dvs inkomstminskning. Förlust av pension pga f-dagar borde vara lika stor per barn om man tar ut alla dagarna. Vi behövde skaffa en ny bil (kombi) där vagnen fick plats (=större och dyrare bil än vi hade behov av innan). Barn nr 2-3 borde nästan vara billigast: ärver vagn, kläder, spjälsäng osv av sitt/sina äldre syskon. En vanlig bil och en 3-5 rummare räcker. Ändå får man flerbarnstillägg även för barn nr 2-3 som om det skulle vara dyrare än barn nr 1. T.o.m. VAB borde bli billigare per barn med 2-3 barn jämfört med ett barn då de förmodligen är sjuka samtidigt ibland så det borde inte (på gruppnivå) bli dubbelt så många vab-dagar med två som med ett.
Det beror ju på vad man menar med dyrast. Räknar man enbart på resurser så blir senare barn något billigare tills bilen inte räcker till för att transportera alla eller det blir ohållbart att åka kommunalt och man behöver skaffa bil för att få ihop livspusslet. Var brytpunkten ligger beror på vilka förutsättningar man har.

Sen kan man räkna på hur mycket pengar man får över efter att allt nödvändigt betalts och då lär senaste barnet ofta vara dyrast. På dig låter det som flerbarnstillägget är så stort att man går med vinst och det lönar sig med ett barn till och det lär hända extremt sällan, men har man självhushåll och odlar/föder upp sin mat så kanske det är möjligt också.
 
Jag tycker att flerbarnstillägget ska avskaffas. Men det är av ren ideologi, inte den faktiska kostnaden. Flerbarnstillägget kostar samhället ca 3,7 miljarder kronor varje år.

Jämför det med tex missbruksvården som går på ca 150 miljarder kronor varje år. Försvaret kostar 119 miljarder varje år. Svenskt internationellt bistånd uppgår till ca 60 miljarder varje år.

Men vi ska inte bygga ett samhälle där människor är beroende av bidrag för att överleva. Det är liksom fel väg att gå. Vi behöver skapa ett samhälle där människor i absolut största möjliga mån är självförsörjande.
Vi är väl nästan alla beroende av bidrag från samhället. Kanske inte i form av reda pengar men ska vi vara äkta självförsörjande så borde vi ju betala skolor, äldrevård och sjukvård ur egen ficka eller genom egenhändigt betalade försäkringar. Att ge folk gratis vård eller att de får söka bidrag för vården är mest en formsak.

Personligen tycker jag 3.7 miljarder till större familjer är en droppe i havet jämfört med missbruksvårdens eller försvarets mångdubbla belopp.
 
Det går att lösa med god planering och diciplin.
Barn har inte förmågan att organisera de lösningar som behövs utan det är de vuxnas uppgift.
Jag förstår att det i en stökig familj finns en fördel i att ha ett eget rum att stänga in sig i.
Men det verkliga problemet är att familjen är stökig
Om de inte har ordentligt trångt, det finns någon smärtgräns där också, men ett rum per barn är knappast den gränsen.
 
Hur många barn har du undrar jag? Jag kan lite halvt köpa det där med barn nr 1 (förutsatt att resterande kommer innan man har avyttrat allt det dyra). Men jag har nästan ingen VAB pga att jag "vobbar" dvs jobbar hemifrån några timmar och tar flexledigt resten. Det tror jag eventuellt är möjligt med två, fast antalet timmar/vecka lär ju sjunka. 5 sjuka barn och VOB? I think not. Sen har du dessutom en jättestor och bränsleslukande bil, ett stort hus pga 7-rummare är ovanligt som hyreslägenhet osv. Klart som korvspad att kostnaderna stiger mer än 1 enhet per barn.

Jag har två.

Att kunna vobba, äga bil och bo rymligt är en ynnest inte ens alla med ett barn har.

Barnbidraget till en enbarnsfamilj täcker inte ens förskoleavgiften (maxataxa).
 
Jag har två.

Att kunna vobba, äga bil och bo rymligt är en ynnest inte ens alla med ett barn har.

Barnbidraget till en enbarnsfamilj täcker inte ens förskoleavgiften (maxataxa).
Nej, men tänk scenariot att ha 8 sjuka barn samtidigt. Jag tror inte att det går att leva på det som är kvar av inkomsten efter skolstart eller i vabruari utan flerbarnstillägget.
 
Nej, men tänk scenariot att ha 8 sjuka barn samtidigt. Jag tror inte att det går att leva på det som är kvar av inkomsten efter skolstart eller i vabruari utan flerbarnstillägget.

Nu har jag visserligen "bara" 4 barn varav 1 jag inte vabbar för längre. Men problemet ligger inte när de är sjuka samtidigt utan när de blir det efter varandra. När mina tre minsta barn tex fick vattkoppor så tog det nog drygt 3 veckor innan alla barn var klara och redo att vara tillbaka i skolan. DET kändes ekonomiskt.
 
Jag är övertygad om att vill man komma åt ojämlikheten i grunden så finns BARA ett sätt. Fördela föräldraförsäkringen 50/50. Tvinga pappor att vara hemma halva tiden eftersom de nu inte gör det frivilligt. Inför straffavgift för den förälder som inte har varit hemma minst 40 % av uttagen VAB. Ta bort möjligheten till obetalda föräldradagar.

Kommer vi dit kan vi sluta se barn som en kvinnofälla och då kan nog folk också skaffa hur många barn som helst med samhällets stöd. För leta face it, vi behöver folk som kompenserar för alla som som får färre än 2 barn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 246
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 358
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 652
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 254
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp