Bukefalos 28 år!

flugskydd till kor?

marshall

Trådstartare
Udda forumering och fråga också kanske, men jag har några tjur-ungdjur på gården (inte mina,) nu undrar jag om och vad man kan göra för att hindra flugor och skit runt ögon och öron. Jag kan inte mycket om kor alls men tycker det ser jobbigt för dom, känner mig lite orättvis också då mina hästar jag flyweil och sånt på sig. Kan man använda det på kor också,sitter dom okey då eller ska jag blunda och inte bry mig om det..?
 
Sv: flugskydd till kor?

Det finns väl särskilda grimmor till kor, om de inte kan ha hästgrimmor. Isåfall måste man ju kunna trä på en flyweil. Eller smörja med tjärsalva kring ögon och mule?
 
Sv: flugskydd till kor?

Kan du bara inte använda flugspray till hästar på dem? Använder det till min hund och det kanske inte är riktigt samma sak men det borde ju funka rättså bra iallafall :)
 
Sv: flugskydd till kor?

Nötdjur brukar ha brickor i öronen som får flugor och dylikt att försvinna. Givetvis behöver de ju då ha ägare som bryr sig tillräckligt mycet för att sätta dit dem.
 
Sv: flugskydd till kor?

Kan du bara inte använda flugspray till hästar på dem? Använder det till min hund och det kanske inte är riktigt samma sak men det borde ju funka rättså bra iallafall :)

NEJ!! Spraya för guds skull inte någon annans djur!! Speciellt inte slaktdjur. Det är karens för en del flugsprayer.

Jag fattar inte hur du vågar använda det på hund? En hund slickar ju pälsen och får alltså i sig av sprayen.
 
Sv: flugskydd till kor?

Håller med föregående. Pga karenstid så gör det inte!!
Och som någon Annan skrev, att ägaren inte bryr sig? Jag har aldrig sett kor / ungdjur / tjurar osv med flughuva eller dylikt haha!! Det är nötkreatur!! Dom har inte lika ont av flugor som hästar :)
 
Sv: flugskydd till kor?

Varför skulle nötdjur inte ha lika ont av flugor som hästar? Kossor har väl inte så himla annorlunda hud och hårrem egentligen...? Kor som blir bitna av bromsar blöder ju precis som hästarna gör.

TS:
Hör med ägaren först och främst så att det inte blir fel. Sedan finns det ju sprayer som inte har karens.
 
Sv: flugskydd till kor?

De har väl mycket tjockare hud än hästar om inte annat. Kanske är det?

Du har ingen hage med skjul där de kan gå in under tak eller med en tät träddunge,
är nog det enklaste man kan göra. Kanske flughuva utan öron :p
 
Sv: flugskydd till kor?

Vi har kravmjölkkor = inga flugmedel alls är tillåtna utan att det blir karens på mjölken. Nu vet jag inte hur det är med kött, men gör inget utan att fråga ägaren till djuren.
 
Sv: flugskydd till kor?

Innan använde man brickor men de är som sagt inte tillåtna längre. Swift är nog inte tillåtet längre heller om jag minns fel (flugmedel man häller över ryggen). Men gör för guds skull inget på någon annans djur utan att fråga bonden, det kan bli dyrt och riktigt tråkigt för er båda.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 407
Senast: Cattis_E
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 854
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 151
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp