Bukefalos 28 år!

Flugtäcke till fjording

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag måste köpa ett flugtäcke till min fjording men vet inte vilket jag ska köpa. Fjordingar har ju en rätt bred hals men jag vill ju inte heller ha ett för stort. Har kollat lite på Bucas Buzz-Off Zebra, någon som vet om den passar bra till fjording? Vilken storlek passar bra på en lite smäckrare fjording? Tacksam för svar:)
 
Sv: Flugtäcke till fjording

Min fjordvalack har ett Amigo Bug Buster, som han gick med hela förra sommaren. Han mäter ganska precis 125cm från manke -> svansrot, och har ganska bred och lågt ansatt hals imo. Jag tyckte att täcket satt ok på honom, men han fick lite skav i pälsen (inga sår eller exponerad hud, men lite kortare päls) och halsen är för trång = glipar. Fodret tog lite stryk. Jag skulle också önska att halsen var någon decimeter längre. Täcket är i storlek 125, och jag tror nu efter en säsong att han behöver en storlek större egentligen.

dsc_0014_519314c3ddf2b33d2f14e87d.jpg


dsc_0016_51931515ddf2b33d3df3c80a.jpg


Hästen älskar sitt insektstäcke och gjorde väldigt klart för mig att jag inte skulle glömma att lägga på det innan han fick gå ut (hängde jag det på boxdörren ställde han sig med pannan tryckt mot det, och när jag lade på det slappnade han nästan genast av :love:).
Trots glipan vid halsen skyddar det hans tidigare värst bitna områden (bogen och virvlarna under magen) helt ok, så täcket kommer att få vara kvar som reserv att ha när det andra tvättas etc. I skrivande stund beställde jag nyss ett Bucas Buzz-Off Zebra (det vanliga = slut i rätt storlek och jag har lite rabatt just denna veckan.. :p ) till kommande säsong. Återkommer med rapport när det är provat!
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
498
Senast: Takire
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 794
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp