Flygplatser i USA

Problematisk

Trådstartare
Planerar en eventuell resa till USA mot slutet av sommaren och tittar lite på priser på flygbiljetter. Jag har egentligen inte EN specifik destination, utan planerar en mindre roadtrip oavsett destination eftersom alla platser har mycket jag vill se, göra och uppleva.
Undrar därför om någon här har erfarenhet av någon av följande flygplatser och kan rekommendera eller avråda om någon är extra rörig etc.
Orlando
New York (JFK)
Chicago

Egentligen är det Chicago som lockar mest, alternativt vilken flygplats som helst och sedan inrikesflyg till någonstans i Illinois eller Michigan eftersom både New York och Orlando känns som sånt som går att göra andra tider på året, men Chicago med omnejd gör sig väl bäst på sommaren. Och i sådant fall, vad det gäller byte, har jag hört att man bör undvika New Yorks flygplatser pga den höga trafikeringen där. Stämmer det, eller går det lika smidigt att byta där som någon annanstans?
 
Planerar en eventuell resa till USA mot slutet av sommaren och tittar lite på priser på flygbiljetter. Jag har egentligen inte EN specifik destination, utan planerar en mindre roadtrip oavsett destination eftersom alla platser har mycket jag vill se, göra och uppleva.
Undrar därför om någon här har erfarenhet av någon av följande flygplatser och kan rekommendera eller avråda om någon är extra rörig etc.
Orlando
New York (JFK)
Chicago

Egentligen är det Chicago som lockar mest, alternativt vilken flygplats som helst och sedan inrikesflyg till någonstans i Illinois eller Michigan eftersom både New York och Orlando känns som sånt som går att göra andra tider på året, men Chicago med omnejd gör sig väl bäst på sommaren. Och i sådant fall, vad det gäller byte, har jag hört att man bör undvika New Yorks flygplatser pga den höga trafikeringen där. Stämmer det, eller går det lika smidigt att byta där som någon annanstans?

Har inte själv bytt på någon av dessa flygplatser, men skulle inte ha en tanke på att räkna in det vid val av destination! Åk dit som det lockar mest! Jag har bytt på många olika flygplatser (Heathrow är min hatflygplats hehe) men det har aldrig varit några problem. Se bara till att du har gott om tid till bytet om du känner dig osäker.
 
Jag har flugit pa samtliga och tycker val kanske att Chicago (O Hare) ar den rorigaste av dem. Den ar en ganska stor "hub" och har anknytningar till alla storre flygplatser i landet. "Having said that", sa ar det inte nagra storre problem att tranferera mellan plan, eller flygbolag, pa nagon flygplats i USA. Det ar val markt och det finns gott om hjalpsamma manniskor som hjalper till

JFK ar en ganska "enkel" flygplats, men man rakar ofta ut for att connecting flights gar fran LaGuardia om man flyger in pa JFK ... och DET ar en "pain in the but" och recommenderas absolut INTE. Sarskilt inte om man har ett berg med bagage.:banghead:
Jag vet att BA och SAS har minst tva flighter om dagen ut och in pa Newark, men tror inte nagon av dem flyger pa JFK, sa in NY galler det vilket flygbolag man kommer in med.
Flyger man in pa Newark loper man ingen risk att skeppas over till LaGuardia for nasta flyg, men da man kan komma 10-20 minuter senare an tidtabellen ibland recommenderar jag minst en och en halv timma mellan flyg ... pa alla storre flygplatser man byter pa.

Flyger man SAS fran Sverige landar man ofta pa Newark eller Chicago och flyger vidare darifran, och det beror pa vilket bolag man flyger vidare med vilken som ar deras "hub". (Nar vi bodde i Florida kom vara vanner med SAS Stockhom - Chicago for att byta till Delta pa O Hare for vidare transport ner till FL. I South Carolina flog de in med SAS till Newark och vidare med United ... etc, etc, etc)

Orlando ar en ganska liten flygplats med internationella matt matt och enkel att ta sig runt.

Jag har just susat forbi Atlanta, varldens mest trafikerade flygplats, men den ocksa fungerar mycket bra. Nu har jag flugit via Atlanta manga ganger, men rent generellt galler bara att ta det lugnt, lasa skyltar, fraga om nagot ar oklart och ha gatt om tid pa alla hogtrafikerade flygplatser.
(Sedan kan jag tycka att Heathrow faktiskt ar bokigare med sina bussar mellan terminalerna.:angel:)

Oh, och Orlando recommenderas pa var och host ... INTE sommaren som ar varm och fuktig eller vintern som kan vara svinkall
 
Planerar en eventuell resa till USA mot slutet av sommaren och tittar lite på priser på flygbiljetter. Jag har egentligen inte EN specifik destination, utan planerar en mindre roadtrip oavsett destination eftersom alla platser har mycket jag vill se, göra och uppleva.
Undrar därför om någon här har erfarenhet av någon av följande flygplatser och kan rekommendera eller avråda om någon är extra rörig etc.
Orlando
New York (JFK)
Chicago

Egentligen är det Chicago som lockar mest, alternativt vilken flygplats som helst och sedan inrikesflyg till någonstans i Illinois eller Michigan eftersom både New York och Orlando känns som sånt som går att göra andra tider på året, men Chicago med omnejd gör sig väl bäst på sommaren. Och i sådant fall, vad det gäller byte, har jag hört att man bör undvika New Yorks flygplatser pga den höga trafikeringen där. Stämmer det, eller går det lika smidigt att byta där som någon annanstans?
Har flygit via Chicago och Newark i New york. Tycker inte någon av dem varit något som helst problem.

Sedan har jag flugit lite till västkusten också, tycker inte det varit något speciellt där heller.
Men jag rekommenderar att ha lite extra tid i bytena om du har några om möjligt och inte ta de kortaste bytena flygbolagen föreslår. Kan bli väldigt tight om man till exempel landar i Newark, ska genom hela ankomstkontrollen och sedan hinna med nästa plan om det är för lite tid.
Jag brukar ha flera timmar, men det är delvis för att jag vill äta också innan jag fortsätter till andra änden av landet.
 
Jag har rest till och från alla tre och tycker Orlando är trevlig - OM man får "rätt" avresehall..... Den vi rest ut från de senaste gångerna (med Virgin) är liten och menlös och fruktansvärt tråkig. O`Hare (Chicago) är rolig vill jag minnas. JFK minns jag mest som stökig och lite nedgången MEN det var flera år sedan.
 
Vet inte varför du inte frågar efter Newark? Newarks avgångshall mot Europa är världens tristaste/minsta. Men avgångshallen för inrikesflyg är trevlig och har många destinationer, så jag skulle inte ha något emot att byta där på vägen in i USA.
SAS och United flyger direkt Stockholm - Newark. SAS (och ytterligare något bolag tror jag) flyger direkt på Chicago. De enda som jag vet flyger direkt till JFK från Stockholm är Norwegian, och de är väl inte att rekommendera om man ska vidare? Dels är de notoriskt sena, dels ingår väl inte de i något samarbete med inrikesbolag i USA? I så fall måste man boka biljetterna var för sig. Blir ett flyg försenat så att man missar nästa är det bara att köpa ny biljett. Med de villkoren skulle jag lägga in ett stopp på ett dygn vid in- och utresa.
Ett annat alternativ är att byta någonstans i Europa om det inte finns direktflyg dit du vill. Frankfurt är jättestor och ganska rörig vid byte utanför Schengen, men jag har mer än en gång blivit försenad dit och det har - trots att det teoretiskt varit omöjligt - löst sig. Till och med väskorna har hängt med hela vägen till destinationen.
Om man vill kan man kolla upp olika flygplatsers minsta bytestid. Om minsta bytestid är kort är flygplatsen troligen inte så stor och rörig.
 
Jag har flugit pa samtliga och tycker val kanske att Chicago (O Hare) ar den rorigaste av dem. Den ar en ganska stor "hub" och har anknytningar till alla storre flygplatser i landet. "Having said that", sa ar det inte nagra storre problem att tranferera mellan plan, eller flygbolag, pa nagon flygplats i USA. Det ar val markt och det finns gott om hjalpsamma manniskor som hjalper till

JFK ar en ganska "enkel" flygplats, men man rakar ofta ut for att connecting flights gar fran LaGuardia om man flyger in pa JFK ... och DET ar en "pain in the but" och recommenderas absolut INTE. Sarskilt inte om man har ett berg med bagage.:banghead:
Jag vet att BA och SAS har minst tva flighter om dagen ut och in pa Newark, men tror inte nagon av dem flyger pa JFK, sa in NY galler det vilket flygbolag man kommer in med.
Flyger man in pa Newark loper man ingen risk att skeppas over till LaGuardia for nasta flyg, men da man kan komma 10-20 minuter senare an tidtabellen ibland recommenderar jag minst en och en halv timma mellan flyg ... pa alla storre flygplatser man byter pa.

Flyger man SAS fran Sverige landar man ofta pa Newark eller Chicago och flyger vidare darifran, och det beror pa vilket bolag man flyger vidare med vilken som ar deras "hub". (Nar vi bodde i Florida kom vara vanner med SAS Stockhom - Chicago for att byta till Delta pa O Hare for vidare transport ner till FL. I South Carolina flog de in med SAS till Newark och vidare med United ... etc, etc, etc)

Orlando ar en ganska liten flygplats med internationella matt matt och enkel att ta sig runt.

Jag har just susat forbi Atlanta, varldens mest trafikerade flygplats, men den ocksa fungerar mycket bra. Nu har jag flugit via Atlanta manga ganger, men rent generellt galler bara att ta det lugnt, lasa skyltar, fraga om nagot ar oklart och ha gatt om tid pa alla hogtrafikerade flygplatser.
(Sedan kan jag tycka att Heathrow faktiskt ar bokigare med sina bussar mellan terminalerna.:angel:)

Oh, och Orlando recommenderas pa var och host ... INTE sommaren som ar varm och fuktig eller vintern som kan vara svinkall

Föredrar JFK framför O'hare alla dagar.
Atlanta är min absolut värsta mardröm.
Orlando (MCO) är min favorit, bästa flygplatsen enligt mig :D . (då är jag lite "hemmaskadad" eftersom jag kallat den "min" flygplats i 15 år och jag bodde 15 minuter ifrån den)
 
Vad skönt att ingen har några skräckhistorier att komma med iallafall. Jag är rätt nojig och orolig för flygningar, så jag fokuserar antagligen alldeles för mycket energi på det här med flygplatser. Jag är nog inte den första nervösa resenären på någon av flygplatserna, och hur ofta försvinner någon på en flygplats egentligen? :D
 
Mitt enda tips är att gör du ett inrikesbyte, dvs flyger in i USA och där direkt byter och flyger vidare så ha GOTT om tid. Customs och väskuthämtning med inlämning igen kan ta evigheter för oss ickeamerikaner. Har stått över timmen i passkontrollkö flertalet gånger.

Kan jag väljer jag byte i europa med direktflyg dit jag vill. Om det inte går vill jag helst ha tre timmars byte. Och då är jag van resenär som avskyr att befinna mig längre än nödvändigt på flygplatser och annars gärna har så kort transfertid jag kan.

Aldrig bytt på någon av de du nämner dock. Bara direkt in/ut från de som finns i NY.
 
Håller med @Kirre, jag stod i kö i över två timmar i Boston en gång till customs. Det fanns skyltar med "no toilets beyond this point", dvs de räknar med långa köer. Flyger du direkt till Chicago tar det åtta timmar, och det är helt klart värt att stanna i stan några dagar plus att då slipper du omaket med byte av flyg :idea:
 

Liknande trådar

Äldre Min sambo ska aka till New York pa business-resa i slutet av oktober. Han har i sitt förra jobb rest mycket i östra Afrika och har...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 337
Senast: hoppsann
·
Äldre Jag försöker skaffa mig framtidsdrömmar/planer, eftersom jag helt enkelt behöver något att kämpa för etc. :p Något jag kom på som jag...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp