Flyinge vs Elmia?

saltopeppar

Trådstartare
Jag tillhör ju en av dem som gärna hade flyttat hela kalaset till Elmia!

Jag eftersöker mer Herning-tänk, det kommer dra mer utställare, mer publik och kommer bli trivsammare för både ryttare och hästar.
Jag tror även det kommer ge möjlighet för ännu fler hästägare attt transportera sina unghästar till finalen då man hamnar liiite längre mot mitten av vårt avlånga land.
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2015/3/Avhopp-fran-SwedeHorse-styrelse/


Vad tycker ni?
 
Jag vet inte riktigt hur Elmiaområdet ser ut och vad möjligheterna är.
Sport och avelschampionatet i sin nuvarande form går ju att förbättra på väldigt många punkter och en flytt kan absolut vara en.

Någonstans känns det ändå som att det i slutändan kommer bli en ekonomisk fråga av alltihop, det kommer hamna där de ekonomiska förutsättningarna är bäst under acceptabla förhållanden.
 
Jag vet inte riktigt hur Elmiaområdet ser ut och vad möjligheterna är.
Sport och avelschampionatet i sin nuvarande form går ju att förbättra på väldigt många punkter och en flytt kan absolut vara en.

Någonstans känns det ändå som att det i slutändan kommer bli en ekonomisk fråga av alltihop, det kommer hamna där de ekonomiska förutsättningarna är bäst under acceptabla förhållanden.

elmia är stort och man håller årliga hund-, bil-, båt mässor där. Samt att man hade förr även riksrutställning för häst förr.

Kanske blir det lite dyrare , men och andra sidan kommer intresset vara större för fler utställare och fler besökare som kommer generera mer pengar. Ibland måste man satsa lite för att vinna tror jag:)
 
Elmia alla dagar före Flyinge ;) Men Strömsholm före Elmia ;) (partisk pga avstånd såklart ! )
Resvägen framförallt !

Va själv och "tävlade" på Elmia på Rikskvaliten ...
 
Jag säger också Elmia. Att de inte vill flytta är väl för att de måste ragga funktionärer på annat håll då, det går inte att utnyttja studenterna som de gör nu :angel:
 
Som 08 känns allt som ligger närmare än 60 mil intressant. Fast jag föredrar Elmia framför Strömsholm. Har själv arrangerat treårstest och kvalitetsbedömning på Strömsholm och kan se att det finns en del praktiska svårigheter.
 
Senast ändrad:
Jag säger också Elmia. Att de inte vill flytta är väl för att de måste ragga funktionärer på annat håll då, det går inte att utnyttja studenterna som de gör nu :angel:

Fast att hitta funktionärer tror jag inte skulle vara så jättesvårt. Det finns ju en naturbruksgymnasium i jönköping med häst inriktning, det finns en i Växjö som inte är allt för långt bort, det finns en uppsjö med ridklubbar som säkert skulle kunna hjälpa till mot gratis inträde eller liknande.

Jag hoppas VERKLIGEN att de kan vara lite moderna och tänka på utvecklingen för sporten och aveln istället för att komma med ett så tråkigt, inrutat och gammaldags svar som att "det är en tradition".
De klagar på att det drar för lite publik, men att göra det mer publikvänligt verkar inte vara i deras intresse
 
Fast att hitta funktionärer tror jag inte skulle vara så jättesvårt. Det finns ju en naturbruksgymnasium i jönköping med häst inriktning, det finns en i Växjö som inte är allt för långt bort, det finns en uppsjö med ridklubbar som säkert skulle kunna hjälpa till mot gratis inträde eller liknande.

Jag hoppas VERKLIGEN att de kan vara lite moderna och tänka på utvecklingen för sporten och aveln istället för att komma med ett så tråkigt, inrutat och gammaldags svar som att "det är en tradition".
De klagar på att det drar för lite publik, men att göra det mer publikvänligt verkar inte vara i deras intresse
Det är säkert lätt att få personal, men då måste de ju anstränga sig mer än att "beordra" studenterna till det. Eftersom undervisningen stänger ner helt under Breeders (och bruksprovet) så får studenterna vara personal istället. Det "ingår i avelsdelen av utbildningen" eller vad de svamlade om på min tid... :meh:
 
Det är säkert lätt att få personal, men då måste de ju anstränga sig mer än att "beordra" studenterna till det. Eftersom undervisningen stänger ner helt under Breeders (och bruksprovet) så får studenterna vara personal istället. Det "ingår i avelsdelen av utbildningen" eller vad de svamlade om på min tid... :meh:

Jag kan inte tänka mig att det ska vara ett stort hinder. Vi är många erfarna funktionärer som nog skulle ställa upp om det behövdes.
 
Jag kan inte tänka mig att det ska vara ett stort hinder. Vi är många erfarna funktionärer som nog skulle ställa upp om det behövdes.
Inte enligt oss nej, men jag kan tänka mig att Swedehorse kan tycka att det blir jobbigt att behöva lyfta ett finger för att få funktionärer. Det slipper de ju idag.
 
Allting som innebär att bruksprovet blir större och drar mer publik är jättebra enligt mig. För min del får det gärna flytta till Elmia eftersom det då blir såpass nära att jag kan åka och titta utan att göra det till ett jätteprojekt ;). Kombinera gärna med mässa/föreläsningar/cliniqs/ tävlingar/hingstvisningar osv!
 
Allting som innebär att bruksprovet/championatet blir större och drar mer publik är jättebra enligt mig. För min del får det gärna flytta till Elmia eftersom det då blir såpass nära att jag kan åka och titta utan att göra det till ett jätteprojekt ;). Kombinera gärna med mässa/föreläsningar/cliniqs/ tävlingar/hingstvisningar osv!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp