Bukefalos 28 år!

Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

H

Hjalti

Min hund fick genomskinliga flytningar från underlivet, ser ut som genomskinligt snor typ. Åkte direkt till vet där de bad mig gå ut och skaffa ett urinprov, nu blev det så att när jag satte skålen under henne och skulle ta urin när hon kissade så råkade det komma lite avföring med då hon va nervös och bajsade också:grin:. Trots detta så bad de inte om ett nytt prov utan noterade bara att det kommit avföring med. Urinprovet visade på lite bakterier vilket inte va så konstigt iom att avföring hade kommet med. Sen rönkade vet livmodern vilket visade sig se frisk ut. Hon va skendräktig och hade lite mjölk i juvrena däremot så det fick jag medicin mot + antibiotika mot vaginit som vet trodde att hon hade därför flytningarna.

Flytningarna avtog när jag bara hade någon behandlingsdag kvar så jag ringde igen och fick en förlängd kur antibiotika. Hon är precis som vanligt, pigg, glad, äter och dricker som hon ska däremot kan det komma lite slem fortfarande från och till. Skulle det inte hjälpa med denna kur så sa dom att det är bäst att ta bort livmodern.

Men om nu inte livmodern va infekterad vilket det visade att den inte va utan såg frisk ut, varför ta bort den då? Kan det vara en början till en infektion och skulle inte stark antibiotika bita på det då?

Har några dagar kvar på kuren men ville kolla lite med andra som har hund om detta är något ni varit ute för och kom er veterinär fram till att det kunde vara något annat än livmodern?
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Låter lite suspekt..!

Antingen är det liwmodern eller inte, liksom. Genomskinliga, luktfria flytningar behöwer inte wara detsamma som en liwmoderinflammation, men jag tycker kanske att man borde kolla med ultraljud om minsta tweksamhet föreligger.

Hur såg blodwärdena ut? Temp? Törst?

Warför fick hon alls antibiotika? Waginit är lite som obalans i underliwet på folk, blir sällan bättre aw antibiotika..!
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

När min gamla jycke fick flytningar,så fick hon en antibiotikakur på 14 dar,och flytningarna upphörde..

efter ca 5 dagar efter avslutad behandling så började helvetet..en akut op av livmodern..
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Flytningar från underlivet kan ju komma från 3 ställen = tre diagnoser
1.Vaginit
2.Livmoderinfl.
3.Cystitis (infl. i urinblåsan)

Hur gammal är hunden?
Och har hon precis varit i löp, eller har inte varit än? Hur många dagar har hon fått ab?

Att din veterinär säger att ni ev. ska ta bort livmodern "för säkerhets skull" är såklart för att om det trots allt är en livmoderinfl. så är ju detta en mycket alvarlig sjukdom som hunden faktiskt kan dö av.
En vaginit kan va svår att behandla och går ibland över av sig självt (unga tikar) en cystit kan kräva lång behandlings period, hos vissa hundar upp til 4 veckor med ab!

Om jag va du skulle jag ge klart kuren och ha super koll på hunden, om hon dricker och kissar mer än normalt eller får blod i urinen, och såklar almän tillstånd. Om vet till sist säger att h*n tycker att ni ska sterilisera hade jag gjort det om jag var du. Men först en lång antibiotikakur! (så länge hunden har det bra alltså)
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Ja du det kan man tycka. Temp togs och hon hade ingen feber, inga blodvärden kollades och hon dricker inte mer än vanligt. Han satte diagnosen waginit då han trodde hon hade en inflammation i vaginan som inte nått upp till livmodern men kunde göra, därför antibiotika för att hindra det. Två dagar kvar nu på kuren sen får jag ringa igen, vill liksom inte bara lyssna på en veterinär och sen "bara" ta bort livmodern utan vidare. Hon är pigg och frisk i övrigt men ändå snart 10 år och det är en stor operation.

Har pratat med ytterligare en på distrikt som ansåg att det va slarvigt att inte ta om urinprovet då det kommit avföring i och därmed blivit förstört sen tyckte hon det va konstigt hur han hade satt diagnosen utan att ens ta prover eller undersöka området. Blir allt oftare besviken och otrygg med de som ska kalla sig veterinärer då allt ska stressas igenom för att hela patientrummet är fullt:mad:.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Ajdå:(. Hoppas det gick bra med din vovve. Jo det börjar ju luta åt att jag får in med hunden och slänga upp henne på operationsbordet trots det sägs att det inte är fel på livmodern. Känns inte bra bara och jag blir orolig för min lilla ängel. Frågade om inte hundar kunde få svampinfektion som vi människor och det kunde de ju, att det inte kunde vara något sånt? Och antibiotika isf gör ju det värre som det nämnts innan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Hon är 9 år, fyller 10 i mars och löpte i augusti. Hon har gått på Noroclav vet i snart 20 dagar, dvs snart 2 kurer. Det är ytterst lite flytning som kommer kanske en gång om dagen nu, har tikskydd på så jag kan hålla koll. Jag ska ringa vet och se om det blir ännu mer antibiotika, hon är som vanligt så mår inte dåligt. Och vill de operera sen så klart jag ska göra det, allt för henne. Men om det kan gå över med medicin så väljer jag ju det då operation är riskfullt och hennes livmoder va frisk.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Finns ju även något som heter mykometra, dvs slem i livmodern. Kan bli en pyometra sedan (livmoderinflammation).
Hoppas du får ordning på hunden snart!
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Precis, och en mucometra leder inte till så stora förändringar som en pyo, därfor kan man inte alltid diagnostisera detta med ultaljud!

Hjalti
Troligtvis/förhoppningsvis har din vet sett att det var så få bakterier i urinen trots kontamination, att det inte kan va en cystit, och därfor inte valt att ta urin igen (om det är en riktig cystit som leder till flytningar så kryllar det av bakterier)

Din hund är ju verkligen i riskzonen för pyo med den åldern också, och om det inte skett en förbättring nu efter 20 dagar med ab, vill jag nog också säga att operation inte är ett dåligt förslag. En sterilisation är ju inte den mest komplicerade op om hunden är frisk, om den däremot har feber är dålig och går med en pyo på 2 kg är det såklart värre, vilket kan hända om man väntar för länge.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Tack alla för svaren:). Jag ska ringa vet i morgon igen och se vad de beslutar. Vill ju inte gå och hoppas att vad det nu än är ska gå över med tabl för att sedan visa sig att hon blir akut dålig och det utvecklats till en större infektion. Höll tummarna att det skulle gå tillbaka helt men iom att det i bland kmmer lite slem så lär det ju bryta ut ordentligt när jag slutar nu om en dag med kuren. Dessa små liv kan ge en magsår i bland:(.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Nu har jag pratat med veterinären i Näsum och det blir troligen operation i morgon:(. De ska rönka livmodern igen och se om det nu skett förändringar och då opererar dom henne direkt, om inte så gör dom ingen operation utan får försöka komma fram till vart flytningarna beror på. Så nu är jag orolig, alltid nervöst med större operationer där sövning finns med. Men håller tummarna att allt löper problemfritt.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Min gamla dam hade problem med flytningar och blev behandlade med antibiotika - utan resultat. Hon var pigg och glad och drack inte mera än normalt.
Hon var röntgad med tanke på pyo ett år tidigare och allt såg då bra ut.
Nu bestämde jag, efter råd av veterinär, att låta operera damen så länge hon var pigg och inflammationen inte var akut. Risken för komplikationer var mindre då eftersom en akut inflammation och akut operation kunde vara ödesdiger.

Detta var i början av sommaren då min hund var 14 år. Allt gick bra och veterinären sade att livmodern inte var förstorad men "förtjockad", d.v.s inte "frisk". Min gammelhund fyllde 15 år för någon vecka sedan.

Jag röstar för operation trots att jag förstår hur gärna du vill undvika det.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Pappa tik fick vad som ansågs vara vaginit. Hon var ganska ung då (minns inte exakt ålder), och det var efter första löpet. Otäcka flytningar, ganska tjocka med. Mådde bra och drack normalt osv. Koll med blodprov, urinprov och prov på flytningarna hos vet, samt UL av livmodern.

Ul visade ingenting, urinprovet var riktigt fult och diagnosen ställdes till trolig vaginit och hon fick antibiotika. Om hon inte blivit bättre efter 5 dygn nytt besök då det kunde vara en livmoderinfl ändå, men om hon blev bättre av antibiotikan så ge 15 dygn till, men hålla koll.

Omd et var vaginit eller ej låter jag vara osagt, men flytningarna upphörde inom några dagar och har inte kommit tillbaka, och det är några år sen nu.

Dock så vad gäller livmoderproblem. Min förra tik hade under flera år knasiga intermittenta problem med ökad törst, trötthet och att hon gick omkring och gnällde och verkade ha ont. Utreddes av flera kliniker flera gånger, man hittade aldrig någonting, men provbehandlade symptombehandlade mot en rad saker, inkl magkatarr. Inget hjälpte eg, men alla episoderna vek spontant. Sen efter X tid kom de igen.

Sen flera år senare så i samband med ett löp drack hon lite mer än vanligt. Då jag är hysteriskt nojig ang pyo så direkt iväg till vet. Urin + blodprov fina, ultraljud av livmodern var u.a. förutom att ena livmoderhornet såg aningens förstorat ut. Aningens. Men då min vet tydligen är lika nojig som mig remitterades hon för op (han höll på att bygga om då). På kliniken så ville de först inte oppa då det inte var en pyo, men gjorde det tillslut ändå.

Vilket visade sig vara rätt beslut, det var inte en pyo, men livmodern var rejält ful. Kroniska förändringar som kommit gradvis över tid enligt vet. Kronisk endometrios tror jag diagnosen blev.

Hursom, efter detta, så kom episoderna med törst, trötthet och gnällighet aldrig mer tillbaka.

Och som lite pepp har pappa opererat två tikar i samma ålder som din för akut, varig livmoderinflammation. Båda har klarat det fint!

Dock så om jag jmf med min tik, och med pappas tikar, så just för min tik INTE var nedsatt etc vid OP, så var ju ingreppet mycket 'lättare' för henne, där är ju en fördel med din tik med, att hon inte är dålig (vilket de där akuta pyohundarna med hela livmodern full av var och som inte alls må bra är) inför op!
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Skönt att höra om din hund:). Hoppas hon får hålla sig frisk länge till. Jo det blir klart operation om veterinären anser det, skulle nog vara det bästa i vilket fall, fast en frisk livmoder opererar de nog inte trots hon har flytningar. Vi får se hur det artar sig i morgon.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Tack för ditt svar:). Jag känner mig lite lugnare nu här på kvällen när jag bollat lite med tankarna kring detta. I morgon vet jag om det blir operation eller ej, det får bli vilket som bara hon blir bra igen:)
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Jepp i dag opererades Frida. Livmodern hade börjat bli förstorad. Allt gick bra och nu ligger hon här trött.
 
Sv: Flytninga från underlivet annat än livmoderproblem?

Jepp i dag opererades Frida. Livmodern hade börjat bli förstorad. Allt gick bra och nu ligger hon här trött.

Skönt att höra och säkert skönt att ha det gjort! När hon repat sig efter det här så slipper du ett orosmoment - livmoderinflammation.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 553
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 827
Senast: regina11
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 975
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 870
Senast: Fibusen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp