Flytningar mm.

Yrja

Trådstartare
Det är så att min syster har en birmahona som ska få ungar vilken dag som helst nu. Tidigare fick kissen flytningar och hon ringde vet. som tog in henne för undersökning. När hon kom in hade hon dock inga flytningar för tillfället. Det dom gjorde var att ta tempen. :smirk: Nej, hon har ingen feber, det är bara att låta henne vara. Det kostade 500kr. :crazy: Nu har kissen fått flytningar igen, men min syster känner inte för att betala 500kr för att någon ska ta tempen på henne, det kan hon lika gärna göra själv - gratis. Så nu tänkte jag fråga om ni vet vad det kan vara för något.

Det är ganska tjocka flytningar(min syster gämförde det med vaniljsås :crazy:). Lite gulgrönt och det blir som kakor i pälsen på henne. Min syster brukar ta bort det så gott hon kan lite då och då.

Vad kan det vara, och vad ska man göra åt det?
Kan tillägga att det är en ung katt och detta blir hennes första kull.

Jag ska även vara kattvakt i helgen och tar gärna emot tips på hur jag ska agera om ungarna kommer. Jag antar att jag bara behöver se till att allt kommer ut och att jag tar undan de ungar som inte lever(om det inträffar). Men lägg gärna till nått om det är något jag behöver veta/tänka på.

Tacksam för svar. :)
 
Gulgröna flytningar låter inte bra, kan tyda på infektion. Jag tycker nog hon ska ta henne till en annan veterinär. Även om hon inte hade flytningar just DÅ så måste de ju åtgärda det på något sätt...
 
Tack för svaret.
Infektion låter inte så bra. :( Min syster ska på obligatorisk teckenspråkskurs med sin hörselskadade dotter i helgen och därför ska jag bo hos dem under tiden efter som att hon antagligen föder när som helst. Tycker du att hon bör åka in med katten innan helgen? Jag tror att hon har lite svårt att få tid då hon också arbetar inom vården på ganska oregelbundna tider(+att hon som sagt ska iväg), men är det jätteviktigt kanske hon inte har något val. Vad tror du? Bör hon åka gensat eller kan det vänta över helgen?
 
Pratade med min syster nyss och det enda alternativet som finns kvar nu är ulltuna. Och hon får inte komma in före helgen i alla fall. :( Så kommer inte ungarna i helgen så åker hon in nästa vecka.
Tycker du att hon ska åka in ändå, om ungarna kommer i helgen? Även om flytningarna upphör?
 
Gröna flytningar tyder på att moderkakor kan vara skadade/ha lossnat och att ett eller flera foster kan ha dött. Om så är fallet kan det ge komplikationer vid förlossningen, då det är svårare för katten att föda fram döda än levande ungar, vilket kan riskera både liv och hälsa hos mamman och de andra fostren. Allvarligt mao... Ultuna har väl jour förresten?
 
Jag har ingen aning om hur de gör på Ulltuna. Egentligen borde väll min syster sitta här och prata med er men hon har knappt ens tid för familjen så det är därför jag gör det åt henne.
Enligt henne fanns det i alla fall ingen chans att hon skulle kunna åka in med katten innan helgen. Så det är väll bara att hoppas att det inte kommer några ungar då.
Men om det ändå skulle göra det. Hur ska jag gå tillväga om hon verlar ha problem? Skulle det bli riktigt akut så kan jag nog få hjäp av min andra syster att åka in till närmaste veterinär, men hur ska jag veta att om det är så akut?
 
Utuna har jour dygnet runt. Om hon ringer innan så kan de alltid ta in henne där. Har kattan grönaktiga flytningar och är i förlossningstagen så skulle jag absolut åka in. Ring åtminstonde för att rådgöra med veterinär. Ta tempen själv, berätta hur flytningarna ser ut, hur långt gången hon är etc. Visst kostar det att åka in, i synnerhet på jourtid. Katten är väl försäkrad?
 
Min syster säger att det är en slidinfektion och att hon enligt vet(som hon ringt) inte behöver komma in förrän efter helgen.
Men idag kom tre fina kattungar till världen, och allt gick problemfritt. Jag ringde dock både distriktsveterinären OCH jouren på Ulltuna men kom inte fram förrän efter att allt var över. Jouren kom jag aldrig fram på.

I alla fall så ska min syster åka in till vet. i morgon om de tycker att hon bör göra det. Eller så kommer vet ut hit.

Tack för alla svar. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
841
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
714
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 059
Senast: Pinus
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 454
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp