Bukefalos 28 år!

Flytt och jobb

Magiana

Trådstartare
Jag skulle vilja flytta bort från Stockholm då det är på tok för dyrt här. En vettig bostad att hyra kan ju lätt gå loss på 8000 kr i månaden (och uppåt). Det är över halva min lön och det kan jag inte gå med på.

Husen är dyra att köpa och man ska ha en väldig tur om man hittar ett ruckel i min kommun för 800 000. Även det är utanför min budget för jag har inte några 15% av den summan och jag tänker inte låna till kontantinsatsen. Helst vill jag slippa topplån också.

Men hur göra man när man byter ort? Jag har ju mitt jobb här och som jag trivs med. Egentligen vill jag inte byta men det går ju inte att pendla 50 mil, (eller ens 15 mil) dagligen. Det finns roligare saker att lägga tid och pengar på än jobbresor.

Igår satt jag och tittade lite efter jobb på ställen där jag kan tänka mig att bo men jag hittade inte ett enda jobb som jag skulle kunna tänka mig att söka. Har jag ett så unikt jobb att det är det enda i hela Sverige som passar mig?

Och får man överhuvudtaget lån om man är ny på ett jobb och hur vågar man flytta? Jag har ju en historia som långvarigt sjukskriven och det finns fortfarande saker som jag inte klarar men som för andra är skitsaker. I början kommer jag ju inte ha något kontaktnät på nya orten och måste klara mig helt själv. Det blir ju lite svårt om jag hamnar i en sits där jag skulle behöva någon "som håller handen" och bara finns vid min sida.

Och slutligen, vad kan man förvänta sig att få för omkring 3-400000 kr? Är det ruckel med fuktskador eller finns det något beboeligt för den summan? Om det är litet och/eller något omodernt gör inget. När jag tittat på hemnet har jag ibland hittat hus jag blivit sugen på men bilderna avslöjar väl inte alla skador.

Jag vill helst söderut till norra Skåne, Blekinge eller Halland. Östergötland, Bohuslän och Dalsland är också okej.

Inte för att jag tror att en flytt blir verklighet inom snar framtid men jag skulle gärna vilja bolla tankegångarna.
 
Sv: Flytt och jobb

Har du inte lite släktingar här nere i söder?
Då kunde det ju vara bra att flytta dit så har du något skyddsnät ändå, annars får du väl slå mig en pling :)
Hade gärna hjälpt dig att komma till tandläkaren för ett tag sen och erbjudandet om hjälp finns förfarande kvar om du skulle komma hitåt.
Du får ordna en buketräff dit du flyttar och lära känna lite nya människor.

För dom pengarna kan du faktiskt få ett fint hem om du kan tänka dig ett mindre boende och även om det ligger i ett mindre samhälle.
Inåt Ljungby kan man få ett fint hus för dom pengarna. Har inte så stor koll på norra Skåne/södra Halland/Blekinge men kan du pendla en liten bit till jobbet så tror jag inte det är några problem att hitta hus för den summan. Eventuellt något högre prislapp. Numera vill ju alla ha nybyggt hus alt. renoverat och inga äldre hus så har du lite is i magen och tur så kan du nog få ett till bra pris.
Vi hade tur när vi hittade vårat. Inte så många intresserade eftersom det var ett stort renoveringsbehov för att få det modernare. Så för att vara här så var det rätt billigt. Inte fruktansvärt mycket billigare men vi gjorde ett klipp.
 
Sv: Flytt och jobb

Om du kan tänka dig mellersta skåne (Lund-trakten), så ökar antalet arbetsplatser ganska drastiskt. Vet inte varför du vill ha norra skåne, men det kan vara värt att fundera på.
 
Sv: Flytt och jobb

delvis kl.

Jag har min kära lillasyster i Skåne, i närheten av Lund. Själv tycker jag för mycket om skog för att vilja bo så långt söderut, även om jag tycker det är vackert med de böljande sädesfälten. Hon bor förvisso granne med ett skogsparti men det är för litet för mig. Naturen är prio ett för mig för det är det enda jag inte kan ändra.

Jo, nog går det ju att hitta nya vänner. Jag känner mig bara lite skakis inför att under en period inte ha det, för det tar ju ett tag innan man lärt känna folk, även om jag går till närmaste ridskola eller trädgårdsförening första dagen på nya stället. Jag är alltså en fegis.

Jag hade inte så stor koll på var Ljungby låg så jag kollade på kartan. Är det det som ligger i närheten av Söderåsens nationalpark? Där är det ju fint :)

Ok, det verkar väl som om det inte är helt oöverstigligt att flytta, bara jag hittar ett passande jobb och slutar fega. Jag trivs verkligen bra där jag jobbar nu så jag får tänka till vad det är jag skulle vilja ha av ett nytt jobb så att det blir lika bra eller bättre. Jobbet är ju trots allt en så pass stor del av ens liv att man inte bara vill ta första bästa utan något där man trivs, utvecklas och får användning av sina kunskaper.
 
Senast ändrad:
Sv: Flytt och jobb

vi kollar ju efter hus i narheten av din prisklass fast i Orebro trakten :) visst det ar hus med renoveringsbehov men det vi ska kolla pa nasta gang sa ar det typ byte av lister och nya tapeter verkar det som, sa inget ooverkomligt :)

ett hus vi verkligen ville ha (men da var inte lanet godkant an) saldes for ynka 350 000kr. 1.7 ha, badrummet var vattenskadat och behovde rivas ut + fasaden behovde bytas. Men det saldes for en struntsumma da tomterna i det omradet gar pa den summan :crazy:
 
Sv: Flytt och jobb

De som köpte det gjorde nog ett kap.

Byte av tapeter och liknande är ju en smal sak. Jag har sett många fina hus men som haft fula tapeter och/eller fula golv men hade jag varit i köptagen då så hade jag inte tvekat för såna saker.
 
Sv: Flytt och jobb

Hm, jag misstog mig nog om Ljungby. Det finns flera ställen som heter så. Antar att du menar den som ligger längs E4an?
 
Sv: Flytt och jobb

Jo, det är det jag menar.

Klippan i Skåne kan inte vara alltför dyrt tänker jag. Inte för några år sen. Vet inte hur läget är nu.
 
Sv: Flytt och jobb

Många bort ju i Höör, Hörby (där det finns skog, mycket skog dessutom) och jobbar i Malmö/Lund. Tar en halvtimme att köra, det finns gott om kollektivtrafik.

I skogarna utanför Höör kan du typ får nåt sånt här för iaf en vettig peng http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norra-rorum-hoors-kommun-tyringevagen-21-4669464 eller http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-hoor-stenskogen-hoors-kommun-norrekarrsvagen-10-4818155

Anledningen till att det inte är billigare är för att det ju finns en marknad för tyskar och danskar här också. I Småland är det såklart billigare, men hur jobbmöjligheten ser ut vet i katten.
 
Sv: Flytt och jobb

ja det gjorde dem deffinitivt :) ar inte forvanad om det ligger ute igen om nagra manader, renoverat for mycket mer pengar och ett stall uppslaget i ena hornet for att oka priset ytterligare (det var liksom varan plan :angel: fast vi hade vantat med forsaljning tills vi behover flytta om nagra ar)

Nej det ar sadant vi inte ar sa brydda over heller. Tar inte nagra storre summor eller mycket energi att byta tapeter. Det finns ocksa en superb snickare anstalld pa farsans gard just nu sa att reparera lite storre saker ar inget stor bekymmer heller da han ar riktigt duktig :)
 
Sv: Flytt och jobb

Att det finns kollektivtrafik är ju ett stort plus. Då är man inte helt beroende av bilen. En halvtimmes resväg till/från jobb är fullt acceptabelt också så det är klart intressant.

Kul med alla svar som sätter fart på mina hjärnceller :)
 
Sv: Flytt och jobb

Nu är det ju nästan stiltje på arbetsmarknaden börja leta jobb i mitten av augusti, början av september när arbetsmarknaden drar igång igen. Då blir det nog betydligt att hitta jobb som matchar din kompetens. Glöm inte bort spontansökningar om du har något unikt att erbjuda.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 773
Senast: Elo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 132
Senast: Ramona
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 265
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
948
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp