Att byta riktning mitt i livet (eller Elo flyttar till skåne...)

Välkommen till Skåne!
Jag tipsar om Staffanstorp, Svedala eller Skurup. Från Svedala och Skurup går pendeltåg till Malmö.
Jag hade en liten hästgård utanför Skurup i många år, och arbetspendlade med bil till Malmö. Det tog 35-40 minuter hemifrån in till norra hamnen i Malmö. Både Svedala och Skurup är väldigt hästtäta kommuner, så det borde vara lätt att hitta stallplats. Väljer du Skurup så kan jag tipsa om ett trevligt inackorderingsstall.

Det finns en sökmotor som heter Kvalster som listar de flesta lediga hyreslägenheter per kommun (den innehåller dock väldigt mycket reklam, så den kan vara lite jobbig att söka i).

Hoppas du kommer att trivas här!
 
Möjligheter att rida ut är ju bra, men skog är inget krav. Vill egentligen ha ett medelstort stall med (belyst) paddock (ev ridhus eller i närheten). Men med lite 'extra' jobb och möjlighet till hjälp med mockning pga skiftarbete. Oklart hur mycket jag kan lägga på stallplats iom att jag inte vet vad min hyra blir än (och det blir en väldig skillnad om jag har en hyra på 6500/månaden eller 9500/månaden.
Om det är okej med lösdrift så kan jag tipsa om ett mellan Staffanstorp och Dalby som uppfyller dom kraven (dock inget ridhus), om det inte blir för långt från där du hittar boende :)
 
  • Hjärta
Reactions: Elo
Välkommen till Skåne!
Jag tänker att det lättaste är nog att börja med hur du vill bo (utöver hyresrätt, för det finns i de flesta små hålor). Större stad, mindre, litet samhälle? Närhet till skog/hav/stadskärna osv?
 
Hellre liten håla än stort. Är inte intresserad av stadsliv alls... bästa hade varit ett lugnt område i kanten på ett samhälle så man haft tillgång till allt man behöver utan att bli helt galen på att det är folk överallt, hela tiden...
 
Vad kul! Jag har gjort några sådana flyttar i mitt liv och det är så spännande!
Kan dock inte hjälpa med tips då jag bor mer norrut i skåne. Du kanske kan kolla om det finns boende på hästgårdar? Jag vet en som sökte en boende men det var mer mot Flyinge till.
 
Hellre liten håla än stort. Är inte intresserad av stadsliv alls... bästa hade varit ett lugnt område i kanten på ett samhälle så man haft tillgång till allt man behöver utan att bli helt galen på att det är folk överallt, hela tiden...
Välkommen till Skåne!

Vill börja med att säga att följande tipsningar kan vara väldigt inaktuella då det i år är 10 år sedan jag lämnade Malmö, men jag skriver mina tips som om det fortfarande stämmer 😁

Jag tänkte faktiskt rekommendera Limhamn, som ju ligger i Malmö. Men Limhamn är lite som en egen "by" (nåja) i kanten av Malmö. Där finns alla butiker man behöver för att klara vardagen + lite till, man bor precis vid havet, där är lugnt på kvällarna och man kommer snabbt ut på både inre- och yttre ringvägen (90-väg/motorväg) vilket gör att man snabbt kan ta sig till olika delar i samt utanför Malmö. Det går att cykla både till tåg (Hyllie) och in till Malmö centrum på jättebra cykelvägar. Och det går såklart bussar in till Centrum, Hyllie och andra delar av Malmö. Limhamn är känt som ett av Malmös "rikeområden" men det finns mycket helt vanliga hyreshus där också 😅 Jag bodde i ett sånt och trivdes jättebra.

När jag bodde i Limhamn så hade jag medryttarhäst i Södra Sallerup. Där finns ett jättefint ridhus med en aktiv ryttarförening som anordnar tävlingar och olika aktiviteter. Många små stall på skrittavstånd till ridhuset (så trivs man inte i det ena stallet kan man byta till nått annat hehe). Iom att det är så nära Malmö är det väl inga stall som har enorma hagar, men det är absolut inte bara massa "frimärkshagar". Man måste rätt långt bort från Skånes västkust för att hitta stora hagar enligt min erfarenhet. Jättebra uteridningsmöjligheter också då typ kommunen (?) och bönderna har ett avtal/överenskommelse att bönderna lämnar remsor i kanterna på åkrarna som man får rida på. Eh, don't quote me on this, men remsorna finns där att rida på iaf! Så trots att det ligger väldigt nära Malmö kan man rida ut långa rundor, även om man får passera några bilvägar på sina ställen.

Jag har sett att en bukeanvändare lägger upp bilder från ridhuset här ibland, vi känner inte varandra men jag kan säga vem i PM om du vill ta kontakt och höra lite mer aktuell info 😁

Edit: Oj, vad långt det blev
 
Hellre liten håla än stort. Är inte intresserad av stadsliv alls... bästa hade varit ett lugnt område i kanten på ett samhälle så man haft tillgång till allt man behöver utan att bli helt galen på att det är folk överallt, hela tiden...
Det finns många små samhällen att välja på i närheten av Malmö, skulle jag säga. Jag jobbar också i södra delen av Malmö (Hyllie) och bor utanför Veberöd, det tar 40 minuter att köra. Åker jag kollektivt tar det runt en timme från Veberöd C men då måste jag också byta till tåg den sista biten. Här finns dock gott om stall i krokarna, och många bra ridvägar.
Annars har du ju Svedala/Skurup som ligger österut från Malmö, där tåg går. Tittar du söderut finns det tåg från Trelleborg till Malmö som stannar i Östra Grevie och Västra Ingelstad, vet dock inte hur hyresmarknaden ser ut där.

Tåg är ju onekligen snabbt och smidigt vid pendling. Men även busstrafiken går rätt bra i Skåne, så länge du ska till eller från Malmö.
 
Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som innebär 4 månaders betald intensivutbildning). Det här är något jag verkligen vill, och behöver, då nuvarande jobb och arbetsplats håller på att bränna ut mig (igen).

Men.

Men.

Jag behöver då flytta ett 30 tal mil, från Göteborg till inom pendlingsavstånd från Malmö. Flytta mig och katterna och hästen.

Var är bra att bo? Jag tror inte jag vill bo inne i själva Malmö. Boplats syd har jag hittat men finns det privata hyresvärdar?

Hur hittar man nytt stall? och allt därikring? Som hovslagar osv. Hjälp vilket projekt det ska bli!

Jag bodde i Skåne en sväng för 25 år sedan. Hyrde en gård i Veberöd. Jag gillar området runt där, Blentarp, Dörröd, Genarp. Finns miljoner stall där.
 
Verkar som om jag hamnar i ....Eslöv! (Både 'tätort' och kommun, har också nyligen lärt mig att Flyinge ligger i nämnda kommun).

Hittat ett par drömstall som tyvärr är för dyra för tillfället men kanske sedan när lönen gått upp. Men tänker att det borde gå att hitta något vettigt någonstans i närheten/ på väg mot jobbet.

Har fortfarande en del ångest över det hela också en hel del optimism och det största problemet just nu är vad jag ska göra med hästen över sommaren. Nuvarande stallplats är för dyr, och medryttare har sagt upp sig. Vet inte om jag orkar hålla igång honom själv? Eller om jag bara ska slänga ut honom på ett bete någonstans. Eller vill folk ha sommarhästar fortfarande?
 
Verkar som om jag hamnar i ....Eslöv! (Både 'tätort' och kommun, har också nyligen lärt mig att Flyinge ligger i nämnda kommun).

Hittat ett par drömstall som tyvärr är för dyra för tillfället men kanske sedan när lönen gått upp. Men tänker att det borde gå att hitta något vettigt någonstans i närheten/ på väg mot jobbet.

Har fortfarande en del ångest över det hela också en hel del optimism och det största problemet just nu är vad jag ska göra med hästen över sommaren. Nuvarande stallplats är för dyr, och medryttare har sagt upp sig. Vet inte om jag orkar hålla igång honom själv? Eller om jag bara ska slänga ut honom på ett bete någonstans. Eller vill folk ha sommarhästar fortfarande?
I Lund finns där en förening där man mot låg stallhyra, låter hästen ingå i lektionsverksamheten ett par kvällar i veckan.
Kanske inte är av intresse, men en lösning för en del för att kunna ha råd med häst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 522
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp