Flytta hÄst till norge?????

L

lill_jarske

Hej, jag har nu bestämt mig för att flytta till min pojkvän i Oslo.
Skall ta med mig min häst, behöver alla tips o råd vad som gäller vid flytt av häst, hur ska jag gå tillväga?
JÄÄÄTTE TACKSAM FÖR SVAR:)//lilljarske
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Du behöver veterinär-friskhetsintyg för hästen max 10dagar gammal samt måste ta kontakt med tullen. Hästen ska naturligtvis ha pass, sedan är det bara tuta och köra!
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Stopp och belägg, det där var lite väl lättvindigt!

Om hästen ska flytta till Norge permanent ska den införtullas där och moms (och i förekommande fall tullavgift) ska betalas. Detta innebär också att hästen exporteras ut ur Sverige.

Till TS: ta kontakt med norska tullverket, där får du de korrekta beskeden om vad som gäller i just ditt fall.
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Ja tack, tro det är lättast så allt bli rätt.Läste en gammal tråd att de vill ha en "slaktavgift" med ifall hästen blir sjuk där o måste avlivas, jag ringer till dem på tullen o få hoppas jag fattar allt de sier pa norsk;)
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Glöm inte att uppdatera här sedan när du ringt norska tullen!:)
Funderar själv på att ev. söka jobb i Norge när jag är klar med min utbildning men vill veta hur krångligt det är att ta med hästen.
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

*kl*
Jag jobbar i Norge och har båda mina hæstar med mig hit. Egentligen ska man betala typ 25% av hæstens værde, som du får tillbaks nær man tar tillbaks dom till Sverige igen.

Nær jag skulle øver med mina så lyckades vi fixa en temporær importanmælan. Så att dom sætter ett visst datum man åker ut med hæstarna igen. Och då ær det enda som behøvs ett vetrinærintyg + pass. Har du inte tagit ut hæstarna det datumet som dom har satt så debiteras du summan som står på papperet.
Vældigt smidigt om man som jag bara ska vara hær några månader åt gången. :) Skønt att slippa ligga ute med massa pengar också, eftersom det blir en ganska stor summa om man ska ha med sig 2 hæstar.

Men det tog ett bra jækla tag innan jag fick reda på den hær løsningen, eftersom ingen vet någonting nær man pratar med folk i norska tullen.
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Ja därför jag skrev kontakta tullen, det är ju dem som har svar på allt som behövs för permanent eller tillfällig flytt :D
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Det bör ju finnas ett köpeavtal/kvitto från när man köpte hästen.
Annars tror jag att tullen sätter ett schablonvärde på den.
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Du har ju som sagt køpeavtalet. Men jag pratade med en hær i norge som hade køpt hæst från sverige, och hon hade fått dom som hon køpte hæsten av att skriva ett till køpeavtal på typ 12000, och sedan hade hon tullat 25% av dom. Lite skillnad mot 40000 liksom. Men sen vet jag inte hur noga som ær med att kolla att allt stæmmer. Jag gjorde ju som sagt inte på det sættet, så jag vet faktiskt inte. :)
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Du har ju som sagt køpeavtalet. Men jag pratade med en hær i norge som hade køpt hæst från sverige, och hon hade fått dom som hon køpte hæsten av att skriva ett till køpeavtal på typ 12000, och sedan hade hon tullat 25% av dom. Lite skillnad mot 40000 liksom. Men sen vet jag inte hur noga som ær med att kolla att allt stæmmer. Jag gjorde ju som sagt inte på det sættet, så jag vet faktiskt inte. :)

Tämligen fult tillvägagångssätt som dessutom är olagligt. Jag minns en hästaffär på 80-talet, då en välkänd tävlingshäst hade exporterats från Sverige till Norge. I tulldeklarationen uppgavs ett värde på 10 000 kronor, och det godtog tullen. Ända tills det några veckor senare stod i tidningen Ridsport att hästen sålts för ett miljonbelopp....
Det blev efterrräkningar för både säljare och köpare.
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

om vi tar min häst då som köptes 1999 för 4000kr.... och det är ju inte mycket och han är ju inte värd mera nu direkt när han är 10 år äldre.
Men har dom en viss lägsta summa eller?
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Det lovar jag att göra, skriver så snart min kille ringt dem;)
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

Jag har också sådan summa på min häst,känns lite bökigt att föra henne fram o tillbaka över gränsen för tillfälligt uppehälle då vi flyttar för att bosätta oss där.ska bli intressant att höra vad de har att säga, jag återkommer me va de sade.:rofl:
 
Sv: Flytta hÄst till norge?????

*puttar*

Hur har det gått?

klottagirl: Hur lång tid kan en temporär importanmälan gälla?
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
422
Senast: Fideli
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 152
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
985
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp