flytta ihop vuxna marsvin?

D

denjo

Är det någon som vet om det brukar gå bra att flytta ihop marsvin som inte känner igen varandra, när de nått vuxen ålder?
Mitt problem är nämligen detta att jag nyligen helt oplanerat fått ett nytillskott i buren, tre bedårande små marsvinsbebisar. (Jag råkade köpa en dräktig hona)
Då jag inte gärna vill skiljas från dem, funderar jag på att dela på ungarna innan de blir könsmogna, och sedan ha dom isär tills dess att pojkarna är stora nog att kastreras, för att då flytta ihop dem igen. Kommer detta fungera?? Och hur stora är riskerna egentligen med att kasterera ett litet marsvin, och vad kostar det?
Jag bor i ganska liten lägenhet, och vill inte gärna ha två stora burar, så är det jättesvårt att sammanföra vuxna marsvin vill jag nog hellre (mot min vilja) försöka hitta hem till pojkarna nu. Är mycket tacksam för svar!
 
Är det bara pojkar i kullen?? Annars är det bara att flytta pojkarna och låta döttrarna bo kvar med mamman.
Och är det bara pojkar tycker jag du ska flytta dem från mamman när det är möjligt (från ca 3 veckors ålder). Annars är det risk för fler "olyckor".
Om de bor bredvid varandra, fastän inte i samma bur och sen (när de är kastrerade) får komma upp och hälsa på varandra på golvet så borde du se om det går bra att låta dem flytta ihop. Det tror jag det gör!! (Förhoppningsvis, i alla fall).
Att kastrera ett marsvin brukar kosta några hundralappar. Det är lite olika på olika kliniker.
Har varit med på några marsvinskastrationer varav en gick dåligt......den lille pojken orkade inte vakna ur narkosen. Det är risken, då de är ganska känsliga för narkos. Men ska man ha en hona och en hane tillsammans så tycker jag man ska satsa på kastrering ändå!
 
På djursjukhuset här i Falun kostar det 660:- att kastrera ett hanmarsvin.
 
Det är svårt att förutsäga hur det kommer att
gå. En del marsvin gillar helt enkelt inte
varandra. De flesta jag har flyttat ihop har
funkat bra, men jag har även haft dem som
slagits så att de inte kunnat bo ihop.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 998
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 762
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Ska flytta till ny lägenhet om en månad och våra katter är lite....hrm speciella. De är speciella på det sättet att de kan "glömma"...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 849
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp