Bukefalos 28 år!

Flytta till småstad/by

Om du vill västerut, så varför inte Västerås. :) Här finns allting, det finns många stall och hästaktiviteter och det tar bara drygt en timme till Stockholm.
 
Jag bor i Enköping och kommer nog att bli kvar här. Det finns både plus och minus med Enköping och jag håller nog med Inte_Ung lite om att det är lite...trångt vad gäller hur man är som person. Men jag är rätt "strömlinjeformad" så för mig är det inga problem.

Största pluset med Enköping tycker jag är att det är nära till Stockholm, Uppsala och Västerås, samtidigt som det är litet och enkelt att bo här. Landsbygden tycker jag är superfin häromkring. Jag har allt jag behöver här.

Vi har många bekanta i Grillby och det är fint där tycker jag. Rätt lugnt och skönt, men en del skumt folk eftersom det är så billigt att bo där. Det är enkelt att pendla därifrån och själva "stan" är mysig med gamla hus och skön småstadskänsla. Men det är verkligen litet och det går knappt några bussar.

Vet folk som flyttat till Enköping från Stockholm som har haft svårt att "komma in" i Enköping. Det är lite tilltäppt och många har sin umgängeskrets klar mer eller mindre. Kanske är det lättare om man flyttar till något ställe som har fler nyinflyttade, ex. Enköpings-Näs som har mycket Stockholmare.
 
Vad roligt med så mkt kommentarer, fortsätt med det!
Det verkar ju verkligen vara både ris och ros vad gäller Enköping.

Känslan jag ändå har är: att om vi lämnar stockholm så är det Enköping alt Grillby som gäller. Mest för den lilla tyggheten att jag har faster där och några bekanta i området, så man kan få lite sällskap i början hehe.

Grillbys nackdelar vad jag kan se är kanske pendlingsmöjligheterna. Vivuxna kan ju ta bilen men just när dottern blir större. Ni med erfarenheter av att bo lite mer off, hur jobbigt har det varit att växa upp utan större bussnät etc? I grillby finns skola upp till 6:an sen måste de ta sig till Enköping. men då går väl ngn form av skolbuss kan jag tänka mig?
Ja då är det aktiviteter och kompisar då, men jag har personligen inget emot att köra in henne till Enköping, som tar ca 15 min. Jag kommer troligen ha egna aktiviteter där (ex gym) att åka till.
Sen kanske det blir en helt annan sak när man väl är där... är ju bara van vid att ha bussar och pendeltåg runt knuten. Själv kör jag bil nästan överallt nu med, men som sagt ur barnsynvinkeln sett....

@JosefineLi vad menas med skumt folk i Grillby? Vi har en del skumt folk här i sthlm med, men det kanske blir mer påträngande i en liten by?
 
Det är mkt "jag" i mina texter, men det är för att det är jag som håller på och spånar ;) Sambon vill börja planera efter att vi renoverat här hemma och känt efter, men jag kan inte vänta så länge tankarna bara snurrar runt hehe.

Han har bara sagt att han kan bo precis var som helst, jättelätt att planera då :P Han säger varje sommar att han skulle kunna bo i Halmstad tex (släkt där), men för mig är det för långt från mina föräldrar.
 
En liiiiten tanke har jag också ang jobb... om man först skaffar nya jobb, och sen letar hus... undertiden kan man ju faktiskt husera hos snälla släktingar i Grillby ;) (tur att de ej har buke hehe).
De har ju till och med ett litet torp på sin tomt som står tomt...
 
Vad roligt med så mkt kommentarer, fortsätt med det!
Det verkar ju verkligen vara både ris och ros vad gäller Enköping.

Känslan jag ändå har är: att om vi lämnar stockholm så är det Enköping alt Grillby som gäller. Mest för den lilla tyggheten att jag har faster där och några bekanta i området, så man kan få lite sällskap i början hehe.

Grillbys nackdelar vad jag kan se är kanske pendlingsmöjligheterna. Vivuxna kan ju ta bilen men just när dottern blir större. Ni med erfarenheter av att bo lite mer off, hur jobbigt har det varit att växa upp utan större bussnät etc? I grillby finns skola upp till 6:an sen måste de ta sig till Enköping. men då går väl ngn form av skolbuss kan jag tänka mig?
Ja då är det aktiviteter och kompisar då, men jag har personligen inget emot att köra in henne till Enköping, som tar ca 15 min. Jag kommer troligen ha egna aktiviteter där (ex gym) att åka till.
Sen kanske det blir en helt annan sak när man väl är där... är ju bara van vid att ha bussar och pendeltåg runt knuten. Själv kör jag bil nästan överallt nu med, men som sagt ur barnsynvinkeln sett....

@JosefineLi vad menas med skumt folk i Grillby? Vi har en del skumt folk här i sthlm med, men det kanske blir mer påträngande i en liten by?

Fast pendlingen är ju inte så mycket värre än att bo på landet rent generellt. Men jag tycker ändå att det är dåligt med bussar med tanke på hur många som ändå bor där. Det är ju mycket möjligt att det förändras under tiden, har bla. varit lite snack om att öppna upp för tåg dit igen.

Eftersom det är billigt med hyreslägenheterna i Grillby så är det en del knarkare, allmänt konstiga människor osv som bor där. Men det verkar enligt bekanta mest vara folk som vill hålla sig för sig själva så jag har aldrig märkt att de skulle störa på så sätt. Men att bosätta sig i en hyreslägenhet i centrala Grillby är kanske inte min personliga dröm. Dock är det ju otroligt mycket olika sorters hus där, så det går säkert att hitta något som känns fint.

Tror det är lättare att "komma in" i Grillby då det är en del folk som flyttar dit och det gör väl folk mer öppna. Det blir mer en bykänsla där grannarna kan hälsa på varann och man får kontakt via den enda skolan som finns eller de två förskolorna som finns osv.
 
Visste faktiskt inte ens att det fanns hyreslägenheter där, ja knappt lägenheter alls... kan minnas att husen vid torget ev var lite högre ;-)

Får nog ta en tur på byn nästa gång jag hälsar på faster för att känna av läget, nu var det några år sedan vi gjorde oss av med sommarstugan så kanske minns allt helt fel :P
 
Grillbys nackdelar vad jag kan se är kanske pendlingsmöjligheterna. Vivuxna kan ju ta bilen men just när dottern blir större. Ni med erfarenheter av att bo lite mer off, hur jobbigt har det varit att växa upp utan större bussnät etc? I grillby finns skola upp till 6:an sen måste de ta sig till Enköping. men då går väl ngn form av skolbuss kan jag tänka mig?
Ja då är det aktiviteter och kompisar då, men jag har personligen inget emot att köra in henne till Enköping, som tar ca 15 min. Jag kommer troligen ha egna aktiviteter där (ex gym) att åka till.
Sen kanske det blir en helt annan sak när man väl är där... är ju bara van vid att ha bussar och pendeltåg runt knuten. Själv kör jag bil nästan överallt nu med, men som sagt ur barnsynvinkeln sett....

Jag är uppvuxen med två val på buss till skolan och två val hem, sedan gick det inte fler bussar. Jag åkte buss från och med årskurs ett till och med sista året på gymnasiet (om jag inte fick låna bil). Om man är van vid bussåkande och uppvuxen med det så ser man nog inget större problem i det, förmodligen kommer ju din dotter att ha betydligt fler bussar att välja mellan än de jag hade :) Skolskjuts ska erbjudas till alla barn som bor så att de inte kan gå, det finns någon gräns men jag minns inte hur många kilometer den är på, så det behöver du nog inte oroa dig för att dottern inte ska få.

Nu vet jag ju inte hur många personer som bor i den tilltänkta byn men det kan ju hända att det kommer att finnas kompismaterial i rätt ålder där så att skjutsandet inte behövs i så stor utsträckning förrän i högstadieålder. Då är ju barnet dessutom tillräckligt gammal för att använda de allmänna kommunikationerna så mycket det bara går. Att skjutsa hör nog till för den som är förälder :)

Som en motvikt till dina funderingar om långt bort på landet, skjutsande och allmänna kommunikationer så kan jag berätta att jag bor i en by med 16 invånare och jag har 30km till jobbet. Det bor två barn i byn och de har minst 5km rakt genom skogen till närmsta potentiella kompis. Det går en buss till skolan härifrån och en hem från skolan, det är inte linjetrafik så bussarna går inte när det är lov. Du kommer med andra ord att ha det fint i "din" by (jag googlade och det bor ju nästan 1000 personer där vilket ju ger alla möjliga servicemöjligheter) :)
 
Vad jag snappat upp av faster så är Grillby en växande by, förhoppningar finns ju för bättre kommunikationer när dottern är äldre. Fram till sexan går hon ju i skolan i byn :-)

Och så klart överlever folk med icke existerande kommunikationer också, eller begränsade. Bara svårt att sätta sig in i när man är så van att ha allt runt hörnet hehe.
Vad gäller mig och sambon så klarar vi oss säkert ypperligt, men som sagt det är barnet man tänker på mest. Man vill ju att de ska ha det så bra som möjligt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 695
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 294
Senast: Raderad medlem 6459
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 464
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 379
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp