flyttad hingstpremiering -04

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har precis fått veta att nästa år kommer hingstpremieringen för de små ponnyraserna att ligga på våren igen i stället för på hösten, som det varit de senaste två åren.
:crazy: :crazy: :crazy:
För MIG ställer det till med massor av bekymmer, för jag hade verkligen inte planerat att behöva hålla på att träna min lillhingst inför bruksprovet nu i vinter utan räknade med att ha hela sommaren på mig, då jag hade tänkt låta honom tävla lite på travet. Det blir ju faktiskt ett halvårs mindre förberedelsetid... :crazy: Känns ju inte särskilt kul! :mad: Och några travtävlingar hinns ju inte med innan dess heller för det finns inga tävlingar vintertid.
GAAAHHHHHHHHHHH :smirk:
Dessutom så vet jag inte var jag ska hitta tiden att träna honom i vinter-vår, för jag blir ju tvåbarnsmamma efter nyår.

Är det bara jag som tycker att det borde ha varit BETYDLIGT bättre upplyst om en sån förändring, att premieringen tidigareläggs med ett halvår??? MÅSTE man prenumerera på Ridsport när man är hingstägare?
Jag menar, hade det inte varit på sin plats att åtminstone berätta detta brevledes till dem som har hingstar som redan FINNS i systemet, dvs är godkända som 2½- eller treåringar och som SKA göra bruksprov som 4-åringar, så att man får veta i tillräckligt god tid att ens förberedelsetid fkrkortats med ett halvår?
Eller är jag överkänslig igen?
 
Jag är inte hingstägare, men...nej - du är inte överkänslig. Vad säger rasföreningen förresten?

Det kanske är läge att se över informationen inom föreningen. Även om rasföreningar ibland utnyttjar infospalterna i Ridsport kan detta knappast räknas som den informationskanal som når ut till flest antal medlemmar, möjligtvis med undantag av ASHV-medlemmar. Man tycker att denna typ av förändringar borde meddelas i rasklubbens tidning och på hemsidan.

Sedan är det väl inte krav på att vara medlem i rasklubben heller bara för att man har hingst, så...

Anneli
 
Oj! Vad bra att du skrev det! Vet du när hingstpremieringen är? Jag hade ju tänkt att kanske, kanske (väldigt många kansken :) ) visa min blivande treåring men nu vet jag inte. Tycker inte att han är färdig och skulle gärna vilja att han fick ett par månader på bete innan...
 
Jag vet att det inte var så länge sedan som vi hade det uppe på bordet ang welsharna så det är ganska nytt. ( typiskt shettisar att byta och ställa till det för oss andra :smirk:)Vi ska ha både höst och vår. :) så du får byta ras på din pojke....lägg benen i sträck och öka knälyften :D
 
Det ska vara en visning både på våren och en på hösten har jag hört kolla med shetlandsföreningen. Jag är nästan hundra på att det ska vara 2 st i allfall för shettisarna bara för att man själv ska kunna välja när jag tycker att min hingst gör sig bäst så har jag fattat den när jag har pratat med de större uppfödarna, har nämligen själv 2 st 2 åringar som jag ev ska visa nästa år :smirk:
 
*pust*

Jag ska nog kontakta någon som kan ge mig klart besköed, för jag blev RIKTIGT orolig ett tag... Det vore ju högst olämpligt att ge sig på att köra in ponnyskrället NU, när jag själv är högdräktig... Och jag hinner ju inte direkt komma i form så att jag kan träna honom ordentligt innan dess.

När jag tänker efter så är han ju faktiskt godkänd t.o.m -04 , så han borde ju få betäcka den här säsongen också även om han inte visas...

Datumet för premieringen var det nån som frågade efter. 23-24 april (eller om det var 24-25?) Proposition finns på SPAFS hemsida.
 
Jag har också en som är godkänd t.o.m -04 (russ). Om jag har förstått det hela rätt så måste jag visa honom på hösten -04 eller våren -05 för att få förlängt betäckningstillstånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp