Bukefalos 28 år!

Flytthjälp

Philosophia

Trådstartare
Jag håller på att ta in offerter för flytthjälp och blir inte riktigt klok på de jag får in då priserna varierar kraftigt. Ett företag räknar med att det ska ta 7-8 h att lyfta in vårt bohag som ryms på 80 kvm (redan packade kartonger och möbler) i en lastbil, för att sedan köra det exakt 3 km och sedan lasta av prylarna i huset. Jag får inte ihop det. Jag har tillsammans med sambon packat lastbil och flyttat 20 mil och sedan packat upp på betydligt kortare tid.

Detta företag är dock de enda som uppskattar tidsåtgången, övriga anger endast pris/timme. Så det är ju intressant information. Men min fundering är om det är rimligt att räkna med så många timmar för en flytt? Vad säger ni som har anlitat flyttfirma?
 
Jisses - det kan omöjligt ta så lång tid!
Är allt redan packat och det bara ska stuvas in och sen bäras in borde det vara gjort på ett par timmar. 8 låter helt horribelt

Skönt att det inte bara är jag som tycker att det låter orimligt. Det skulle kanske vara rimligt om de körde en kartong eller möbel i taget. :D
 
Jag tänker mig att tre timmar är rimligt. 1,5 h för att lasta (lägenheten ligger på andra våningen, men det finns hiss precis utan för dörren), max en halvtimme att köra till radhuset och backa intill lastbilen intill det (lite trångt och knixigt) och sedan en timme för att lasta ur.
 
hur många personer tänkte dom använda? Är hissen stor? Vi flyttade från 80kvm (obs! Fanns dock bohag för 40kvm till så var en hel del!). Fanns hiss i gamla lägenheten och en trappa upp. Den nya hade en pyttehiss och fyra trappor upp, dvs dom fick bära upp alla möblerna i trappan.. stora tunga. Nya lägenheten var nästan runt hörnet Men var en trång gata så dom kunde inte ta stora lastbilen =fick köra flera rundor.

Detta tog runt 8 timmar och dom var fyra personer om jag minns rätt och vi hade packat allt innan. Just det. Då plastade dom in alla möbler också.. vi är supernöjda! Men tror det hade gått snabbare om vi hade haft mindre grejer och dom kunde ta den stora lastbilen
 
Jag håller på att ta in offerter för flytthjälp och blir inte riktigt klok på de jag får in då priserna varierar kraftigt. Ett företag räknar med att det ska ta 7-8 h att lyfta in vårt bohag som ryms på 80 kvm (redan packade kartonger och möbler) i en lastbil, för att sedan köra det exakt 3 km och sedan lasta av prylarna i huset. Jag får inte ihop det. Jag har tillsammans med sambon packat lastbil och flyttat 20 mil och sedan packat upp på betydligt kortare tid.

Detta företag är dock de enda som uppskattar tidsåtgången, övriga anger endast pris/timme. Så det är ju intressant information. Men min fundering är om det är rimligt att räkna med så många timmar för en flytt? Vad säger ni som har anlitat flyttfirma?

7-8 timmar/man eller 7-8 timmar debiterat? Två personer fyra timmar är ju 8 timmar debiterbart.
 
hmmm. Det gick på 7000-8000 totalt för hela kalaset.Men när jag tänker efter så kanske det tog lite mindre än 8 h.. men vi hade grymt mkt grejer så ert borde inte ta lika lång tid. Du kan ju annars höra med dom andra som offererat hur lång tid dom tror det tar. Som en fingervisning. Sen kolla vad som ingår, behöver ni låna lådor? Vi fick lådorna hemleverade och fick ha dom typ en månad efter. Hör med bekanta om dom har erfarenheter av någon. Vissa är inte så bra. En granne flyttade precis och dom var väldigt oförsiktiga med möblerna och dom hade inte plastat in möblerna (inga selar heller när dom lyfte) så jag är glad vi tog dom vi tog när man såg hur oförsiktiga dom var.
 
hur många personer tänkte dom använda? Är hissen stor? Vi flyttade från 80kvm (obs! Fanns dock bohag för 40kvm till så var en hel del!). Fanns hiss i gamla lägenheten och en trappa upp. Den nya hade en pyttehiss och fyra trappor upp, dvs dom fick bära upp alla möblerna i trappan.. stora tunga. Nya lägenheten var nästan runt hörnet Men var en trång gata så dom kunde inte ta stora lastbilen =fick köra flera rundor.

Detta tog runt 8 timmar och dom var fyra personer om jag minns rätt och vi hade packat allt innan. Just det. Då plastade dom in alla möbler också.. vi är supernöjda! Men tror det hade gått snabbare om vi hade haft mindre grejer och dom kunde ta den stora lastbilen

Två personer. Hissen är stor och är belägen en meter från dörren och därefter 7-8 meter från hiss till lastplats (helt plant).

När jag hör mig för så verkar det dock vanligt att det tar 6-8 h med flyttfirma för vår storlek på bostad. Men då försvinner nästan hela poängen för oss då vi framförallt ville spara tid. :)

Inser att jag och sambon måste vara extremt snabba packare!
 
Alltså mellan 14-16 arbetstimmar. Ja, man vill ju ofta fylla en hel dag. Jag hade nog försökt lirka med övriga för en tidsuppskattning och sedan jämfört utifrån det.

Ja det får nog bli något sådant då det framförallt är tidsåtgången som vi vill minimera. Vi har fått in en offert på lastbil med fyra personer, så jag ska höra med dem hur lång tid de beräknar att de tar på sig.
 
Ja det får nog bli något sådant då det framförallt är tidsåtgången som vi vill minimera. Vi har fått in en offert på lastbil med fyra personer, så jag ska höra med dem hur lång tid de beräknar att de tar på sig.

Hur många kubikmeter är det? Går det att samla några kompisar och hyra lätt lastbil själv?
 
Själv är bäste dräng? :) Ibland är det helt enkelt inte värt hjälpen, om man ändå packar själv.

Det hade varit skillnad vi flyttat till annan ort då flyttfirma gör att man slipper omaket att köra tillbaka flyttbilen (om den inte kan lämnas på slutdestinationen). Visst kan det vara skönt att slippa bära, men så betungande tycker jag inte att det är värt det om det inte samtidigt ger andra fördelar.
 
Vi flyttade våra 68 kvm (3 trappor upp utan hiss) plus välfyllt garage (i marknivå), med transport 1,5 mil, på ca 4 timmar. Flyttfirman kom med fyra killar och två mindre lastbilar. Vi betalade 980 kr/h. Lån av flyttkartonger ingick.
 
Och även om vår flyttfirma kom en dag för tidigt så rekommenderar jag dem. Läs offerten ordentligt så allt blir rätt bara. De var trevliga och serviceminded, och hanterade våra saker väl. De har bas i Grimsta, Vällingby.
 
Har precis fått in offert på flyttfirma, 800 kr/h (efter rutavdrag) och de beräknade att det skulle ta 6 h. Sträckan är 20 mil... 2 personer räknade de med, så 3600:-
Men då angav vi att vi bara ville fylla en lastbil och så tar vi det som blir över med bil/släpkärra.
 
När jag flyttade nyligen tog det "min" flyttfirma 4,5h för tre man att flytta 34 kvm plus ganska tomt förråd. Det kändes inte som att de sölade, de sprang på rätt bra. I princip allting var packat, men de packade om ett par lådor som de ansåg vara för tunga.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 690
Senast: lindaf
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 971
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 330
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp