Bukefalos 28 år!

Fodax och andra färskfoder.

Sv: Fodax och andra färskfoder.

Har en mycket kräsen herre, har testat klass men det fick man rent truga i honom och han går för närvarande på torrisar, hills puppy, och jag funderar på att beställa ifrån fodax och se om herrn tycker om det bättre. Han är tunn, både hull och muskelmässigt, är det röd jag borde prova då? Han har "mage av plåt" så på den fronten är jag inte orolig. Får inte upp leveransschemat, visst passerar dom skellefteå, när/var?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag beställde grön, men fick vit pga felpackad bil. Ska testa grön nu i nästa laddning...
Mina är högaktiva BCs, så vikten är jag knappast orolig över. Snarare väldigt skönt att kunna hålla dem i så bra hull som de faktiskt har, utan att behöva fläska på en massa extra i maten. Tilsätter bara ägg, fil och lite matrester ibland, ffa för valpens skull.

/Migo
vars pojkar nyss slök kvällsmaten med stor aptit. Kan det vara en vanesak?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Röd är kraftigast av alla, och på normalfödda hundar så duger alla varianterna till att få upp dom i vikt faktiskt - eftersom dom är kraftigare än större delen av alla torrfoder och andra färskfoder. Men med Röd så går det fortast, absolut! Mina gillar den bäst också, fisk är smarrigt tydligen!

Klass får jag inte i 3 av 4 hundar här hemma :crazy:
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Låter bra det, vi har ju fortfarande en del att ta igen sen hans äventyr, trots att han har ökat 2,5 kg sen han kom tillbaka och ligger nu på knappa 10 och det finns fortfarande mycket att hämta ffa muskelmässigt.

Nej, ett evigt slibbande med korvarna och så fick jag slänga mängder, och han var då verkligen inte överlycklig över det.

Har du koll på om dom far förbi skeå? :)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

*KL*

Jag gjorde slag i saken och köpte röda fodax till min magra hund. Som givetvis vägrar äta det. :crazy: Han vill inte ens smaka på det om han slipper. Fick en påse vit också, av misstag pga felpackad bil eller så. Det kan han äta lite av, fast inte med sån där superaptit.

Jag blandar i ister (som jag äntligen fått tag på) och då får han iaf i sig lite vit fodax när han försöker plocka upp isterbitarna. Men den röda vägrar han som sagt. Så tjaa. Om någon i sthlm vill testa så har jag två påsar här. Haha! Vill inte ge det till valpen heller som är lite rultig och äter allt. Känns lite för "starkt" för henne. :crazy:
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Får han mycket rent kött eller högenergifoder blir han dålig, (har testat robur, RC, orijen, doggy, precept) så jag har utgått från att det är det som gör honom dålig. Dessutom går han ner i vikt på högenergifoder.

Dock blir han inte dålig av råa märgben, som ju är väldigt feta.

Men jag ska nog se om jag kan köpa lite fodax och testa någon vecka. Det visar sig på en gång om det inte fungerar.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Hm. Du kanske skulle prova lite grön istället? Den är poppis här hemma i alla fall. Skulle kunna svänga förbi med några kakor.. Hemma imorgon? ;)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag ska studera innehållsförteckningarna noga och lämna till vet. för godkännande! Han har magsår och ev. lider han även av foderallergi och då misstänker de främst ett protein. Därav den strikta dieten. (Jag trodde det var känsligast med gluten!)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Vom og hundemat skulle jag absolut testa då, de kan du ju köpa korvarna styckvis.

Svarar samma till dig Galateha :) 17kr för en korv, så kan du ju testa bara.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Vill du ha några röda i utbyte kanske? :D Imorgon är jag bara hemma en sväng mellan 19 och strax efter 20, sedan är jag hemma vid elva igen. :crazy:
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Ska förbi syrran runt sju tänkte jag. Blir väl mest slänga på dig en påse eftersom Abbe mår dåligt. Hör av mig under morgondagen. :)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

En till som har fodax här. Jag har köpt ett packe musch-korvar nu. Korvarna köper man i 5-pack. Korvarna håller sig i rumstemperatur i 9 månader, men när man brutit förpackningen så är det kylskåps- eller frysförvaring som gäller. Jag har löst det så att jag skär upp korven (som att skära i grynig blodpudding när den är tinad och fungerar ok som belöningsgodis, men det blir lite smuligt) i 10 skivor och så fryser jag in hela korven i skivor och tinar en åt gången. Just nu är han på invänjning och han verkar gilla smaken precis lika bra som fodax vit som jag också har.

Köpte musch eftersom den är så mkt enklare att ha med sig om man ska på lite längre resa, men jag har också Standardt torrfoder att blanda med, som ju också blir betydligt enklare att hantera om man ska iväg.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

-KL-

Blir så sugen på att testa färskfoder på min dvärgpudel. Hon är kräsen i maten, äter inte så mycket. Behöver egentligen gå upp i vikt, men det känns i princip omöjligt, jag får henne inte att äta mer än vad hon gör nu. Hon är också en sådan där som inte bryr sig om man serverar maten. Finns det andra intressanta saker så gör hon hellre det.

Hon är ju inte farligt smal, men ett eller ett par kilo skulle inte skada. Dessutom vore det ju så roligt om hon kunde tycka att maten var såååå god! som när hon får sitt märgben.

Hon äter Eukanuba just nu, och har så gjort hela tiden. Alltid ätit torrfoder. Hur brukar de klara övergången och hur tillämpar man det som bäst? Min blir ju dålig i magen om hon får i sig för mycket av annat, men det är ju för att hon inte heller att få annan kost eller något kött.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag bytte faktiskt bara rakt av och mina hundar reagerade knappt. Möjligtvis liiite hårda i magen första dagen, men inte så det verkade besvärligt. Och min hane som vägrar äta äter färskfoder betydligt bättre än torrisar, även om han just nu inte vill ha sitt fodax. Magarna är bättre, dom bajsar mindre och Cerberus har för första gången gått upp i vikt. :p Så jag är bara nöjd helt enkelt. :D
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Röd är kraftigast av alla, och på normalfödda hundar så duger alla varianterna till att få upp dom i vikt faktiskt - eftersom dom är kraftigare än större delen av alla torrfoder och andra färskfoder. Men med Röd så går det fortast, absolut! Mina gillar den bäst också, fisk är smarrigt tydligen!

Klass får jag inte i 3 av 4 hundar här hemma :crazy:

Efter ett par månader med fodax kan jag konstatera att det är det foder för dagen som funkar bäst på hundarna, dock skulle jag vilja att tiken som idag äter ca 1.5 gånger rekommenderad giva ökade lite i vikt.

Då hon är den som är kräsen i huset ( hanen skulle kunna äta till dess att han sprack, och har hull så det räcker, han får dessutom till största delen ändå Hills valp torrfoder) så får jag nog inte i henne ännu mer i mängd och jag har därför sneglat på att prova den röda istället på henne eller hälften/ hälften.

Dock blir jag ju lite fundersam över fodax text " (endast för hårt arbetande hundar, ex. draghundar)"

visserligen lever vi ett aktivt liv då de är med mig hela långa dagarna men inte är hon någon draghund inte :D
Funkar det ändå, eller kan det ställa till det, ex genom lös mage, för snabb tillväxt etc?

Någon som vet och fler här som ger sina den röda ?
 
Senast ändrad:
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag får väl svara igen då :D

Mina käkar ju Röd (Eller ja, just nu äter dom RC igen, för frysen är trasig så jag måste spara ihop 6000 kr till ny..) och unghunden har ätit det på heltid sen ca 3 mån ålder, med extra tillskott av foderkalk under tiden hon fortfarande växte ordentligt. Runt 9 mån ålder så avstannade hon till största delen i tillväxten, och då fick hon bara Fodax.
Har fungerat toppenfint än så länge. Lagom i hull och muskler, god aptit, alltid perfekt i magen etc.
Tillväxten kan man inte styra med maten io den bemärkelsen som många tror, en hund växer inte snabbar genom mer fett/protein. Däremot kan man förstöra dess tillväxt genom att ge för lite, men då snackar vi vääääääldigt för lite, vilket inte är vanligt här i Sverige faktiskt.

Alltså, min största som kräver allra mest, han är ju inte någon superaktiv hund heller. Han har helt enkelt en mycket hög förbränning bara! Under "högsäsong" så kör vi DW (Drag Weight, han dragtränar längre sträckor med vikter mellan 20-30 kg bakom dig), går promenader, han leker lös ihop med flocken, kastar boll osv osv.. Men det kallar jag inte någon slädhund som springer 5 mil om dagen med hög vikt bakom sig inte, haha!

Nej, jag kommer alltid att köra det på mina växande hundar i alla fall :)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

*kl*

Jag ska testa den röda, så fort jag hittar en frys.

Vad ska jag gissa på att en GD, unghund, behöver äta av fodax när hon med nöd och näppe håller hull på 3 liter standardt extra?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Nu ska jag beställa en laddning till, tillsammans med en (registrerad) kennel. Vet du om de har rabatter för kennlar utöver prissänkningen det blir när man köper _mycket_?

/migo
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Inget rabattsystem för kennlar så vitt jag vet om, utan man får handlar över 13 påsar och då får man lägsta priset.

Mycket möjligt att man kanse kan deala fram något annat pris, om man nu köper riktigt stora mängder..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kör just nu med Bravo men funderar på att byta över till Fodax. Har dock en del frågor som förmodligen egentligen skulle ställas direkt...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp