Bukefalos 28 år!

Fodax och andra färskfoder.

Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag har gått över från fodax vit till röd på min AA tik. Hon är extremt kräsen och äter inte tillräckligt för att hålla det hull jag vill men med den röda är det bättre, hullet är bättre och hon verkar gilla den röda mer.
Inget problem med mage eller liknande utan bara posstivt.


Jag har nu köpt en valp som är 8 veckor och funderar på att ge honom fodax i kombination med ett valpfoder.
Är det den röda som är bäst då? Kan man "bara" ge fodax till en valp och vad bör man isf komplettera med och hur mycket?
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Du kan ge bara Fodax, om du komplementerar med foderkalk, enligt tillverkaren. Det gjorde jag, och det verkar ha fungerat finfint :)
Hon åt även en mindre mängd valpfoder också, så att hennes mage skulle kunna tåla ett tvärt byte till bara torrfoder, vid resor eller liknande.
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Nu när jag kommer att gå från 1 till 3 hundar så kollar jag på att ev börja ge fodax istället för bravo som Ila äter i dagsläget. Helt enkelt för att få ner matkostnaderna.
Bebben, du som kan våra hundar och fodret. Ila äter bravo röd idag, den med vom för aktiva hundar. Motsvarar fodax röd samma sak? Är den röda fodaxen att föredra till valpen? Vill ju gärna kunna ge hundarna samma sort annars blir det hemskt bökigt.
Ila hänger med på joggingtur några mil i veckan, tränar och tävlar agility, mycket rörelse i skog och mark. Helt klart så rör hon sig mer än den genomsnittliga hunden, men någon slädhund är hon ju inte. ;)
 
Sv: Fodax och andra färskfoder.

Jag är inte Bebben, men jag kan svara på vad våra jakthundar äter :)

Ipod äter Fodax Vit under jaktsäsong och håller sig välmusklad och i bra hull på den, han har bra med energi och orkar hur mycket som helst (det är inte ovanligt att han får ihop 5 mil på en helg).
Nu när det inte är jaktsäsong och han motioneras som vanligt (ungefär timslånga promenader varje dag varvat med att springa ungefär milen några gånger i veckan, samt en del lösgående hemma på gården och spår samt simning på sommaren) så klarar han sig hittills gott på den gröna.
Han har dock lätt för att hålla både hull och muskler :)

Gammelman som är pensionerad går på den gröna året runt, han har lätt för att lägga på sig och blev lite tjock på den vita.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kör just nu med Bravo men funderar på att byta över till Fodax. Har dock en del frågor som förmodligen egentligen skulle ställas direkt...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp