Födda 2013 del 4

Låter verkligen inte kul, stackars dig! Dålig stil att ingen annan vill låta sin häst vara sällskap när din har en såpass allvarlig skada, det borde ju gå att hästarna turades om att vara inne någon timme var...

Det gick inte med en liten sjukruta ute där hon inte får plats med att springa? Typ 5x5 meter? Allra helst på gräs så att hon kan hålla sig lugn genom att äta...?

Vissa hästar kan behöva lite lugnande för att klara av boxvila, men de flesta är okej om dom får ha lugna kompisar runt sig + mat. Då min studsboll till häst var skadad förra året gav jag kamilja i fodret varje dag, fick tipps om det från en kompis som använt det till en unghäst som bröt benet. Det verkar lätt lugnande och fungerade bra på min + det är rätt billigt.

Sjukrutorna tenderar att bli väldigt leriga.. så jag har varit lite tveksam till det pga såret.
Kamilja? Aldrig hört talas om :) vart får man tag på det?

Finns det annars ställen man kan skicka dem till där de sköter allt? Kommer såklart inte bli billigt men hyran nu är på 1300+ bensin mm
 
Sjukrutorna tenderar att bli väldigt leriga.. så jag har varit lite tveksam till det pga såret.
Kamilja? Aldrig hört talas om :) vart får man tag på det?

Finns det annars ställen man kan skicka dem till där de sköter allt? Kommer såklart inte bli billigt men hyran nu är på 1300+ bensin mm
Ja det finns ju rehabställen, bor inte du i göteborgstrakten? Vill minnas att jag läst om såna ställen där. Men slipper du hyran på ditt vanliga ställe om hon åker bort?
 
Jag har bestämt nu att det inte blir några Breederskval eller andra tävlingar för oss i höst. Känns inte lönt att lösa alla licenser osv för de månaderna som är kvar av året och hon har inte de gångarterna som krävs för att komma upp i 78% på unghästbedömning i alla fall. Så vi håller oss till pay and ride / pay and jump och kanske lite terrängträningar om vi får ihop det.

Sedan satsar vi på Breeders nästa år istället, det känns som ett mer rimligt mål. Galoppen är ju hennes starka sida så förhoppningsvis kan vi få till stabila enkla byten och förvänd nu på ett år. Och hoppas att lite mer grundstyrka i traven gör att den inte drar ner för mycket :). Där "räcker" det ju med 72% i det svåraste programmet.
 
@Gabby_Ossi Det var väl ett smart val? Finns ju ingen anledning att slänga ut alla pengar på nåt som kanske inte ger ett skit iaf.

Eskil har 1 tävling till inom kort sen får vi se om han ska komma hem på vintervila.
 
Sjukrutorna tenderar att bli väldigt leriga.. så jag har varit lite tveksam till det pga såret.
Kamilja? Aldrig hört talas om :) vart får man tag på det?

Finns det annars ställen man kan skicka dem till där de sköter allt? Kommer såklart inte bli billigt men hyran nu är på 1300+ bensin mm

Äsch, jag stavade fel, ska förståss vara kamomill.... :o

Går det inte att lägga ett bandage över såret så det inte kommer in lera? Men ser problemet om ni har lika blött i marken som vi har. :(
 
Blev inget breeders för oss heller, var inte värt att pusha dit plus att Lilleman fick ett sår på knäet med tillhörande svullnad. Så känslig.

vilade en vecka, igår satte jag igång honom med lite longering. Sååå lycklig kille när jag gjorde iordning honom. Gick bra att tränsa lös i boxen och hetsade han upp sig under longering kunde jag enkelt bryta och återkalla uppmärksamheten. Så skönt att det börjar sitta nu! Han är reaktiv fortfarande (och kommer alltid vara) men nu har vi kontakt. Riktigt gullig är han nu min busunge :love:
 
Ja det finns ju rehabställen, bor inte du i göteborgstrakten? Vill minnas att jag läst om såna ställen där. Men slipper du hyran på ditt vanliga ställe om hon åker bort?

Nej jag bor i Linköping :)


Äsch, jag stavade fel, ska förståss vara kamomill.... :o

Går det inte att lägga ett bandage över såret så det inte kommer in lera? Men ser problemet om ni har lika blött i marken som vi har. :(

Har alltid ett stort bandage runt om såret :) ja det blir geggigt på 2minuter.

@Nepenthe, det går att plegga de lite lätt så de kan gå i sjukhage. Finns i granulatform man kan köpa.

Ska kolla upp detta!

Tack för era svar!
Igår var hennes knä svullet :confused: en i stallet trodde att de var för hon legat ner och det syntes ju att hon gjort. Men svullnar det upp då?
Hoppas hon inte skadat det med nu..
 
Tack för era svar!
Igår var hennes knä svullet :confused: en i stallet trodde att de var för hon legat ner och det syntes ju att hon gjort. Men svullnar det upp då?
Hoppas hon inte skadat det med nu..
@mackan kanske vet nåt rehabställe runt Linköping?

Öh va? Näe, ett knä svullnar inte upp av att man ligger ner? Är det knäet på samma ben som griffelbenet gått av på?
 
Ok men då får du väl ett svar snart hoppas vi på.
Hon har stått och sparkat i boxen :banghead:
Slagit knät mot krubban, sparkar bakut, gått omkull mm mm Får reda på mer o mer desto mer jag pratar med andra i stallet.. Ingen som tagit kontakt med mig om detta.
Veterinären skulle ringa idag så jag måste rådfråga om en annan lösning än boxvila
 
@mackan kanske vet nåt rehabställe runt Linköping?

Öh va? Näe, ett knä svullnar inte upp av att man ligger ner? Är det knäet på samma ben som griffelbenet gått av på?

Eh what ? :confused:
Nej jag har ingen koll på rehab stall runt Linköping eller allmänt :D Dels bor jag ju inte runt Linköping, och dels har jag aldrig behövt förkovra mig pga väldigt förskonad under åren gällande skador på mina hästar. Mina hästvänner och bekanta har nog typ aldrig ställt hästarna på konvalecentanlägging de heller , har de skadad häst har de stått på klinik pga akutläge och sen rehabats hemma.

Rehab anläggning är ju en nyare förekomst senaste 10 åren, som inte är så väldigt frekvent använt av gemene man generellt .

Ingen aning om vad tråden handlar om f.ö - svarade bara på taggen .
 
Senast ändrad:
Hon har stått och sparkat i boxen :banghead:
Slagit knät mot krubban, sparkar bakut, gått omkull mm mm Får reda på mer o mer desto mer jag pratar med andra i stallet.. Ingen som tagit kontakt med mig om detta.
Veterinären skulle ringa idag så jag måste rådfråga om en annan lösning än boxvila
Men herregud??? Varför har de inte berättat det för dig?
 
Eh what ? :confused:
Nej jag har ingen koll på rehab stall runt Linköping eller allmänt :D Dels bor jag ju inte runt Linköping, och dels har jag aldrig behövt förkovra mig pga väldigt förskonad under åren gällande skador på mina hästar. Mina hästvänner och bekanta har nog typ aldrig ställt hästarna på konvalecentanlägging de heller , har de skadad häst har de stått på klinik pga akutläge och sen rehabats hemma.

Rehab anläggning är ju en nyare förekomst senaste 10 åren, som inte är så väldigt frekvent använt av gemene man generellt .

Ingen aning om vad tråden handlar om f.ö - svarade bara på taggen .
Sorry, tänkte du möjligtvis hade koll på andra sidan pölen....:D
 
Men herregud??? Varför har de inte berättat det för dig?
Ja du, jag frågar mig samma sak.
Jag är redan i stallet två gånger per dag och så kommer någon fram "ja gud va hon levde om igår och sen ramlade hon" :cry:
Tillomed min pojkvän som inte har någon vana av djur eller häst undrade också varför de inte hör av sig när sånt händer.

Många förståsigpåare finns och de märks mer nu när man har en skadad häst. Då vet alla hur jag ska göra och inte. En tjej har sagt från dag ett " jag skulle ha henne ute på betet med de andra" drog en massa liknelser men ingen av de hästarna hade ju haft en fraktur.. ja ni
Ska sluta tjata om detta här nu, kapar bara tråden!
 
Det finns ett rehabställe i Kvicksund som vi remitterat en del till. De är väl rätt ensamma om att få det resultat de får i Mälardalen.
Jag hade absolut kunnat lämna min häst till honom när som helst.

Jag vet inte om det är för dyrt/långt bort.

Men många rehabstall vet inte riktigt vad de gör. Det här drivs av en western-kille som ridit landslag och nu tränar landslag och hans fru som är equiterapeut och ridit i dressyrlandslag åt Norge.
De har dit veterinär, hovis etc. Och det går att få hästen rehabiliterad i box, sjukhage och vanlig hage.
Vill man ha träning framöver kan den gå vattenband eller de rida.
Solarie, skrittband finns med och ev vibrationsgolv.
Fin anläggning som sköts väl.
Nu är det snart bara en vecka kvar sen ska de kontrollröntgas så jag försöker hålla ut.
Veterinären är så politisk i sina svar "hon får inte springa" så jag får väl ta ett eget beslut mellan pest eller kolera om hage eller box. Nu har jag dock en kompis som också är skadad
 
@Mistimed Hur är det med din fina Iska??

Kul att du tänker på Iska! :love:

Hon har ju vilat hela sommaren pga senskada i ett bakben. Jag skulle ha börjat skritta henne i slutet av augusti enligt vet, men då jag inte upplevde att hon var så pass mycket bättre som jag hade velat får hon vila en månad till. Jag kanske är fjantig men better safe than sorry. Tar ut vet för kontroll i höst innan jag börjar trava med henne igen tänkte jag.
I övrigt är hon väldigt glad, trivts på betet med sina polare och är rätt rund om magen nu. :p Märktes tydligt att hon fick mycket mer energi när de fick komma till vinterhagen och ha tillgång till sin stora, fina ligghall dock. Hon verkar vila bättre där. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 338
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp