Födda 2013 del 4

Absolut. Stoppet kom heller inte på hinder utan när han stökade för en blomma och tält i anridningen. Vi finns på instagram om man vill se busen (blandat med massa barnbilder ;) ) sandstromp.

Igår fick han lunka i ridhuset. Trots stort ridhus kändes det stökigt med 10 ekipage som red kors och tvärs och rätt dålig koll. Frasse är nästa som bäst i såna miljöer, då lunkade han coolt runt utan nåt enda litet skutt.
Ganska typiskt buspållar! Då har han tillräckligt med aktivitet runt sig o behöver inte skapa nån själv...haahhahaha
 
Alla era hästar är så duktiga o har kommit så långt! Själv är jag glad att vi kan rida ut utan ledare.:laugh: Självklart med Heddan som ledsagare dock.
blogger-image--1901738351.jpg
 
Så kul att se hur långt ni har kommit med era småttingar som numera har börjat växa upp, vart tog tiden vägen?? :nailbiting:
Min fröken var iväg på utbildning innan sommarbetet och var borta i två månader därefter blev det lång sommarvila.
Vi börjar väl så smått komma igång men vi tar det lugnt då jag inte har någon brådska.
Idag var det busväder så vi tog en promenad och trots att det blåste en del så höll sig fröken på mattan. :)
22222049_10154967476407283_5465134608446746687_n.jpg
 
Igår var det hoppträning för känd skåning på besök. Och Frasse var en stjärna! Så cool och duktig. Fick fint beröm av tränaren vilket tydligen är ovanligt. Jag glömde filma, satt och njöt av min fina pålle på läktaren. :heart
Vad roligt! Liten film kanske?:)

@Nepenthe Hur lång var konvalescensen nu då?

Eskil tränar på, har 1 tävling kvar o sen blir det vintervila för honom. Ska gå i hage i minst 1 månad är tanken o sen bara ridas ut resten av vintern.
 
nej tyvärr missade jag att filma, beridaren höll på att slå ihjäl mig ;)
Frasse har också en tävling kvar, ska gå 85+95. Sen blir det en månads helvila, har inte riktigt löst den. Han kan gå hemma men jag tror han kommer terrorisera sin mor nåt grymt då. Sen ska han igång igen.

Då jag inte rider honom (typ alls) men ffa inte i skogen så tar jag med honom vid hand när jag rider ut mamman. Vi har varit ute i mörker och igår i skymning och han är riktigt duktig. Vi skrittar och travar, han har så pass mycket större galopp än mamman så den blir lite för svår känner jag, men det känns som bra för honom att röra sig utan ryttare och bra mentalt.
Sista 2 veckorna har han gått mer regelbundet och det är helt klart det som funkar bättre med honom. Inte en enda avsittning ;)
 
I helgen har Florence flyttat till ridhuset. Så idag red vi första ridpasset på slätt underlag sedan visningen förutom dressyrtäningen där jag åkte av ;).
Imorgon blir det hoppträning, min systers häst har slagit hål i huvudet så vi hoppar in på deras fasta plats. Därför var fokuset lite idag också att hitta "hoppformen" i galoppen, alltså få upp huvudet och fram nosen. Kollade av lite genom att göra några byten, funkade bra åt båda hållen! Tänker att det är bra att hon kan principen med hjälpen och hur hon ska göra i kroppen innan vi börjar för mycket med förvända galoppen. Men blir ju "hoppbyten", bara lätt sits och i hoppsadel för att hålla isär det lite i alla fall.
 
Här kommer film från hoppträningen, alltså första hoppningen sedan visningen i början på Juli. Det går lite hejsan svejsan men hon vill ju hoppa i alla fall :laugh:. Även om vi inte riktigt prickar alla gånger. Annars är fokus på att försöka hitta ett läge där hon får ut halsen men utan att dyka eller springa iväg, och att jag inte ska trycka ner handen.

 
@Gabby_Ossi Jag tycker hon är käck din lilla pålla! Men i mina ögon rider du för långsamt/håller ihop för mycket på en så ung häst. Speciellt i svängarna sätter du dig ner o tar bort galoppen istället för att rida på framåt? Kolla i slutet när du hoppar långsidan i höger varv, sista gången rider du framåt i svängen o då stämmer det helt plötsligt....och hon får mycket mer tid på sig att hitta på krumelurer o bus när du har det långsamma tempot. Tror du skulle tjäna på att stå upp mycket mer o bara mjukt sätta dig ned de sista stegen sen upp igen o släppa fram så fort du landat.
 
@Gabby_Ossi Jag tycker hon är käck din lilla pålla! Men i mina ögon rider du för långsamt/håller ihop för mycket på en så ung häst. Speciellt i svängarna sätter du dig ner o tar bort galoppen istället för att rida på framåt? Kolla i slutet när du hoppar långsidan i höger varv, sista gången rider du framåt i svängen o då stämmer det helt plötsligt....och hon får mycket mer tid på sig att hitta på krumelurer o bus när du har det långsamma tempot. Tror du skulle tjäna på att stå upp mycket mer o bara mjukt sätta dig ned de sista stegen sen upp igen o släppa fram så fort du landat.

Jag står faktiskt i lätt sits mesta av tiden (har dock lite längre stigläder än jag brukar vid hoppning eftersom jag inte var säker på hur mycket hon tänkte bocka, så syns inte så bra). Sätter mig ner och tar tillbaka några galoppsprång innan när jag rider på hindret med bocken framför för att vi skulle få in 2 galoppsprång och inte gå av på 1 som det blev första gången :angel:. Och första gången vi skulle rida på oxern eller linjen med räckena, men det var nog lite reflexmässigt för att få mer inverkan när hon skyggade för hörnen. Men jag håller med i princip, och nu när jag vet att hon i alla fall inte kommer slänga sig åt sidan framför något hinder gör det kanske inget om vi inte kommer riktigt så långt ut i svängen som jag hade velat. :p
 
Jag står faktiskt i lätt sits mesta av tiden (har dock lite längre stigläder än jag brukar vid hoppning eftersom jag inte var säker på hur mycket hon tänkte bocka, så syns inte så bra). Sätter mig ner och tar tillbaka några galoppsprång innan när jag rider på hindret med bocken framför för att vi skulle få in 2 galoppsprång och inte gå av på 1 som det blev första gången :angel:. Och första gången vi skulle rida på oxern eller linjen med räckena, men det var nog lite reflexmässigt för att få mer inverkan när hon skyggade för hörnen. Men jag håller med i princip, och nu när jag vet att hon i alla fall inte kommer slänga sig åt sidan framför något hinder gör det kanske inget om vi inte kommer riktigt så långt ut i svängen som jag hade velat. :p
Ok men du kan stå ännu längre innan hinder o låta henne gå framåt istället för att ta tillbaka, jag lovar att du får bättre språng. :D
 
Man kan verkligen se släktdragen med Frasse :D
Beridaren är på mig att jag inte får låta honom "blåsa ur sig" när jag longerar eller tömkör. Tydligen blir inte lydnaden bättre av ett varv själv runt galoppbanan med tömmar lösa runt benen :eek: :o.

Jag såg ens bekant 4åring i ridhuset, den trallade runt lugnt och avspänt redan från början. Hade tydligen varit i skåne på utbildning så jag funderar på att boka en transport nu. Vart i skåne är inte så noga va? :D
 
Florence var ute på egna äventyr i fredags... Skulle skritta ut en runda, när vi kommit halvvägs så är där någon ute och rider på ett fält på en ponny som lattjar runt och bockar som bara den, då taggar såklart Florence också igång :cautious:. Sedan efter det är såklart allt farligt, men vi tar oss ändå förbi en trädgård med en jätteläskig gubbe, en livsfarlig stenhög, ett hus med eld i skorstenen och en hundgård med två skällande hundar. Efter diverse luftsprång, piruetter och backandes ner i diket men ändå.
Men när vi är vid någon av de sista gårdarna innan stora vägen så går där först en flock får och sedan kossor precis ute vid vägen, och på andra sidan är det nysått fält så går inte att ta avstånd heller. Så jag hoppar av och tänker att jag går sista lilla biten med henne hem eftersom jag ändå tänkt göra det vid vägen. Men innan jag ens hunnit knäppa loss tygeln för att få något längre att hålla i kommer alla fåren springande mot oss, Florence kastar sig bakåt, reser sig och jag har inget kvar att hålla i. :banghead: Så hon börjar springa tillbaka på vägen samma håll som vi kom, skyggar för en skylt bredvid vägen och hamnar då inne i fårhagen... Springer där några varv i full fart med fårflocken tätt bakom innan hon tar sig ut i andra hörnan och försvinner bort... Får skjuts tillbaka till stallet av gårdsägaren och håller utkik på vägen tillbaka men ser henne inte, och hon har inte kommit till stallet heller när vi kommer dit. Kör ut med min bil igen och hittar henne ganska snart i en hage där hon springer fram och tillbaka längs trästaketet. Svettig och pustig men verkade OK, förutom något litet sår på ett bakben.
Tömkörde henne igår i skritt och kollade på henne lite i trav och hon såg OK ut men hostade någon gång. Idag hade jag utsläppet på morgonen och tyckte hon var lite tjock i bakbenen men har ju inte sett hur hon brukar se ut i benen på morgonen nu sedan vi bytte stall. Nu på kvällen ringde en kompis i stallet och sa att hon rullat fast i boxen, och när hon gick in för att kolla om hon sparkat sig eller så tyckte hon att hon var jättetjock i bakbenen. Hon har dock en tendens att överdriva lite ibland så jag får väl se hur hon ser ut imorgon... Suck :meh:.
 
@Habina Fniss, han ser glad ut! :D

@Gabby_Ossi Men usch, vad obehagligt att tappa henne sådär, och med en stor väg mellan hästen och stallet (?). Hoppas det inte är något med bakbenen!

Iska fortsätter vara snäll, lite stannande när vi rider själva (men börjar lossna, att vänta ut henne har fungerat bra), men annars sköter hon sig fint. Tro tusan hon blir spänd ibland med ett tempel som vi ofta rider förbi där de drar fram nya grejer längs med vägen nästan varje gång vi ska förbi. Partytält, skyltar, avspärningar med plastiga band... och en liten bit bort något slags industriområde med maskiner som låter och grejar till och från.
Men bara hon får fundera och titta en stund brukar vi ta oss förbi det mesta i ett (mer eller mindre) kontrollerat tillstånd. :D :love:

Denna lördag hade vi fått sällskap, vilket var tur, eftersom ETT HELT VATTENFALL (:eek::eek::confused::confused::eek::eek::crazy::eek::nailbiting::nailbiting:) fanns vid viadukten!
Filmen är tagen när vi var på väg hem, så hon hade gått genom en gång redan. Det tog kanske 2 minuter innan hon vågade skynda sig förbi då. Inte riktigt lika skeptisk på väg hem. :p :love:

22279702_1705648312781270_1347797848320597177_n.jpg
 
@Mistimed Ja, på ett sätt var det skönt att hon fastnade i en hage så att hon inte kom mot vägen i full fart... Det är ingen jättestor väg, asfalterad 70-landsväg, inte jättemycket trafik men det är raksträcka så av de som kommer där är det inte många som håller rätt hastighet. Jag kan säga att det är sista gången jag ger mig ut med hästen utan att sitta på, har aldrig fattat folk som vågar tömköra ute på vägar... :p
 
Skönt det gick bra Gabby_ossi! Vi bor ute i skogen en bra bit bort från vägar. Så skönt när Man har en Frans.

Iska, du rider barbacka.. Jag blir avis.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 752
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp