Bukefalos 28 år!

Foder för att undvika förstoppning!??

maria_b

Trådstartare
Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till följd av narkosen och boxvilan och dåligt vätskeintag.. Fick tillbringa några nätter på Strömsholm som lyckligtvis kunde få ordning på det utan att behöva buköppna.

För att förebygga ny förstoppning har vi promenerat med henne tre ggr/dag (hon har egentligen sjukhagevila), vi har sakta på veterinärens rådan ökat grovfodergivan så magen långsamt vänjer sig efter dieten. Och hon äter förutom grovfoder:

Betfor,
Linfröolja,
Loppfrön
Pro Premium tillskott
Ett annat tillskott i grön pastaform som hon skulle ha i fem dagar efter hemkomst, minns ej namnet nu.

För att hon inte ska matstrejka på betforn med medicinen i så får hon äpplejuice i. Hon har vattenhinkar två st i hagen, som hon vägrar att dricka ur, hon har även vattenhink i boxen som hon också vägar dricka ur trots äpplejuice. Hon dricker däremot i sin kopp men då kan jag ej kontrollera hur mkt hon får i sig. Koppen ger 8liter/minuten och är lått att dricka ur. Hon har ända sen hon var liten föredragit kopp före hink.

Nu igår så fick hon lite symtom på förstoppning igen. Hade inte bajsat på ett dygn, första högen kom igårkväll. Lite förhöjd temp och lite tystare i magen än vanligt men inte helt tyst. Promenerande och parafinolja löste problemet så veterinären kom först idag och för att ta ett blodprov för o se vätsketillståndet. (Har ej fått svaret än) Hon verkar ej påverkad idag, bajsar inte lika mkt som vanligt men äter ju också mindre så det är svårt att avgöra.

Idag så har jag säppt henne i stor hage för att främja rörelsefriheten trots att hon egentligen ska stå på vila. Men det känns mer viktigt att magen håller igång! Ska även tillsätta extra salt i fodret from idag så hon kanske dricker bättre.

Någon som har förslag på bra foder för att hålla igång magen utöver det jag ger?? Eller andra knep??? Tacksam för alla svar!
 
Sv: Foder för att undvika förstoppning!??

Kan du inte ha paraffinolja i maten oxå? Hälla på höet? Blötlägg höet för att få i hästen meer vatten? Betforsoppa?

Hoppas att du får ordning på hästen!
 
Sv: Foder för att undvika förstoppning!??

Kan du inte ha paraffinolja i maten oxå? Hälla på höet? Blötlägg höet för att få i hästen meer vatten? Betforsoppa?

Hoppas att du får ordning på hästen!

Veterinären sa att det inte var bra att ge parafin regelbundet då hästen inte kan tillgodogöra sig fodret bra då.

Blötlägga höt kan vara en idé. Häller så mkt vatten jag kan i betforn men blir det för blaskigt äter hon inte.

Provet visade iallafall att hon inte var uttorkad.

/Maria
 
Sv: Foder för att undvika förstoppning!??

Kan du inte ha paraffinolja i maten oxå? Hälla på höet? Blötlägg höet för att få i hästen meer vatten? Betforsoppa?

Hoppas att du får ordning på hästen!

å går hästen inte med på de så ta parafin oja i en stor spruta å spruta in de i munnen som man gör med avmaskning.. min tjeja dricker på tok för lite på vintern å får lätt kolik känningar så hennes hö har jag laggt i en stor blå tunna som jag fyller med vatten upp till kanten å sen trycker i några kilo hö där i.. sen sprutar jag i henne parafin olja i munnen då och då beroende på väder mm

sen kan du ju även göra som jag gör året om med maten till min.. hon får 5 dl betfor, 1 liter fibergi och ca ½ liter lucern hack.. de lägger jag i en murar spann å fyller spannen till bredden med vatten å häller de i hennes STORA krubba så hon har å slabba i =) de dunkar super =) hon har ej haft några känningar seran jag bytte från annat foder till fibergi sammt sedan jag började blöta maten ordentligt mm..

tips om hästen ej vill äta maten om den e för blöt... häll i lite vitlök (för smakens skull) å morotsbitar mm så lär den sen
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för att undvika förstoppning!??

olika former av "mash" är jättebra tycker jag.
Jag ger Eggersmans Mash som man blötlägger i varmt vatten nån kvart och sen ger. Det kan man ha till "maghästar", rehab hästar (såtr tom. på paketet att det är lämpligt efter operationer har jag för mig) , och en bunt andra tillfällen.
Min får det pga. magsårs och mistänkta kolik problem, 2dl 2gånger om dagen.
 
Sv: Foder för att undvika förstoppning!??

Men att ge paraffinolja ett par veckor efter opertion kan inte skada! Vår vetrinär lämnade kvar två liter åaraffin efter ett kolikanfall som vi hade förra vintern, med ordination att vi skulle ha det som dressing på höt! Hästen har inte haft kolik symptom efter det, och inga bristsymptom heller....
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 023
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 784
Senast: gloiredor
·
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 111
Senast: Fisherling
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 491
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp