Bukefalos 28 år!

Foder fråga

Winni

Trådstartare
Jag har en omplaceringshund på 1,5 år. I sitt förra hem åt han Doggy professional extra skonsam lamm & ris (i tidigare hem ?). Har haft honom i 5 veckor nu och gett honom samma foder, men har tänkt byta till ett annat torrfoder. För det är torrfoder som jag vill ge honom, så det är sånna svar jag vill ha.

Han har glansig fin päls, bra hull och frisk i övrigt. Bajsar 2 ggr per dag, ganska stora högar tror jag man kan säga. Han mår alltså bra på fodret men jag har fått för mig att det finns bättre. Har tittat på Bozita Robur genuine lamm & ris, köpte också en provpåse som han gillade. I och för sig är han matglad och äter allt och lite till :d för mat är så gott.
Orien, Royal Canin Sensiblie, Purina Pro Plan så nu snurrar det bara i huvudet :confused:. Gillar i första hand tanken på ett svenskt foder, närproducerat och så men går naturligtvis på hur fodret är.

Vad tycker ni är ett bra foder? Utan spannmål har jag förstått är bra, men ris måste väl vara bättre i alla fall? Hjälp mig tänka
 
Sv: Foder fråga

Varför ändra ett vinnande koncept?

Om hunden är fin i hullet, bra päls, sund och frisk...Varför byta foder?

För mej gäller tänket "if it ani't broke don't try to fix it"!

/Swat
 
Sv: Foder fråga

Ja du har säkert rätt :laugh: Har fått för mig att det finns "bättre" foder bara, därför funderade jag på något annat. Men det är kanske bara dumt det när han funkar bra på det här.
 
Sv: Foder fråga

Jag bytte foder förut, trots att jag upplevde hundarna som fina i päls, hull och bra med muskler osv. Jag bytte för att få dem att skita mindre, och det fungerade fint.
Ville ha ett foder som iaf var svensktillverkat, som inte hade massor av onödigt tjafs i och självklart fick mina hundar att fortsätta må bra. Bytte till Magnusson Meat & Bisquit och är helnöjd. De blev ännu finare i pälsen, fortsatte vara i bra kondition, men sket inte alls lika mycket. Det kan visserligen ha och göra med att jag ger dem mindre mängd foder nu, men det gör att fodret jag ger nu blir billigare. Förr fick jag ge unghunden ca 8dl foder om dagen, nu får hon 4½dl om dagen. Det blir rätt stor skillnad.

Jag tycker att ett bra foder är ett foder som hunden fungerar bra på och så ser jag gärna att det är så lite "skit" i fodret som möjligt. Att som första ingrediens i fodret ha någonting som egentligen inte är mer än ren bukfylla känns lite onödigt. Sedan vill jag gärna att fodret är tillverkat så nära mitt hem som möjligt, men i alla fall i Sverige. Jag skulle tex inte prova ett foder från andra sidan jordklotet innan jag provat de foder som tillverkas i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder fråga

Har inte hört talas om det fodret förr. Var hittar man det?
 
Sv: Foder fråga

Jag har samma filosofi som Red_Chili. Skiter hunden mycket så är det förmodligen mycket som bara går rakt igenom hunden. Jag har därför bytt från Purina - som han gick på när jag tog över honom - till Standardt. Ett svenskt foder med ris som enda kolhydratskälla och finns i varianterna: Mild, Normal, Extra och Hjort. Hjorten är från Nya Zeeland, så i den säcken är inte fodret helsvenskt.

Min hund finner det välsmakande, mår prima och mattes plånbok gillar det också :D
 
Sv: Foder fråga

Tycker du tänker rätt.
En hund ska äta mer animalier är vad ex Doggy och andra spannmålsfoder innehåller.
Att den mår bra just nu, behöver inte betyda att det är den optimala kosten för hunden.
Brister kan ta flera år innan de syns.

Man behöver inte vara så rädd för kolhydrater. Ris är inte sämre än ex potatis, grönsaker, frukt och örter.
Alla torrfoder innehåller någon utfyllnad mer än protein och fett.
De foder som innehåller frukt gör t ex många hundar riktigt tjocka, men människan tycket det låter bättre än ex ris.

Vill du ge en kost helt utan spannmål, så finns bara ett foder. Vom og Hundemat; http://www.vomoghundemat.se/ Det är ett färskfoder som inte funnits så länge i Sverige.
Kan både användas som helfoder och "topping" av ett torrfoder.

Själv ger jag (som Melli) Standardt Hjort, då hundarna äter torrfoder.
Men mest äter de hemlagat eller Vom og Hundemat.
 
Sv: Foder fråga

Min får Standardt Mild just nu, för han har varit lite känslig och då tog jag det säkra före det osäkra. Ska dock köpa standardt extra nästa gång, för han behöver lite mer krut till LC-säsongen och jag vill ha helsvenskt så därför går hjorten bort. (Han får dock mest av Fodax färskfoder).
 
Sv: Foder fråga

Fast nu underströk ju TS att det bara var torrfoder som var aktuellt, och vill man ha fritt från spannmål så finns ju Orijen då.
 
Sv: Foder fråga

Missade det...

Men Svenskt och närproducerat är ju inte Orijen.
Då är nog Standardt ett bättre alternativ.
 
Sv: Foder fråga

Läste på om Standard och det lät som ett bra foder tycker jag.

Magnussons hundfoder hade mycket frukt och örter och grejer i som jag blev lite fundersam på. Kan det vara så himla bra...eller så är det de det är :confused:

Men det finns vist flera bra torrfoder som är svenskproducerat en jag viste om och det är kul det. Inte bara importerade foder på marknaden.



Är det ingen som provat Bozita Robur? Men det är kanske i klass med Doggy som jag ger nu.

Det jag tycker verkar bäst och intressantast nu är Standard och sedan Magnussons hundfoder.
 
Sv: Foder fråga

Ger också Standardt och är nöjd :)

Robur gillar jag också! Dock håller inte min store hund hullet på deras "normalfoder" och deras högenergi rinner rakt igenom honom. Men han är ganska känslig i magen. Standardt är det som funkat absolut bäst, nu är han nästan aldrig dålig i magen och håller vikten.

Magnussons innehåller väl en hel massa spannmål?
 
Sv: Foder fråga

Magnussons innehåller väl en hel massa spannmål?

Innehåll på deras adult-foder: (44% färskt kött ska det tydligen vara i det.)
"Råvaror (samtliga av svenskt ursprung):
Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber.

Tillsatser:
Rosmarinolja, mineraler, vitaminer och spårämnen."
 
Sv: Foder fråga

Innehåll på deras adult-foder: (44% färskt kött ska det tydligen vara i det.)
"Råvaror (samtliga av svenskt ursprung):
Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber.

Tillsatser:
Rosmarinolja, mineraler, vitaminer och spårämnen."

Mitt fetstilt. :)
 
Sv: Foder fråga

Varför ändra ett vinnande koncept?

Om hunden är fin i hullet, bra päls, sund och frisk...Varför byta foder?

För mej gäller tänket "if it ani't broke don't try to fix it"!

/Swat

Instämmer - och vill bara göra ett tillägg till vad som för mig är ett "bra foder" - det är också ett foder som hunden blir mätt på och då kan de koncentrerade fodren som man ska ge mindre av inte alltid räcka till.
 
Sv: Foder fråga

jag använder bozita robur, aktive och sensitive, är supernöjd, vilken päls han har. stora fina muskler, fin i tänderna och har massor av energi. hanbajsar två gånger om dan, liten mängd. Jag kör gärna doggyfoder, tycker det har funkat otroligt bra på alla mina hundar, pudel-dobbermann- nu d-s gårdshund, alla har varit högenergihundar dock(mitt eget fel:grin:) med massor av spring i benen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
891
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 840
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 857
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp