Foder igen.....

Enya

Trådstartare
Det är kanske aningnens tjatigt det här med foderfrågor, men jag skulkle behöva lite hjälp! :)

Har tre tikar i varierande ålder. Enya är en dobermann på 5 år som är överviktig, Flappy är en korsning mellan gud vet vad, men är en lite hund i storlek med jack russell och hon är 1 år och 3 månader och Nadya är en dobermannvalp på 8 veckor.

Jag skulle HELST vilja ha ett foder som passar alla tre hundarna, men det går kanske inte? Då vill jag ha ett valpfoder och ett lihtfoder, men vilket ska blandistiken käka då? Hon är ju inte alls överviktig.

Det fodret jag har nu heter Kronch Main, tidigare hade jag Kronch Basitc men detta fodret skulle vara en ligtvariant så jag bytte. Basic var ett bra foder för den äldsta hunden, hon blev jättefin i pälsen och åt inte så mycket och framför allt så kunde jag banta henne lite och sedan behålla den nya vikten. Nu är hon inte lika fin i pälsen mer och verkar inte bli mätt på det hon får ( uppvägt rätt mängd) och är mer tjuvaktig när det gäller mat. Och hon har gått UPP i vikt och inte ner som jag trode hon skulle göra. Nu hade jag tänkt byta tillbaka till basic och ringde till återförsäljaren och han sa att det inte fanns något annat light-foder elelr ens ett valpfoder.

Så nu till frågan. Vilket foder ska jag köpa till valpen? Det är ju en dobermann så hon räknas väl som stor. Vilekt foder ska jag ha till de andra två, de är ju helt olika hundar! Det jag söker är ett bra foder till en billig peng och framför allt en lightfoder till tjockisen!

Är det någon som har en idé omett fodder som är bra och samtidigt ekonomist försvarbart?

:bow: :bow: för tips!!
 
Sv: Foder igen.....

Testa att BARF:a.
Det är lite pöligt att hålla på med men det är det väl värt om man ser till resultatet och hundarna gillar verkligen maten.
 
Sv: Foder igen.....

Tror inte ens det är lönt att försöka hitta ett torrfoder som skulle passa dina tre hundar, dom är för olika.

Så jag går i linje med JTP, testa att BARF:a
 
Sv: Foder igen.....

Nja, det verkar så krångligt och tidskrävande! Det är så lätt och smidigt att hälla upp en skål torrfoder.
 
Sv: Foder igen.....

Ja, men om du läser mitt inlägg så var det ju också ett alternativ, MEN att jag ville ha tips på bra foder!!
 
Sv: Foder igen.....

Jag barfar tre hundar, och visst tar det längre tid än att hälla upp en skål torrfoder. Och det är värt varenda minut!
 
Sv: Foder igen.....

detta låter kanske konstigt, men min fetlagda tik kan äta mer av ett fettrikare foder. inte hur fett som helst (hon la ut rätt ordentligt av full dagsranson färskfoder), men 16% som jag har nu verkar passa henne jättebra (Standardt). då hade jag provat med ett ganska fettsnålt foder (10%) och ett lågfettfoder (6-7%) tidigare.
 
Sv: Foder igen.....

Sorry, jag läste slarvigt. Kolla på Standart fodret, LoneStar och Precept och är också två bra foder men som inte är tokdyra ..

Jag själv ger Lonestar till min GD
 
Sv: Foder igen.....

Vi har många hundar med allt från light behov till högenergi. Jag ger Magnussons Blanda + köttkross och hypermix valp. Hundarna får olika proportioner utifrån sina enskilda behov, men alla äter samma mat. Ett riktigt plus tycker jag är att "lighthunden" kan äta sig mätt och få i sig alla nödvändiga vitaminer. Det var ett problem med andra foder. Om hon fick lightmat blev hon inte mätt (verkade mest vara luft) och pälsen blev glanslös. Nu får hon mer av torrkulorna, som innehåller väldigt lite fett, så att hon blir mätt. Vitaminer & kött får hon efter sina behov och nu är hon i perfekt hull med blank och fin päls och full av energi.

Nackdelen med kosten är att man behöver ha plats i frysen för köttkrosset, men i övrigt är det lättarbetat och uppskattat av hundarna.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Foder igen.....

Vad är det för köttkross?

Man pratar ju så ofta om att vete är så dåligt. Är fullkornsvete lika dåligt? Det är väl ingen raffinerad produkt och borde väl alltså inte vara dålig?

Jag är lite förjtust i att man skulle få blanda. Jag tror ju att det är jätteviktigt att hunden får en del levande föda och det är ju köttkrosset...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder igen.....

man brukar väl använda kindkött till hundmat? läste det någonstans, men minns inte var...
 
Sv: Foder igen.....

nordic kostar 175 för 10 kg eller 330 för 23 kg.

jipotimas kostar 21 kr/kg om du köper 10 kg, 23 kr/kg om du köper ½ kg lösvikt.

det finns säkert fler som säljer!
 
Sv: Foder igen.....

aha... Jag har ju gett Nordic innan. Men hon blev ju så smällfet av det. Det tog 1½ år att banta ned henne igen. Hon tog sig inte ens över det låga brukshindret, något som en här på Buke pinsamt fått bevittna :rofl:
 
Sv: Foder igen.....

Tippan skrev:
Vad är det för köttkross?

Man pratar ju så ofta om att vete är så dåligt. Är fullkornsvete lika dåligt? Det är väl ingen raffinerad produkt och borde väl alltså inte vara dålig?

Jag är lite förjtust i att man skulle få blanda. Jag tror ju att det är jätteviktigt att hunden får en del levande föda och det är ju köttkrosset...

Även Klass har köttkross förutom redan nämda. Jag har förmånen att få tag på köttkross hos den lokala slaktaren. Det betalar jag 11 kr/kg för och hämtar i låda om ca. 25 kg förpackat i ca. 2-2,5 kg/paket.

Klass har 1/2 kg "korvar" och kostade sist jag köpte 14 kr/kg tror jag.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Foder igen.....

Tack för svaret!
Då kommer vi till nästa två frågor; vad är priset och vart kan mjag hitta fodret? Är inte RC ett bra foder?
Jag vill inte syssla med något annat än torrfoder tyvärr. Har gjort det en gång i tiden, men då hade jag itne barn. Så just nu är det bara torrfoder som gäller ( alla tre får ju också rester från midagen......)
Någon som känner till fodret Bento Kronen? Fick med en påse valpfoder av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp