Foder igen.....

Sv: Foder igen.....

Tack så mycket!!

Vilket av dem tycker du pasar bäst till tjockisen respektive blandisen?Kan blandisen gå på valpfoder för enkelhetens skull eller ska hon gå samma foder som dobbisen? Tror att Lone Star verkade bäst och då skulle väl tjockisen käka ett seniorfoder, det är väl helt fel för en hund som preci är över året kan jag tänka.
 
Sv: Foder igen.....

oj det är svårt .. När min hund var mindre åt han Precept foundation, men jag tycker det är lite väl snålt med fett i. Nu äter han LoneStar Magnum. Sedan beror det helt på vad din ahundar sysslar med ( speciellt den över året ) kanske behöver den hunden ett mer energigivander foder ( finns det med ) Tror nog att du kan hitta ett bättre anpassat foder än senior till din 5 åring.. Möjligtvis ett precept foder med lägre fett giva ( men inte så snålt som hos senior ) och sedan är det motion som gäller :)

Men för att kunna ge dig ett bättre svar måste jag läsa på mer om fodren på sidan och veta mer om dina hundars sysslor...
 
Senast ändrad:
Sv: Foder igen.....

Enya skrev:
Är inte RC ett bra foder?

Jovisst är det det! Jag ger RC Light till mina äldsta nu (efter år med hemmablandning och färskfoder) och jag måste säga att det hittills fungerar ypperligt. Katterna har ätit RC i många år och mår kanon på det.
 
Sv: Foder igen.....

RC Light har jag kollat på och det var mitt favoritval. Men jag tycker att det var aldeles för dyrt. Jag skulle få ruggig månadskostnad. Kring 400:- per säck är nog när man har två (halv)stora!
 
Sv: Foder igen.....

Vad tog de för det på din affär då? Jag har för mig att jag betalade 460 kr/15 kg nu...
 
Sv: Foder igen.....

Vi har klarat oss bra på den motion dobbisen får ända tills vi bytte till detta fodret, nu går hon upp i vikt i rasande fart tycker jag.

Enya;
Varje dag går vi i skogen med henne lös i minst 1 timme. Barnen samarbetar bra när de har sovit middag så nu när det har börjat bli sommar så tar jag med mat och så äter vi mellanmål där i skogen ( både barnen och hunden älskar det). Hundens springer runt som en dåre och letar efter barn som gömt sig eller matte för den delen. Annars så försöker jag få henne att följa spår ( går hyfsat nu). Barnen är ute mycket i trädgården och då är hundne det med, vi leker med henne på vår egen hoppbana och jag tror nog att jag har världens snabbaste dobbis när det gäller att hoppa hinder och krypa under saker mm.

Flappi;
Har ju inte haft henne så länge, men hon följer med varje dag när jag går till hästarna. Det blir sammalgt en promaenad på mellan 40 minuter och en timme. Hon kan inte vara lös så det tränas . Därför kan hon itne följa med dobbisen på hennes skogslek. Eftersom det är husses hund så tar han henne på en promenad varje mporgon på minst 40 minuter. Nu är det också bestämt att en granne som är lite till åren komemn och inte har något viktigt för sig ska låne henne några timmar tre dagar i veckan och jaktträna henne, eftersom min man jagar så vill han ha en jakthund som kan följa med. Även ho0n är en hejare på hopbanan....betydligt snabbare än Enya!

Nadya;
Är mest ute på kissrunder än så länge och får nu lite smått följa med till skogen med mig och barnen och Enya, fast då bär jag henne dit och hem! Vet inte riktigt när man kan börja motionera en valp egentligen.

Alla hundarna är överhuvudtaget ute mycket, valpen är ute väldigt mycket, och Flappi sitter gäran en bra stund i löplinan. Enya är ute under hela tiden jag är ute, annarws tycker också hon om att vara i löplinan och sola. Alla hundarna inomhusaktiveras också.
Kan nog tänka mig att unghunden kan behöva ett mer energirikt foder. Hon är inte tjock nu, ganska lagom faktiskt, men är kräsen med maten.
 
Sv: Foder igen.....

Nå, av olika anledningar så åkte min man till djuraffären so sålde fodret jag ville ha till mina hundar. Men givetvis kom han inte hem med ett sådant foder utan ett annat! De hade inte det foret, så de hade rekommenderat Nutra Nuggets istället för "det var minst lika bra". Det blev dels valpfoder och så ett seniorfoder för tjockisen. Vad tycker ni om Nutra Nuggets?

En annan fråga är, vilket är "farligast" av de olika sädesslagen?
 
Sv: Foder igen.....

Enya skrev:
Vad tycker ni om Nutra Nuggets?

Min åsikt är att Nutra Nuggets är bra på papperet. Hundarnas åsikt är att det är snudd på oätligt... Vilket är anmärkningsvärt då mina vovvar slänger sig över det mesta med stor entusiasm - framför allt om det är torrfoder. De har ätit så pass lite torrfoder i sina liv att de tycker att det är fest då. Nutra Nuggets var jättegott ett mål. Det andra målet såg de tveksamma ut och resterande mål tvingade de i sig några tuggor med lidande ansiktsuttryck.

Deras magars åsikt var också att det var snudd på oätligt, bortsett från att maten möjligen gick igenom någon slags replikator för det kom då snudd på ut mer än som gick in.

Man hade ju kunnat tro att det var något fel på maten som jag hade köpt... Om inte kompisens hund reagerat likadant på en annan variant, ur en annan säck som dessutom var inköpt på ett helt annat ställe och i en annan stad.

Men som sagt, på papperet är det bra och jag har hört om hundar som fungerar jättebra på Nutra Nuggets också!

Enya skrev:
En annan fråga är, vilket är "farligast" av de olika sädesslagen?

Det sägs att råg inte är lämpligt som hundmat (varför vet jag inte och mina har fått råginslag i hemmablandningen ibland i bröd, och de har inte reagerat konstigt på något vis) och och om korn vet jag inte så mycket. Havre är nyttigt eftersom det innehåller Omega-fettsyror och vete är det mest använda till hundar eftersom det är proteinrikt. Mina har inte reagerat nämnvärt på någonting, i normala mängder, i hemmablandningen.

När det gäller torrfoder så kan mina däremot ha problem om den största ingrediensen är fullkornsvete. Det blir alldeles för mycket fibrer för deras magar.
 
Sv: Foder igen.....

vi köpte en 3 kg säck en gång och mina tyckte det var jättegott! t o m katten åt det! det var nog lamm & ris om jag inte minns fel och magen höll sig fin trots ett snabbt byte (slarvmajan hade glömt att beställa det vanliga fodret i tid). dessutom är det väl billigare än RC?
 
Sv: Foder igen.....

Två säckar i månaden blir 1000:- Med Lone star och rabattkort blir det 680:- i månaden. Det blir min plånbok som fylls på av CSN glad för... Då kan man köpa annat til de! Glucosamin och Plaque off t.ex....
 
Sv: Foder igen.....

Tippan skrev:
Två säckar i månaden blir 1000:- Med Lone star och rabattkort blir det 680:- i månaden. Det blir min plånbok som fylls på av CSN glad för... Då kan man köpa annat til de! Glucosamin och Plaque off t.ex....

Ja alltså, jag menade det. Jag var inte ironisk eller något utan det var ärligt. Även om skillnaden bara hade varit 100 kr/månad så finns det massor med skoj eller nyttigt som man kan göra med 1200 kr/år. Så visst är prisskillnaderna viktiga i det långa loppet! Bara så att du inte missförstod mig alltså, och trodde att jag skrev ironiskt att det blir en väsentlig skillnad i längden...

Det fungerar inte med Lone Star på mina hundar. Jag har provat Hearty Choice men det innehåller alldeles för mycket fullkornsvete för att det ska fungera till mina. Det skulle vara lamm och risen då, men hundarna har och andra sidan inte ett ökat energibehov utan 2/3 lägger tvärt om på sig ganska lätt. Så för mig är det tyvärr inte ett alternativ...
 
Sv: Foder igen.....

Nej nej! Jag missförstod dig inte :D

Mmm HC är ju det med minst energi och mest kolhydrater. Det ska vara Adulten i så fall. Men har man tjockisar så är det kanske inte så lätt! Jag har själv det problemet. Det är MYCKET motion för att de ska få äta sig mätta...
 
Sv: Foder igen.....

Nutra Nuggets är billigare än RC, bertalade 350 kr för 15 kg seniorfoder till min tjockis och samma komemr jag att betala för valpfodret. Blandistiken är så kräsen att jag itne vet om det "rätta" fodret passar henne. Hon vill gärna äta av valpfodret, men hennes foder är itne så gott. Kan jag ge henne valpfoder elelr ska hon ha annat trots att hon inte vill äta? De amdra äter glatt det nya fodret före det gamla och man riktigt ser hur de sorterar maten!! Hoppas bara att det är bra för dem!


En helt annan fråga som inte har med foder alls att göra; Jag hade tänkt gå på valpkurs med min nya ögonsten, men när kan jag börja? Ska prata med bruksklubben om det men jhag ville veta ålder då det äör bäst att börja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp