Bukefalos 28 år!

Foder till senior

Jackies

Trådstartare
Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder kollas regelbundet. Han äter för närvarande Krafft Sensitive Müsli och har gjort i flera år. Hö skulle han kunna få äta hur mycket han ville men han lämnar, han får ca 15 kilo per dygn men dessvärre är det nog något kilo som går till spillo då han inte äter upp. Funderar på om vi bör byta till något seniorfoder och eller lusern. Olja?

Vad ger ni till era seniorer som börjar tunna ur lite? Tacksam för tips.

Han vill äta kraftfoder i müsliform och havrefritt. Är Kraffts egen lusern (hackad strå) big no eftersom den innehåller melass?

Har tyvärr inte jättestort utbud på märken där vi bor, Krafft och Pavo är väl de jag vet finns.
 
Det är stört omöjligt att veta varför din häst tunnar ut, om du inte har analys. Urtunningen kan bero på för lite energi, för lite protein eller både och. Varför den får för lite kan bero på fodret eller en störning i matsmältningssystemet.

Är det dock så, att man är i din sists, hade jag försökt med lusern först, för den innehåller både energi och protein. Det finns melassfri lucern (fast då innehåller den oftast olja), och även pelleterad lucern brukar finnas utan melass. Det sagt; melass är något man undviker om man vill att hästen inte skall få i sig socker, har din häst inte problem med socker behöver du inte undvika det.

Tant... blev nästan 26 år gammal, och vi tittade på seniorfoder till henne, men de innehåller ju typ exakt samma som de vanliga fodren, bara förpackat dyrare :cautious:
 
Hej! Bäst med analys, men jag vill tipsa om Krafft Muskel, som jag tycker är bra med protein och även låg i stärkelse. (10% ) Jag har ett äldre fullblod och fn. ej heller analys på grovfodret (ej optimalt men det ska komma analys snart) så han får Granngården Protein Special, lite betfor och krosshavre. Han är pensionär på heltid, går på lösdrift. Det fungerar bra på honom.
 
Många faktorer spelar in på äldre hästar, men har du ett bra analyserat foder, kollat tänder osv. Då hade jag lagt till Equi Jewel som är riskli, detta brukar få respons i hullet.
 
Vi har en 20+ herreman som lätt tunnar ut. Han har dessutom diverse problem med vad han kan/vill äta. Han har ökat bra i vikt på soja (i vårt fall saknades protein i höet så 2 hekto soja blev perfekt) samt 4 dl olja.
 
Det man ska tänka på när det gäller seniorer är att näringsupptaget i tarmen förändras och därför kan hästen falla ur även om det är korrekta värden på foderstatet.

Kraffts muskel (tidigare hette det Krafft rehab) är ett bra kraftfoderkomplement (om det behövs utifrån analys) då det är ett lättsmält foder som lättare tas upp i tarmen av en seniorhäst.

Andra foderproducenter kan ha foder som är typ muskel/rehab - det har jag inte koll på, men det kan vara värt att kolla upp.

/Lizzie
 
Jag hade inte vågat ge krafft muskel eller över huvud taget NÅGOT proteinfoder utom typ lucern om jag inte hade analys. Detta då proteinöverskott från krafftfoder kan bli skadligt/jobbigt för hästen att ta hand om medan proteinöverskott från grovfoder/lucern har den kapacitet för att hantera. För att inte tala om hur dyrt det blir att fodra upp protein utan att vara säker på att det är vad som saknas. Fodra utifrån analys är bäst om det är möjligt, en analys kostar väl ca som 1,33 säckar krafft muskel.
 
Fortsätt ge "fri tillgång" på höt. Tunnar den ut i överlinjen / dåligt med muskler? = tecken på proteinbrist, vilket nästan alla verkar ha i grovfodret i år. Krafft muskel är då bäst av det du har att välja på. Det tillför mest protein / kg. Skulle hellre välja Lusern är nån skum müsli om du vill blanda med något. Kan även vara effektivt att tillföra bakteriekultur av nåt slag för att få en bra mage som tar upp all näring.
Att den fallit ur beror knappast på att den är 17 år - utan snarare obalans i fodret (vanligast) eller något annat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 714
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 950
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hästen har varit på gränsen till för tunn hela hösten men har hållt sig på rätt sida "gränsen" hela tiden. Nu har hon dock blivit FÖR...
2
Svar
24
· Visningar
4 261
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp