Bukefalos 28 år!

Zenith

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet.

Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag nog måste ta hjälp från er här. Hoppas det finns kunnigt folk inom området för katten näringsbehov här! :)

Så här är det, jag bor hos en kompis nu och hon har två katter. Dessa har tidigare fått fri tillgång på torrfoder, antingen Whiskas eller Friskies. Men de blev hyfsat feta (innekatter) så hon började ransonera till 1,5 dl per två katter morgon ock kväll. Katterna fick alltså 3 dl torrfoder per dag delat på två mål, dvs 1,5 dl per katt och dag. MEN, den ena katten äter mycket fortare än den andra, så förmodligen åt den ena 2 dl och den andra 1 dl. på fri tillgång äter de 2 resp 3 dl per dag, ungefär.

Den som äter mindre, katt 1, är modell stor katt, typ norsk skogskatt, men med kort hår. Den andra, katt 2, är modell vanlig, men inte liten katt, dock fet med mycket lätt för att få jättehängbuk (såpass att han inte okrar hoppa upp på stolar utan ansats osv, han blir för baktung) och han är ALLTID hungrig. Båda katterna väger idag 5,5 kg.
Katt 1 är slimmad och har väldigt lite underhull. Katt 2 är fetare och mer som en "kvinna" i hullet och man känner inte revbenen lika tydligt.
Just nu får katt 1 två dl Friskies om dagen och katt 2 typ 1 dl. Om katt 2 får mer, så går han upp direkt och blir tjockare och tyngre. Katt 1 är dock svårare att trycka i mat. De får nu mat i skilda rum och OFTA, för att jag vill krympa magen på katt 2 som blir enorm annars.

Men jag tycker det är jättekonstigt, hur kan en katt klara sig på 1 dl om dagen? (1dl är ungefär 30 gram)

Så jag har lite frågor om katters näringsbehov och jag hoppas på att få svar här.

  • Hur mycket energi behöver en katt per dag?
  • Kan katter bryta ner spannmål?
  • Gör vissa typer av näringsämnen katten fetare, trots samma MJ-halt?
  • Vilken typ av näringsämnen ska man ge en katt som lätt blir fet och ständigt är hungrig?
  • Vad ska man ge den vanliga katten?

Vad jag har förstått kan en katt inte bryta ner spannmål alls, men nu har jag hört annat också :confused:
Själv tycker jag det bästa för katter är att BARF:a, men dessa är inte mina katter, så ägaren tycker att de behöver torrfoder för tänderna. Vi har nog möjlighet att byta foder till RC (Hon vill inte ha Hill's av djurförsöksskäl och inte IAMS för hon har hört mycket skit om dem), eller nåt liknande foder, men det är veterinärfoder iaf.

VAd tycker ni, vad hade ni gett dessa katter. Hur ofta? Hur mycket? Och hur mycket ska de ha av vår "skitmat". De måste ju äta upp de som de har nu. Kan tyvärr inte hitta energiinnehåll nånstans, men om någon vet tar jag tacksamt emot info.

Och var finns mer info om katters näringsbehov? MJ/kg kroppvikt och protein och så. (Och blötmat och BARF är inte att tänka på för dessa katter, för dyrt och för farligt (BARF) enligt ägaren.)
Och det är väl olika beroende på typ av katt och hur mycket den rör på sig? Katt 1 går ut i koppel ibland, om den inte gör det blir den fetare. Katt 2 är livrädd för allt som inte är hans lägenhet och går därför inte ut och blir också lätt stressad, det kan säkert vara därför han lättare samlar på sig kastratmage. Båda är kastrater, hankatter.

Jag vill lära mig mera, det är väl mest därför jag frågar. Eftersom det inte är mina katter har jag egentligen inte med deras utfodring att göra, men lära sig mer är ju aldrig dåligt! :banana:
 
Sv: Foder

Men hjälp vilket långt inlägg. :o
Jag som bara hade tänkt fråga:

  • Hur mycket foder ska en katt äta per dag?
  • Vilken sorts foder ska det vara?
  • Vad är skillnaden för kattens del om man ger blötmat/torrfoder?

Typ...Men nu fick ni halva min livshistoria istället...

/Z :cool:
 
Sv: Foder

Kom på en sak till. Hur många gram blötmat (Mjau, Friskies osv) motsvarar samma mängd energi torrfoder (Friskies, Whiskas) på ett ungefär?

Och så kom jag på att man kanske inte räknar MJ när det gäller katter...snarare KJ isf...
 
Sv: Foder

Hur mycket energi behöver en katt per dag? En katt behöver runt 260 kJ/kg. Kastrater har lägre ämnesomsättning och behöver oftast inte lika mycket mat som den fertila katten. Man brukar säga att en kastrat behöver 30% mindre energi än den fertila katten.
Kan katter bryta ner spannmål? Ja, men förmågan är begränsad. Spannmålet måste vara överkokt och katten har inte samma höga aktivitet på kolhydratspjälkande enzymer som tex. människan har. Mycket spannmål tenderar att göra katterna lösa i magen. Man kan väl säga att höga halter spannmål överbelastar mag-/tarmsystemet. Men som sagt, katter kan mycket väl spjälka spannmål men förmågan är begränsad. Stora mängder kolhydrater försämrar även proteinupptaget och det i sig är inte bra eftersom katten behöver mycket protein.
Gör vissa typer av näringsämnen katten fetare, trots samma MJ-halt? Kolhydratrik mat tenderar att göra katter tjocka.
Vilken typ av näringsämnen ska man ge en katt som lätt blir fet och ständigt är hungrig? Minimalt med kolhydrater, mycket protein och "lagom" mycket fett. Burkmat tenderar att mätta bättre eftersom katten får i sig större mängd mat när den äter burkmat än torrfoder, utan att för den sakens skull få i sig för mycket energi.
Vad ska man ge den vanliga katten? Jag tycker att man ska satsa på burkmat av högre kvalité än på torrfoder. Burkmat av bra kvalité har bättre sammansättning än torrfoder dvs. mer animalier som ger mer protein och fett men färre kolhydrater.

30 g torrfoder motsvarar nog en överviktig katts energibehov rätt bra. Jag sitter inte på några exakta siffror på hur mycket burkmat det går på given mängd torrfoder, men 200 g burkmat/dag brukar vara lagom för en katt och torrfoder brukar de väl ska äta ungefär 50 g/dag av.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
894
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp