Foderjäst?

M

maiden

Läste här nåstans att om hästen är grinig så kan det bero på störning i tarmfloran, och att man då kan ge foderjäst?
Stämmer detta? Ska det märkas på något annat sätt också?
Och, var kan man köpa foderjäst? Hur mycket kostar det? Vilka mängder ska man ge? Och hur länge?
 
Foderjäst är bra för magen. Man bör ge ca 1 - 2 dl per dag.
Långsam tllvänjning krävs, många hästar tycker det luktar konstigt och vägrar först äta det. Ge därför högst en msk första gången.
Sen är det inte säkert att det är därför din häst är grinig, störd tarmflora märks nog tydligare av tex lös avföring, gaser och ev kolik.
 
Inte enbart störning i tarmfloran, jag tror att grinighet ofta kommer ifrån magen , men vad själva "felet" är kan jag inte uttala mig om... Det måste undersökas av kunniga människor.
Att hästen därimot blir grinig ifall foderstaten är ur balans, eller att tarmfloran är kass eller ifall den har stress symptomer (som magkatarr) kan ofta vara fallet.

Jag använder foderjäst ofta. :)

Tar aldrig mer än ett par dagar att vänja hästen vid den nya smaken/lukten.
Ger vid foderbyten, när hästarna ätit i sig konstiga saker i hagen, vid övergång från gräs till hö, ifall nån visar mer "agg" vid utfodring än vanligt, i förbildelse med transporter, vid extra hård träning m.m.

Hur mycket jag ger beror på tillfället.
Det går t o m att ge dagligen, som vilket tillskott som helst. Innehåller bra med vitaminer.

Du kan köpa det på säck eller hink där man köper annat foder, typ Granngården eller Nordpost.
 
Har lite kvar sedan förra vintern. Dock inte i orginalförpackning. Någon som vet hur länge hållbarheten på foderjäst är?.. :confused:
 
på min hink står det att det bör förbrukas inom 12 månader efter förpakingsdagen.
 
Min häst var grinig och sur i samband med att hon åt mat hon inte tålde... (Ridningen var kaos) Vilken senare resulterade i kolik... Klart man inte blir glad om man har tex magknip, vilken tex min häst kanske hade innan hon fick så ont så vi verkligen märkte det... Stackarn... :cry:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
677
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 800
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: lillan222
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp