Bukefalos 28 år!

Foderjungeln

Ämelie

Trådstartare
Har belutat mig för att köpa ett färdig foder till min häst. Hon har inte gått upp i vikt som hon ska (hon är helt frisk) så jag tänkte försöka göra ett foderbyte och se om det blir någon bättring.

Hon har fritillgång på hö med bra värden, hon har även gått på bete 1 månad, men blev tvungen att ta hem henne då hon började falla ur. Hon får just nu: Korn, Soya och betfor. Vi har provat med lucern och havre också i lite olika kombinationer.

Hos förra ägaren fick hon hippo müsli, har inte hittat detta foder nånstans så börjar fundera om det överhuvudtaget existerar? Hon höll sig bra i hull på det fodret i samband med lucern.
Nu går allt från hippo bort, då jag har onödigt långt till närmsta återförsäljare.

Hur är det egentligen med alla dessa foder? Mustang, fibergi, kraft och fc har jag lättilgängligt.
Det står ju att vissa är avsedda för tävlingshästar och vissa för unghästar/avelston, vilken av desssa ska jag satsa på?

Hästen är ett 4årigt eng. fullblod som lätt blir lite för het i huvudet. Hon har dock blivit som en helt annan häst sedan jag slutade med havren. Hon rids just nu ca 5dagar i veckan. Är under igångsättning så det blir inte så ansträngade pass. Men hon ska upp i tävlingskondition så jag kan börja tävla lite lätta klasser med henne i hoppning. Hästen behöver mycket mer hull och muskler.

Hjälp/tips/erfarenheter någon? :bow:
 
Sv: Foderjungeln

Hur mkt mj respektive smrp står hon på?

Fullblod kräver oftast MER mat än tabellerna, min tex står på 120-150mj, och hon rids mkt lätt! Och en kvot på minst 7.Det krävdes en del trixande med maten innan jag lärde mig vad hon behöver för att se schysst ut hull och muskulärmässigt, men tillslut hittade jag rätt.

Det låter som om du både behöver höja upp energin OCH lägga henne på en högre kvot. Du kanske kan ha kvar de fodersorter du har idag, men bara öka?

Det som ger mitt fullblod fint fläsk är favoriten lusern, Krafft rehab och Krafft pluss grön (proteinrikt). Olja är bra om man bara vill ha upp energin.

Är tänder kollade, träckprov taget?
 
Senast ändrad:
Sv: Foderjungeln

jag tror du rent av ska gå på det som kan kallas för avelsfoder då det just innehåller mer protein i fodret och oftast lite mindre energi.
Hästar blir fetare med en energi överskott men eftersom du har en häst av engelsk fullblod kan jag tänka mig att den redan har sitt energi klart eller har jag fel?
priser vet jag inget om men om du gör en prisstatus så får du gärna vidarebefodra detta till mig då jag oxå börjar leta efter ett färdigfoder till mina unghästar i vinter.
Testa liknande krafft grov 125 det är det foder som har mycket protein i sig och sedan självklart leta upp ett bra hö med bra värden = runt 9 i MJ (energi) och runt 40-60 i Smältbart råprotein (smbr)
Om du inte har ett bra hö/hösilage testa om din häst äter lusern det brukar fullblodsraser svara mycket bra på i vikt delen.
För att hjälpa din häst med musklerna om du rider den kan du testa att ge den E-vitamin, men läs ordenkligt på förpackningen hur mycket du ska ge den, e-vitaminen är nämligen fettlöslig och överskottet följer inte med urinen ut.
Lycka till och ha tålamod!
 
Sv: Foderjungeln

Jag har valt mustang åt mitt fullblod då det dels tydligen är gott,
det är prisvärt för min plånbok, har bra värden (ger protein+) och innehåller bla biotin så jag slipper ge tillskott.

Mycket foder för lite pengar tycker jag.
 
Sv: Foderjungeln

Jag gillar Kraffts färdigfoder :) Och dom har ju väldigt många olika så du kan nog läsa dig till vilken du gillar bäst på deras hemsida :)
 
Sv: Foderjungeln

Mustangs müsli är havrefri och då slipper du hennes heta humör... Den är bra sammansatt och du behöver oftast inte använda tillskott.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 994
Senast: shia
·
Foder & Strö Vilket fodermedel är bäst för att sätta hull på en smal häst? Han har fri tillgång på hösilage. Får lucern och Hippo Action men det...
2
Svar
22
· Visningar
1 832
Senast: ziri
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 022
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 645
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp