Foderstat till 37- årig ponny

Rambutan

Trådstartare
Hej!!

Har blivit medlem här för att kolla om ni kan hjälpa mig med tips på bra mat till min foderponny!
Han är född -75 och är därmed 37 år iår!
Han har så länge jag haft honom (strax över 2 år) ätit hö i den mängd han vill ha, betfor och kraft grund! Detta åt han sedan innan och han har funkat bra på det, men nu vill jag se om det finns något bättre till honom med tanke på hans ålder!

Han är ca 1,35 m hög, går som sällskap och ibland lättare promenader! Han är i bra form för sin ålder, men tänderna är enligt veterinär det som kommer fälla honom, men ännu kan han bita av morötter och äppel!

Han äter cirka 4- 6 kg hö/per dag, trots fri tillgång!

Analysen på höet är som följer:
Ts : 85
Rp: 65
Smältbart rp: 34
Omsättningsbar energi: 7,4
Kalcium: 3,6
Fosfor: 1,7
Magnesium: 1,0
Kalium: 18
Ca/P: 2,1

Mängden är svårt att säga då han får så pass mkt att han håller hullet, men några tips på något han inte behöver äta mängder av för att hålla hullet??
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Jag skulle ge nån "gröt" med betfor+ luzern+ olja+ev mineraler för att få mera protein. Eller som du ger nu men Krafft med högre protein. Tänderna och åldern gör ju att dom behöver näringstätare mat.
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Jag glömde skriva att han får även Chevinal plus och glucosamin!

Jag har funderat på att lägga till lucern, kanske att han får det på kvällen och betfor på morgonen då det tar sin lilla tid för honom att få i sig sin spann, dock är det ju ganska mkt mat!

Kraften funderar jag på att byta till Groov istället, har läst mig till att den skulle vara bra till äldre hästar!

Är det något med höanalysen jag ska tänka på till den andra hästen??
Första året jag har fått analys på höet, men det är samma leverantör som förra året!
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Vilken gamling :eek:! Hade varit kul att se bild på en så gammal ponny:). Vad är det för ras?
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Ja, han är lite speciell :D
Han står som svensk ridponny, men det råder inga tvivel om att han har russ i sig :D Han stod på ridskola i över 20 år så han är välkänd här i krokarna, även jag har lärt mig rida på honom! Bild kommer när jag har förstått mig på det :D
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Blanda betfor och Krafft Grov 125! :love:

Kanon att han får fritt hö och tillskott :bow:
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Gröt.
Allt skall vara uppblött.

Lika delar lusernpellets och havrekross.
Till det lägger man betfor och olja efter behov.

På den gröten så går det att hålla gamla hästar i bra skick mycket länge.

Man ger 1 kg torr vara (före uppblötningen) för varje 1,5 kg hö som hästen borde ha ätit men inte lyckades få i sig.
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Tack för alla svar!!

Behöver jag tänka på något med ca/p- kvoten.. ???
Den andra hästen (varmblod som rids ca 5 dagar/vecka) har gått på i stort sett bara hö och lite betfor och krafft för att få i sig mineraler och för att få lite när han kommer in, men är höet tillräckligt bra för att få enbart det??
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Med en såpass till åren kommen ponny skulle jag nog inrikta mig på att han ska hålla hullet bra, inte tänka så mycket på Ca-P kvot och sånt. Det hö du ger ligger ganska högt i kvot, så så länge du har kvar av det behöver du inte fundera.

OM jag tolkar dig rätt så håller han hullet bra på den mat han äter. Om så är fallet tycker jag inte att du behöver förändra något alls egentligen. Min spontana reaktion på din grovfoderanalys är att det ligger lite lågt i protein, så möjligen något tillskott av ett proteinrikt foder kan vara lämpligt och där är din tanke på lusern ett bra alternativ.
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Kraften funderar jag på att byta till Groov istället, har läst mig till att den skulle vara bra till äldre hästar!


Ja, detta är ett bra byte.

Det största problemet med ditt grovfoder är att proteinhalten är låg (kvoten SmRp/ME = 4,6). För normala hästar bör kvoten vara minst 6,0. För äldre hästar bör kvoten vara högre eftersom de ofta har svårare att tillgodogöra sig proteinet i ett grovfoder. Kraffts GRUND har kvoten 7,3 och hjälper inte upp den totala kvoten så mycket (betfor har kvoten 5,1). GROOV 125 har kvoten 12,5. Kan du dessutom få tag på lysin så är detta ett bra komplement.

Kraffts lusern har kvoten SmRp/ME = 12,3, dvs. ungefär samma som GROOV 125 men har en hög Ca:P-kvot (4,64). Ditt grovfoder har redan en hög Ca:P-kvot och eftersom du även ger betfor (Ca:P-kvot = 6,4) blir den totala kvoten ännu högre. GROOV 125 har Ca:P-kvoten 1,2 och passar därför bättre än lusern till ditt grovfoder och bättre än GRUND som har Ca:P-kvoten 1,7.
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

*kl*

Får man hoppa in här med en liknande fråga?
Vi har också en gamling hemma, en shetlandsponny född -78. Vår ögonsten!
Tänderna är ju lite hipp som happ och han har därför ätit uppblött lucernpellets och kraft groov, plus så mycket ensilage han kunnat peta i sig och detta har han hållit sig jättefin på.
Tyvärr fick han för tre månader sedan fång, och vi har tagit bort krafft-pelletsen helt efter veterinärs råd. Nu får han uppblött hö och lucern-gröt flera gånger om dagen, och han verkar klara det bra. Han är fångskodd, går i mjuk hage med torv/spån bädd, och röntgas kontinuerligt för att hålla koll på rotation och sänkning. Vi har alltså väldigt bra veterinärer och hovslagare runt oss, men det är ändå alltid bra med tips och råd från andra som varit med om liknande!
Vad gör man t.ex om han inte kan hålla hull på detta? Vad gör man då när man har en gammal ponny som dessutom inte kan äta vad som helst pga fång?

Tack!
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Det kan ju bli mycket svårt. Kryddelydd här på Buke hamnade i den situationen att det inte gick att fodra upp en märr utan att fången kom tillbaka. Där blev det hästhimlen, tyvärr. Men du kanske kan höra lite med henne. Vill minnas att det här var en fånghäst som ändå hållits frisk i många år.
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Hippo Alfa är annars bra på äldre hästar, istället för Groov. Det är dessutom smakligt så många hästar äter det gärna. Lycka till med din gamling :)
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Hippo Alfa verkar ju bra eftersom kalciumhalten är låg i den!

Blir nog att han får det och Groov och lite betfor! Sen är det svåra att hitta balansen mellan dom olika!
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Ni kanske kan hjälpa mig med hur jag ska göra med den andra hästen med??

Varmblodskille på 13 år, 1,65 m hög, väger cirka 550 kg!
Rids 5 dagar/vecka i snitt, medelhårt!

Hyffsat lättfödd, har ätit ca 10 kg hö/dag, under dom kallaste månaderna fri tillgång, har sen fått lite kraftfoder, 2 dl Krafft grund och 2 dl betfor per dag för att få lite i krubban och för sina mineraler!

Skulle Hippo Alfan funka på honom med??
Eller finns det fler bra foder med hög proteinhalt men låg kalciumhalt??
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Jag skulle hälla på en skvätt olja också. Billig rapsolja funkar fint :)
 
Sv: Foderstat till 37- årig ponny

Groov finns ju i ett havrefritt utförande, "sensitive" som tidigare hette Rehab. Jag har bra erfarenheter av det fodret då jag tycker hästarna både kommer upp i bra hull och se håller sig väldigt fina. har två äldre herrar här hemma som äter det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Detta säger analysen Kalcium 4,2 Fosfor 1,9 Magnesium 1,4 Kalium 13 Natrium 1,7 Järn 47 Mangan 37 Zink 9 Koppar 3,9 Hästarna väger ca...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 383
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp