Bukefalos 28 år!

Foderstrul

Om du ger henne 8 kg av det där höet och 1,5 kg havre kommer hon få i sig 74,5 Mj(energi) och 450,5 smrp. kvoten blir 6 vilket är bra.

Eftersom du antagligen vill höjja henne lite mer får du nog ge ett mer raketkäk som ligger högt i värden.
Vet inte vad varken fibergi eller ditt andra hö innehåller men att ge mer av ditt egna hö är ju en bra början.

Sök efter ett foder med högt MJ och en bra kvot mellan Mj och smrp (minst 6). Då bör du ju kunna ge henne 1-1,5 kg till när du är där.
 
Fibergi Super G
Energi: 13,4
Protein: 126
Kalcium: 13
Fosfor: 5
Magnesium: 10

:confused:

MJ=Energi eller?
 
Oj, vilket raketkäk!

Mj är energi och det är det man höjjer när hästen behöver mer hull (eller energi). Innan låg du ju som sagt på ca 75 MJ och plus 1 kg av detta är du uppe i 87. Borde räcka men annars får du öka ytterligare.

Mycket protein i detta fodret också så kvoten klarar sig.
 
Okej, så de funkar o ge de?
Har tidigare gett Fibergi låg.
Ang kliet, kan jag fortsätta ge henne 100-200g om dagen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 692
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 967
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 800
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 334
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp