Bukefalos 28 år!

Foderstrul

G

GoddessOfLove

Iom att vi byter stall, byter vi upp stallhyran en bra bit också. :crazy:

Foder ingår i den nya stallhyra, dock inte så att det räcker och vi vill inte köpa till så mycke extra eftersom vi kommer ligga på +4000 i månaden utan oförutsedda utgifter, tränare etc.

Just nu får hon 10-12 kg hö per dag (fri tillgång) och det är lite olika hur mycket hon äter.
Hon käkar förutom det
5 dl lucernpelletts
10 dl kli
15 dl havre
20 dl fibergi låg

+ mineraler o grejer

I det nya stallet ingår det 7 kg hö, 8 kg om man blandar med silage. Vi har pratat med folk som står där o dom säger att d räcker, men 8 kg hö tycker jag är för lite, iaf nu på vintern.
Grejen är den att jag har ca 30 10-kgs balar som jag kommer ta med mig. Dvs 300 kg.

Kraftfodret som ingår är max 3 kg havre eller korn per dag. Innan hon kom till mig fick hon nästan inge havre (hon blev tokig i huvudet av det) sa dom men nu har hon fått upp till 2.5 l o de har funkat bra. Korn däremot tycker jag hon blir dålig i magen av, lr det är lösare avföring när man mockar, så det ger jag inte alls längre.
Vad jag hade tänkt köpa till var kli och fibergi och ge henne som insläppsmat. De andra tre målen fodrar dom anställda men då ger dom bara havre/korn, dvs det som ingår i stallhyran.
Lucernpellettsen är inget jag brukar ge sådär, hade en säck bara och provade o ge henne o de funkade (problemet med denna häst är att hon är kräsen i maten).

Däremot fibergin och kliet :love: hon.
Havren slinker väl ner, men inte lika glatt och kornet stannade i krubban så länge det fick.

Vad jag gärna vill ha hjälp med då är att få ihop en någorlunda okej foderstat. Finns ingen analys på höet, då det är från olika skördar och fält.
8 kg per dag + 300 kg att lägga till fram tills i sommar, lr så långt det nu räcker, tills det blir varmare o barmark iaf.

Nya foderstaten kommer gälla från årsskiftet. :)
 
tycker också att 7 kg hö låter lite..fast det beror ju helt på vilken kvalite det är på höet.

Ezzan får 6-7 kg hö varje dag nu när d inte finns nåt att käka i hagen längre.
 
6-7 var vad jag gav min fjordis, 8 på vintern. men han var mindre o fetare :p
 
Oj vad mycket du skriver utan att något är väsentligt.. :p

Krafftfoder anges i g och kg, INTE dl. Hästen ska beskrivas, ras, vikt, arbete, "typ".

Analys måste givetvis ges. Man kan ta ett samlingsprov på de olika fälten, eller hur.
 
Ett litet förslag :)...

Det är alltså 4 mål mat per dag, 3 stycken + det som ni ger själva när hästarna kommer in!?
Om hon går på 10 kg hö per dag, 8 kg + 2 kg av ditt egna hö, kommer ditt hö räcka i ca 150 dagar, dvs fram till sista Maj. Och då är hon väl redan ute på bete?
Tre kilo havre och korn, varför inte prova ge 2 kg havre och 1 kg korn fördelat på dessa tre målen?
Och ge fibergi + kli när ni tar in hästarna :confused:?
 
Du som är så himla proffsig och expert på foder. Du menar inte att du har vågen framme och väger frukost, middag, em, kväll, natt, SJU dagar i veckan. Då undrar jag hur ditt ögonmått är egentligen. Vi som har hållit på med fodringar i olika stall i ett antal år. Vi har ett annat sätt. Vi har vägt upp foder i kg och gram, sedan har vi olika byttor och bunkar där det rymmer dl och liter i stället och därefter omvandlat våra foderstater från kg och gram, till dl och liter. Du har aldrig funderat på det?

Oj vad mycket du skriver utan att något är väsentligt.. :p

Det går att ha en trevligare ton. :mad:

Du MÅSTE INTE omyndigförklara alla andra människor som har hästar och fodrar sina hästar på sitt sätt. Jag har hållit på med hästar i trettioett år och än har INGEN häst vare sig blivit sjuk eller dött, av vare sig foder eller näringsbrist, då jag bara har fått beröm och positiva kommentarer från husdjursagronomer från Svea Husdjur, veterinärer, hovslagare och djurskyddsinspeektörer, som varit på regelbundna besök, som jag varit på utbildning hos, eller som jag haft kontinuerlig telefon och mejlkontakt med, med flera med flera... Och då har jag mätt foder både i kg, gram, dl, liter, tussar, nävar och så vidare...
 
Nu tycker jag det var du som var lite orättvis, det kan ju skilja massor i volym-vikt. Jag mäter också i liter och byttor/skopor men först har man ju som du skriver - vägt det och vet vad de olika litrarna/måtten innehåller i vikt. Så det är ju ganska väsentligt att få reda på.

Dessutom, må så vara hänt att man kan fodra med ögat kontra häststorlek och typ, det har jag också gjort i många år tidigare, ända sen 60-talet, och jag har ansett mig ha välmående hästar - men det är lite svårt över internet ;)

Fodrar för den delen fortfarande efter ögat, men först gör jag både analys och foderstatsberäkning som jag utgår från och sen får "ögat" finjustera det hela.
 
Säger som Moniq.

Hur kan du veta vad hennes korn väger när hon anger det i dl?

Självklart använder vi också ögonmått men första gången väger vi maten.

Du kan ha 131 år erfarenhet, det betyder inte att du kan ett skit.
Ett citat som passar perfekt här:
Citat av Anders Axklo: "Det är förvånansvärt hur länge en del människor kan leva och samtidigt samla så lite kunskap."
 
Det är så jag gör också, räknar foderstat, kollar analys och finjusterar efter ögat.

Men jag kan, trots att jag inte kan hälften av vad Nina83 kan :bow: jag är jätteimponerad av Nina83 (lusläser ofta hennes sida) och är inte rätt att ta hjälp av henne, räkna foder både i dl och liter, samt kg och gram eftersom man inte kan räkna ut på milligram eller milliliter hur mkt foder hästen ska ha. Hästen är en levande individ och inte en maskin, utan foderstaten är ju till viss del hela tiden föränderlig utifrån vad man pysslar med just då.
 
:smirk:

Men då kan väl Nina83 uttrycka sig lite mindre "klumpigt". Jag tycker JÄTTEBRA om Nina83, men ibland är hon lite brysk och då är det inte så kul att ställa frågor här om man är tveksam. Det är inte så himla kul att bli "dumförklarad" för att man gör på sitt vis. Då ringer jag eller mejlar hellre husdjursagronomen på Svea Husdjur, som jag gick foderstatskvällar för, för några år sen eller pratar med folket uppe på ridskolan där jag haft kontakter och fått hjälp med diverse frågor i alla mina hästår. Där blir man i alla fall inte "dumförklarad".

Korn och havre väger ofta olika på olika skördar, gärden, om det är helhavre, helkorn, krosshavre och krosskorn och så vidare, ja... men det skiljer inte så mkt att det har fruktansvärd betydelse för foderstat. Utan har man vägt korn och havre ett par gånger, så ser man var vikten gentemot dl och liter ligger ungefär.

:bow:
 
Innan fler hoppar in och anser sig behöva försvara dig, vill jag bara säga... Det är DU som fått upp mina ögon för analyserandet och mer noggrann foderstatsuträkning.

Jag har inget emot dig, men ibland känns det lite som att du "dumförklarar" besökare. Och då alla inte känner dig, som en del av oss har börjat göra nu, så kan det bli så att man till sist inte vågar ställa frågor här.

Jag vet att jag inte kan på ett när, så mkt som du kan om foder och foderstater. Men jag har som sagt klarat mig förut och ser nu, när du har lärt mig lite mer via ditt snack här och på din fodersida, insett att jag inte kan så lite som jag först trott.

Det vore kul om du ändå kunde vara lite ödmjuk i ditt sätt att förklara även om du ibland blir trött på oss.

:bow:
 
Jag skrev det skämtsamt.. därav smileysen.

Givetvis har jag olika mått som innehåller den vikt som jag räknat ut i foderstaten. Men när man ska ange foderstaten till andra för att få hjälp, då anger man i g och kg, korn/havre etc väger olika, och jag vet då iaf inte hur mkt 15 dl havre väger.. :confused:

Jag väger min havre och mitt lucern VARJE dag, resten ger jag i dl och olika mått. Lucern ska jag snart sluta med, men att väga upp det tar någon minut bara..

Förstår inte hur du kan få mina 3(?) meningar till att jag omyndigförklarar någon.

Förstår heller inte varför det blev sånt liv? :confused:
 
Jag måste nog sälla mig till de som anses konstiga/dumma i huvudet för jag väger helt självklart mitt foder, det är väl inte svårare än att mäta upp det i byttor/spannar/mått etc? Investerar man lite slipper man mycket jox, t ex smarta lösningar för vägning av foder...

Fortsätter gärna med det om det är OK för folk.
 
Äh du vet ju hur hästen ser ut ditt offer :p ;)

158, ganska smal typ, rids 6 dagar i veckan, ganska hård träning.

okej ungefärligt då vad d väger

havre 1200g/l
fibergi 600g/l
kli 400g/l
kornkross 600g/l :confused:
lucernpelletts 1200g/l

Eftersom jag inte ger kross nu har jag inge o väga, men jag gav d till tintin förut o jag har för mej att det vägde hälften så mycket som havren.
Osäker på pellettsen men uppskattningsvis väger det lika mycket som havren.
 
Brukar släppa på bete redan 1 Maj, men o andra sidan så släppte vi inte förens 1 Juni i år.

Men 1 kg korn, blir inte d typ 1,5 liter :eek:
 
Äsch tyst med dig. :cool: Alla andra vet ju inte hur Grace(?) ser ut ju.

Är det inte möjligt för dig/er att plocka från alla åkrarnas balar? Det blir också en bra analys! Analysen är ju alltid ett mellanvärde ändå.. Men på detta vis vet du iaf ungefär hur det ligger i näringen, och om det t.ex. skulle vara väldigt kalciumrikt eller fosforfattigt osv. :)
 
Det kan nog bli lite problemas, dessutom lär det ta sin tid o då har det årminstone gått en månad o vad ska hon äta under tiden? :p

Gracie :p inte Grace ;)
 
1 månad? Ok nu med all post i jul, men labbet har det färdigt på 3 dagar ibland. Max 14 dagar, normalt är väl 3-5 dagar..

Du kan ju ge en provisorisk foderstat under tiden, bestående av den du har? Går inte att få mer än en provisorisk foderstat här utan analys. Tyvärr.

Graciiie :D vill nog att du gör en analys. :p
 
*tss* hon önskar sej faktiskt en säck morötter. sådeså, det har hon talat om :p

Jorå först ska jag hinna flytta in, få ihop lite folk som är med på att skicka in en analys

Nopp så fort jag flyttar in måste jag byta foderstat då hon bara kan få av mitt foder vid insläppet o havre/korn vid dom tre andra fodertillfällena
 
Det verkar som en tjej däruppe har tagit analys

Här är den
7.5 MJ
40 SMRP
2.5 CA
1.5 P

Sen fattar jag inte mycke av d men men
D enda jag hänger med på är att SMRP är smältbart råprotein :p :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 647
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp