Bukefalos 28 år!

Fodervärd eller transportör?

T

thekid

Fick häromdagen reda på att fullblodet inte kan vara kvar hos sin fodervärd. Han kommer hem på tisdag och kommer då få gå på bete ett tag, eftersom jag inte vet vad jag ska göra med honom.
Jag bor sedan ett par månader i Tyskland, strax söder om Frankfurt, mina andra två ridhästar är ute på foder (där de förhoppningsvis får stanna ett bra tag), och ungponnyn + Ardennern går hemma på bete.
Frågan är vad jag ska göra med fullblodet? Han har KS, och behöver lite extra när det gäller ridningen, så jag drar mig lite för att låna ut honom hur som helst. Särskilt när jag är här nere då det blir svårt att bilda en uppfattning om en ev. fodervärd och ordna med provridningar och sånt. Han är lite speciell också, unghäst och fullblod som han är, så det är kanske inte så lätt att hitta någon.
Min snilleblixt är då att ta ner honom hit. Har kikat lite ytligt på stallplatser och hyran häromkring verkar någorlunda OK, med tanke på att det är nära city. Ska höra med en tjej på jobbet imorgon som jag tror har häst någonstans här i närheten.

Jag har ett jobbkontrakt på 2 år, så håller jag mig i skinnet så har jag iaf säker inkomst i 2 år framöver:p Så ekonomiskt sett så borde det gå ihop. Sen är det tiden som kanske blir knapp, men hittar jag ett stall nära lägenheten/jobbet så borde det gå runt, jag kommer inte rida mer än varannan dag ändå, så man borde ju ha tid.

Är det nu någon som vet på ett ungefär vad det går på att frakta en normalstor häst från Kalmar (ev. från Malmö, men helst inte) till Mannheim (strax söder om Frankfurt i Tyskland)? Har skickat förfrågan till ett par olika transportörer men inte fått några svar än.

Jag är lite tveksam till att ta hit honom, främst för att jag vet inte om jag har tid/ork/lust att ha häst här, även om jag saknar hästlivet (en gång hästtjej alltid hästtjej osv..).
Men innan jag bestämmer mig tänkte jag i alla fall kolla upp alternativen, vad det i så fall skulle kosta och så.

Så har ni ett hum om vad det går på?
Är det något särskilt man måste tänka på när hästen fraktas från Sverige till Tyskland? Omvänt har man ju lite koll på hur det går till, men det här kanske inte är samma sak?

Tacksam för all input jag kan få, både om kostnader och för- eller nackdelar!
 
Sv: Fodervärd eller transportör?

Kollade mailen lite snabbt och såg att jag fått svar från en transportfirma. Det skulle kosta 800 EUR och de kunde hämta imorgon!:D
Riktigt så bråttom har jag ju inte, men priset verkade rätt överkomligt, eller?:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 499
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 239
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 219
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp