Fodervärdsavtal häst, fått konstaterat Chushings

Men är det inte läge att ta diskussion med ägare/ägarföreträdare (=ridskolechef) om det inte är dags att ta bort ponnyn? Det är en gammal ponny med en tuff diagnos.
Det verkar mer sunt, hästvänligt och ansvarstagande med diskussion om avlivning än om att få lämna tillbaka den, anser jag.
Ett gott och livslångt hem är ju inte nödvändigtvis detsamma som att hålla en sjuk ponny vid liv bara för att? Det är ju ägarens beslut förstås, men om det var min ponny hade jag nog valt att ta bort den och låta det tänkta sista hemmet bli det också.
 
@AnetteT Om jag var du, och vill behålla hästen, hade jag frågat om ägaren kan ta/dela kostnaderna för medicin. Förutsatt att den blir bättre av medicinen då. Detta är ingenting jag ser som orimligt åt något håll - det är bra mycket billigare för ägaren att vara med och betala medicinen än att få hem hästen igen.

Tror ni inte att den kommer bli ridbar igen trots medicin hade jag nog lämnat tillbaka innan så snart som möjligt för att göra det lättare för alla inblandade, inte minst sonen som snabbare kan få en ny häst att rida på och glädja sig åt.

Tack för ditt svar, jag ska ringa henne imorgon och föra en dialog om vad som anses rimligt att göra!


***********
Vårt hem var tänkt som hans sista, han har slitit många många år på ridskolan, hos oss skulle han få glädjas åt sina sista år i livet tillsammans med vår son. Min son håller inte på med avancerad ridning, skritt, trav typ och om han hade fått vara frisk hade han kunnat bistå med det många år till. Vi sökte ingen tävlingsmaskin utan en trygg vän, det fick vi.
Tyvärr blev han sjuk i något som vi ej kan styra över...
 
Men är det inte läge att ta diskussion med ägare/ägarföreträdare (=ridskolechef) om det inte är dags att ta bort ponnyn? Det är en gammal ponny med en tuff diagnos.
Det verkar mer sunt, hästvänligt och ansvarstagande med diskussion om avlivning än om att få lämna tillbaka den, anser jag.
Ett gott och livslångt hem är ju inte nödvändigtvis detsamma som att hålla en sjuk ponny vid liv bara för att? Det är ju ägarens beslut förstås, men om det var min ponny hade jag nog valt att ta bort den och låta det tänkta sista hemmet bli det också.

Tack!!

Ett återlämnande kommer "automatiskt" bli en avlivning misstänker jag. Men precis som du säger, beslutet är inte mitt att ta.
Hade det varit min häst hade jag låtit honom få somna in här hos oss. Han har varit här sen i februari, fått bara vara en familjs häst... Fått massor av kärlek och gos. Ska han avsluta sina dagar så vill jag att det sker här...

Han är i dålig kondition, cushingsen har tagit hårt på honom, han ska klara den stundande vintern också...
Han är en D-ponny, lätt i typen. Han äter idag fri tillgång på hösilage och halm, betfor, veteranmix, lusernpellets, mineraler, olja, vitaminer... Och ändå så är han tunn, hur kommer han se ut efter en vinter
 
Han är i dålig kondition, cushingsen har tagit hårt på honom, han ska klara den stundande vintern också...
Han är en D-ponny, lätt i typen. Han äter idag fri tillgång på hösilage och halm, betfor, veteranmix, lusernpellets, mineraler, olja, vitaminer... Och ändå så är han tunn, hur kommer han se ut efter en vinter

Vad är klinikens prognos för hästens tillfrisknande? Har man kollat "annat" också, som t.ex. tänder, ev. mask, osv? Kanske hästen även är tunn pga andra orsaker än "bara" Cushing, tänker jag?
 
Vad är klinikens prognos för hästens tillfrisknande? Har man kollat "annat" också, som t.ex. tänder, ev. mask, osv? Kanske hästen även är tunn pga andra orsaker än "bara" Cushing, tänker jag?

Man har kollar hans tänder, de är slitna men "ok", han är krubbitare så hans framtänder börjar bli rätt nedslitna. Han får pga tänderna lusernsoppa morgon och kväll.
Han avmaskades ytterligare efter vårt senaste besök där...

Det man även såg på honom när vi var inne pga kolik, var att han har blåsljud och mycket arytmi.
Han hade i ett fullt kolikanfall, en jättelåg puls och långa uppehåll på hjärtat, man hörde även blåsljudet.
De körde ett EKG på honom, det sa att detta kan bero på koliken, men vi skulle följa upp det efter tre månader. Och det är alltså dags nu i mitten utav november..
 
Kliniken har inte riktigt uttalat sig om prognos men tyckt att det var värt en försök att sätta in medicin... Mest baserat på att han är en så god häst och jobbat hårt hela livet så han var värd en extra chans i livet...

Veterinären är även samma veterinären som ridskolan anlitar, så hon har följt honom i många år.
 
Intressant att veterinären bedömer det så. Utifrån vad du skrivit i tråden så låter det mer som att det vore bäst för hästen att få somna in, som tack för lång och trogen tjänst, istället för att kanske behöva må dåligt den sista tiden av livet.
 
Jag tycker trådar som dessa är oerhört spännande. Det är så mycket man kan lära sig av att läsa om sådant här.

Jag kan förstå att man inte vill lägga ut dryga 7000/år på mediciner. Det är en ansenlig summa.
Samtidigt kan jag förstå att om man har ett väldigt sjukt barn kan det vara extra tungt med en riktigt sjuk häst.
Om ditt barn mår gott av att rida och sköta en häst, så tycker jag ni ska se er om efter en häst som fyller just era behov.
 
Hej

Vi har en ponny på foder som fått konstaterat Chushings.

Hur fungerar det i ett fodervärdsavtal? Vi har ju inte överhuvudtaget orsakat hästen sjukdom, utan den har ju bara olyckligt blivit drabbad.
Har vi rätt att säga upp avtalet, kräva ev. hjälp med medicinkostnaden utav ägaren?
Medicinen är sjukt dyr 600kr/mån...

Hästen har varit sjuk sedan i somras och är utredd i omgångar hos veterinär, Chushings konstaterades för 5 v sedan och hästen har ätit medicin sedan dess.
Problemet är att han är såpass skruttig, så han inte är ridbar längre (just nu), funderar på om han repar sig tillräckligt någonsin för att sättas igång igen.. 22 år gammal är han.

Hur har ni gjort som fått en sjukdom på hästen, som inte kunnat orsakas av dig som fodervärd?

Tacksam för tankar, pepp och råd!

Vi har en ponny på foder sedan drygt 6 år tillbaka, han är 24 år gammal nu och ägs av en ridskola.
Han har haft fång 2 ggr och förra året fick han diagnosen Cushings - ridskolan är inte speciellt intresserade av honom och kostar inte på honom klinikbesök eller mediciner utan jag betalar helt ur egen ficka.
Ponnyn är pensionerad sedan några år tillbaka.
Jag har valt att ha ponnyn kvar, jag har "lovat" honom att det här är hans sista hem och här ska han få gå tills det är dags att somna in även om det innebär en hel del ekonomiska och praktiska problem för mig.
Det är så jag har valt att göra =)
 
Jag kan inte uttala mig om juridiken, men har erfarenhet av Cushing's. Min häst började falla ur och se sliten ut på sensommar/höst det år hon fyllde 19.

Eftersom hon trots sin ålder hade god grundkondition och en hel del hull att ta av så tog det ända till december innan en klartänkt veterinär tog rätt prover och behandling kunde sättas in. Hon såg då ut som en ko över korset...

På två veckor kunde man se en klar skillnad och efter fyra månader galopperade vi uppsuttet igen!

Hon fungerade fint till lättare träning i nästan två år efter det. Det år hon fyllde 22 började det skena iväg på medicinering, var uppe på över 1000 kr/mån. När hon sedan fick upprepade hovbölder på en och samma hov så att det till slut knappt fanns vävnad kvar fick hon sluta sina dagar. Bra precis 2,5 år efter att hon började med medicin.
 
Kliniken har inte riktigt uttalat sig om prognos men tyckt att det var värt en försök att sätta in medicin... Mest baserat på att han är en så god häst och jobbat hårt hela livet så han var värd en extra chans i livet...

Veterinären är även samma veterinären som ridskolan anlitar, så hon har följt honom i många år.
Men om kliniken bedömer det som värt ett försök att medicinera, så kanske det är värt ett försök? Cushings kräver lite extra pyssel och ökade kostnader i omvårdnad/mediciner men är inte alltid en dödsdom i sig, utan det finns gott om hästar som fungerar tillfredsställande i ridningen när man väl fått dem i behandling.

Har han inga andra större krämpor/hältor o dyl. så är det ändå bara ett isolerat problem, och inte flera, och det är ju positivt i den åldern, efter att ha slitit på en ridskola i så många år!

Jag förstår att det blir en extra utgift för er, men den motsvarar vad jag betalar för helskoning/år, och har man en bra ponny så är den värd sin vikt i guld.
 
Vi betalar 600 i månaden för hundens cushingmedicin. Jag betalar faktiskt nog nåt liknande bara för hästens fodertillskott, hyaluronsyra och nypon (om d ens räcker). Man får ju räkna m att olika individer har olika behov och att det medför extrautgifter. Dock blir det ju åter uppenbart att ett tydligt och omfattande kontrakt är guld värt när d inte blir som man hoppades.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp